NIFU Open Access Archive: Nye registreringer
Viser treff 41-60 av 2804
-
Evaluering av kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 2
(Research report, 2023)Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis startet opp i 2021. Det gjorde også evalueringen av kompetanseløftet, og dette er den andre delrapporten fra evalueringen. Delrapporten omhandler særlig det ... -
Forskningspolitikk 2023:4
(Fagbladet Forskningspolitikk;2023:4, Others, 2023-12) -
Forskningspolitikk 2023:3
(Fagbladet Forskningspolitikk;2023:3, Others, 2023-10) -
Mind the gap: Early-career teachers’ level of preparedness, professional development, working conditions, and feelings of distress
(Peer reviewed; Journal article, 2023)In the first years of a teaching career, teachers experience high levels of distress, and the attrition rate appears to be high. Early-career teachers do not always feel well prepared for their job and feel insufficient ... -
Reducing the gender gap in early learning: Evidence from a field experiment in Norwegian preschools
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Substantial gender differences in key academic skills appear even before children start formal schooling. Although increasing investments in early-childhood programs is motivated by efforts to promote equality of opportunity ... -
Early and late adopter effects between schools in a one-to-one computer initiative
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Although there are numerous studies on the development of teachers’ professional digital competence, only a few have studied the intermediate levels of the education system and its impact over time. A structural merger of ... -
Which companies hire NEET? Organisational characteristics of hiring NEET in a Norwegian full-population registry study
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Which types of organisations hire NEET? We use longitudinal national registry data from Norway to investigate four types of organisational characteristics: (a) staff proportion with low pay and low education, (b) staff ... -
Governance and digital transformation in schools with 1:1 tablet coverage
(Peer reviewed; Journal article, 2023)There is an increasing trend of 1:1 coverage of tablets in schools in Scandinavia. Several studies have reported on pedagogical possibilities and challenges, but less is reported about how this change is perceived and ... -
Country report for EU-COST Action CA21107 “Work inequalities in later life redefined by digitalization” (DIGI-net): Employer policies and practices concerning older workers and the use of digital technology in Norway
(NIFU Working Paper;2023:14, Working paper, 2023-12)This working paper is part of a compendium of country reports to be published by the EU-COST action CA21107 Work inequalities in later life redefined by digitalization (DIGI-net). This country report is the result of work ... -
Framtidslaboratorium om bærekraftig helse i Norge i 2070
(NIFU Innsikt;2023-12, Others, 2023-12-18)I dette notatet gir vi en kort oppsummering fra et framtidslaboratorium om bærekraftig helse i Norge. Laboratoriet ble initiert av og arrangert innenfor rammene av AFINO-senteret for ansvarlig forskning og innovasjon, og ... -
Digital teknologi i undervisningen: hva, hvorfor og hvordan?
(NIFU Innsikt;2023-11, Others, 2023-12-11)Digitalisering i høyere utdanning blir ofte en diskusjon om tekniske løsninger. Hvordan kan vi vri diskusjonen fra teknologibasert tenkning og mer over til designbasert tenkning? Gjennom fem eksempler ser vi nærmere på ... -
Bosted etter studiene
(NIFU Innsikt;2023:10, Others, 2023-11)Undersøkelser av studenter viser at det er vanlig å bo der en studerte også etter at studiene er ferdig. Tidligere studier viser også at det er vanligst å søke høyere utdanning i en annen region enn ens hjemregion. Dette ... -
Kompetanseutvikling i små og mellomstore bedrifter i Viken
(NIFU-rapport;2023:25, Research report, 2023-12)NIFU har på oppdrag av Viken fylkeskommune gjennomført en kvalitativ intervjuundersøkelse om kompetanseutvikling i små og mellomstore bedrifter i Akershus og Østfold. -
Mentorordninger for studenter i høyere utdanning
(NIFU-rapport;2023:24, Research report, 2023-12)NIFU har på oppdrag fra studiebynettverket StudyTrondheim og studentsamskipnaden i Gjøvik, Ålesund og Trondheim (Sit) kartlagt mentorordninger for studenter i høyere utdanning. Oppdragsgiverne jobber med studenters ... -
Deltakerundersøkelsen for lærere 2023: Resultater fra spørreundersøkelser til deltakere på videreutdanningstilbud i strategien Kompetanse for kvalitet
(NIFU-rapport;2023:22, Research report, 2023-11)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen 2023, som er en spørreundersøkelse rettet mot lærere som har gjennomført videreutdanning i regi ... -
Statsbudsjettet 2024. Forskning og høyere utdanning i budsjettproposisjonen for 2024
(NIFU Innsikt;2023-9, Others, 2023-11-24)Etter flere år med realnedgang i FoU-bevilgningene viser budsjettforslaget for 2024 en realvekst på drøyt fem prosent. Denne veksten er i all hovedsak knyttet til økte kontingenter og byggeprosjekter. -
Deltakerundersøkelsen for barnehage- og skoleledere 2023: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakerne i den modulbaserte videreutdanningen for ledere i 2022–2023
(NIFU-rapport;2023:19, Research report, 2023-10)Denne rapporten fra en undersøkelse blant deltakere i modulbasert lederutdanning studieåret 2022–2023, er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Den handler om deres opplevelse av utdanningen og hvilket læringsutbytte ... -
Norwegian experiences with EuroGraduate 2022: Implementation and adaptation
(NIFU Working Paper;2023:13, Working paper, 2023-11) -
Deltakerundersøkelsen for yrkesfaglærere 2023: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakere på videreutdanningstilbud i strategien Yrkesfaglærerløftet
(NIFU-rapport;2023:21, Research report, 2023-10)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen 2023, som er en spørreundersøkelse rettet mot lærere som har gjennomført videreutdanning. I denne ... -
Kompetanse for hva og hvem? Kompetansehevingens rolle i pedagogisk bruk av digital teknologi i høyere utdanning
(NIFU Innsikt;2023-8, Others, 2023-11-14)Manglende kompetanse blant undervisere blir ofte trukket frem som en av de mest sentrale barrierene for å styrke den pedagogiske bruken av digital teknologi i høyere utdanning. I dette notatet belyser vi hvordan begrepet ...