NIFU Open Access Archive: Recent submissions
Now showing items 1-20 of 2882
-
Kunstig intelligens i arbeidslivet. En undersøkelse av yrkesgrupper tilknyttet Unio
(NIFU-rapport;2024:23, Research report, 2024)Rapporten presenterer funnene fra forskningsprosjektet Bruk og konsekvenser av kunstig intelligens (KI) for Unios yrkesgrupper, som NIFU har gjennomført på oppdrag fra Unio. Målet med prosjektet har vært todelt: i) å ... -
Inequality in entry to higher education in Norway - the role of the gap year(s) and gap year activities
(Peer reviewed; Journal article, 2014-11-28)Compared to students in other parts of Europe, Norwegian students more often take a gap year (a break) between completing upper secondary education and entry into higher education. https://doi.org/10.1080/00313831.2024.2434817 -
Yrkesretting i norskfaget på yrkesfag – et krysspress mellom flere hensyn?
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Få studier retter oppmerksomheten mot fellesfagene på yrkesfag. Denne artikkelen tar utgangspunkt i fellesfaget norsk og fenomenet yrkesretting. Gjennom individuelle intervjuer med ti norsklærere på flere yrkesfaglige ... -
The plurality and contexts of research quality notions
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Whereas research quality is a key concern in research policy, it is often handled as unitary and rarely interrogated. This paper explores variations in what researchers perceive to characterize the research they value the ... -
Vg3 fagopplæring i skole som alternativ til læretid. Resultater etter tiltakene i Utdanningsløftet 2020
(NIFU-rapport;17, Report, 2024)Rapporten evaluerer resultatene av myndighetenes tiltak for å styrke vg3 fagopplæring i skole for søkere som står uten læreplass. Den ser på vg3-elevenes gjennomføring, eventuelle overgang til lærekontrakt underveis, ... -
Statsbudsjettet 2025. Forskning og høyere utdanning i budsjettproposisjonen for 2025
(NIFU Innsikt;2024-12, Others, 2024-11-22)Realnedgang i 2025 for forskning og høyere utdanning. Støre-regjeringen la fram sitt forslag til statsbudsjett for 2025 den 7. oktober 2024. NIFUs analyse gir en nærmere framstilling av budsjettforslagets betydning for ... -
Forskning på distriktsutfordringer og regional utvikling. Tematisk kartleggingsstudie av norsk forskning 2014-2023
(NIFU-rapport;2024:21, Research report, 2024)Denne rapporten sammenstiller resultatene fra en kartlegging av norsk forskning på distriktsutfordringer og regional utvikling de siste ti år. Kartleggingen er bibliometrisk orientert, basert på publikasjonene til relevante ... -
Følgeevaluering – forsøk med nasjonal samarbeidsmodell for tilrettelagt fag- og yrkesopplæring for voksne innvandrere. Delrapport.
(NIFU-rapport;2024:18, Report, 2024)Dette er den første rapporten fra NIFUS følgeevaluering av forsøk med nasjonal samarbeidsmodell for tilrettelagt fag- og yrkesopplæring for voksne innvandrere. Evalueringen gjennomføres i perioden 2024 – 2026, på oppdrag ... -
Overgang til opplæring i bedrift. Tredje delrapport fra evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag
(NIFU-rapport;13, Research report, 2024) -
Turnusordninger i kommunenes helse- og omsorgstjenester – kraftig vekst i omfang av langvakter, årsturnus og fleksibel turnus
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Et økende antall eldre med behov for tjenester vil sette et stadig større press på effektiv utnyttelse av ressurser i helse- og omsorgssektoren. Nye måter å organisere turnus på har blitt løftet frem som et tiltak som kan ... -
«Nesten virksomhetskritisk for det pedagogiske» – barrierer for pedagogisk bruk av digital teknologi i norsk høyere utdanning
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Det er i økende grad en forventning om at digital teknologi skal tas i bruk i undervisningen ved norske universiteter og høgskoler. Grunntanken er at slik teknologi på ulike måter kan legge til rette for mer studentaktive ... -
Forskning i profesjonsfagene – hva er status?
(NIFU Innsikt;2024:11, Others, 2024) -
Examining career trajectories of Norwegian PhD recipients: slower progression for women academics but not a leaky pipeline
(Peer reviewed; Journal article, 2024)We use longitudinal data for the entire population of Norwegian PhD recipients over five decades to examine why only one-third of full professors in Norway are women, despite gender balance among current PhDs. We find that ... -
Impact of international student mobility on international profile of jobs
(Peer reviewed; Journal article, 2024)While the impact of international student mobility (ISM) on vertical labour market outcomes, such as wages and employment, has been widely studied, less is known about the impact of ISM on horizontal outcomes, such as job ... -
The changing role of ICT-coordinators in schools: a longitudinal study
(Peer reviewed; Journal article, 2024)As schools become more digitalized, teachers need strong skills in teaching, learning, and administration. Some teachers, known as ICT coordinators, play a key role in promoting digital technology use, acting as liaisons ... -
Deltakerundersøkelsen for barnehage- og skoleledere 2024. Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakere i den modulbaserte videreutdanningen for ledere i 2023–2024
(NIFU-rapport;2024:16, Report, 2024)I denne rapporten presenteres resultatene fra NIFUs spørreundersøkelse til deltakere i den modulbaserte lederutdanningen studieåret 2023–2024. Undersøkelsen er gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. I rapporten ... -
Kontrakt og kontakt. En studie av oppdragsforskningens rolle, utvikling og betydning i det norske forskningssystemet
(Report, 2024)Mye av norsk forskning skjer på oppdrag fra brukere i samfunns- og næringsliv. Til tross for det er oppdragsforskningen lite forstått og diskutert. Denne studien belyser ulike sider ved oppdragsforskningen i Norge, og ... -
Gender differences in the patterns and consequences of changing research directions in scientific careers
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Changes of research directions in scientific careers are related to the so-called “essential tension” between exploration of new knowledge and exploitation of established knowledge in research and innovation. Changes of ... -
How can we be ready to deal with unforeseen events?
(Journal article, 2024-07-02)How can people develop the skills and competence required to deal with unepected situations? We spoke to Professor Dorothy Sutherland Olsen and Professor Glenn-Egil Torgersen about their work in developing new theoretical ...