dc.contributor.author | Hermstad, Ingrid Holmedahl | |
dc.contributor.author | Hammer Smedsrud, Jørgen | |
dc.contributor.author | Hybertsen, Ingunn Dahler | |
dc.date.accessioned | 2022-11-04T10:29:02Z | |
dc.date.available | 2022-11-04T10:29:02Z | |
dc.date.created | 2022-08-30T19:28:23Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2022, 8 (3386), 204-218. | en_US |
dc.identifier.issn | 2387-5739 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3030137 | |
dc.description.abstract | Sårbarhetsbegrepet har fått en større plass i norsk offentlig debatt i forbindelse med koronapandemien, og de sårbare elevene har blitt løftet frem i diskusjoner om skolenes håndtering av pandemien. Artikkelen setter søkelyset på hvordan begrepet ble fortolket av ulike aktører i og rundt skolen, og hvilke mulige konsekvenser dette hadde for inkludering i perioden med skolestengning. Vi spør hvilke konsekvenser ulike forståelser av begrepet sårbare elever har for inkluderende praksis. Det empiriske materialet omfatter 27 intervjuer med skoleeiere, skoleledere, lærere og støttesystem i seks ulike kommuner og er supplert med dokumenter fra sentrale myndigheter. Resultatene viser at begrepet sårbare barn og unge ble innsnevret av myndighetene i denne perioden. Samtidig åpnet begrepet i nasjonale veiledere for ulike forståelser hos aktørene og dermed et mulighetsrom for tilpasning til lokale praksiser på skolene og en prioritering av enkeltgrupper. Studien bidrar med ny innsikt i fortolkninger av sårbarhetsbegrepet under koronapandemien og mulige konsekvenser for inkludering når rammebetingelsene endres. | en_US |
dc.language.iso | mis | en_US |
dc.title | Forståelser av de sårbare elevene under koronapandemien: Fra inkluderende praksis i klasserom til mulighetsrom? | en_US |
dc.title.alternative | Forståelser av de sårbare elevene under koronapandemien: Fra inkluderende praksis i klasserom til mulighetsrom? | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 204-218 | en_US |
dc.source.volume | 8 | en_US |
dc.source.journal | Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk | en_US |
dc.source.issue | 3386 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.23865/ntpk.v8.3386 | |
dc.identifier.cristin | 2047349 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |