dc.contributor.author | Grøgaard, Jens Brandi | |
dc.contributor.author | Arnesen, Clara Åse | |
dc.date.accessioned | 2022-09-02T07:58:24Z | |
dc.date.available | 2022-09-02T07:58:24Z | |
dc.date.created | 2017-01-05T17:22:54Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Tidsskrift for ungdomsforskning. 2016, 16 (2), 42-68. | |
dc.identifier.issn | 1502-7759 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3015305 | |
dc.description.abstract | Artikkelen diskuterer om utviklingen av kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner fra 5. trinn i grunnskolen til første år i videregående (Vg1) skyldes at jenters og gutters kognitive ferdigheter modnes i ulik takt (modningshypotesen). Observerte kjønnsforskjeller i prestasjoner fra 5. trinn til Vg1 er i overensstemmelse med modningshypotesen. Med utgangspunkt i registerdata for grunnskolekull 2010–2011 undersøkes det om den reduserte kjønnsforskjellen som registreres i Vg1 i hovedsak skyldes ulik karaktersettingspraksis på yrkesfaglige og studiespesialiserende utdanningsprogrammer (seleksjon). Analysen viser at reduksjonen i kjønnsforskjeller i Vg1 primært skyldes at gutter og jenter velger ulike utdanningsprogrammer, og at gutter er overrepresentert på programmer med best prestasjonsutvikling. | |
dc.language.iso | nob | |
dc.relation.uri | https://journals.hioa.no/index.php/ungdomsforskning/article/view/1893/1708 | |
dc.title | Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner: Ulik modning? | |
dc.type | Peer reviewed | |
dc.type | Journal article | |
dc.description.version | publishedVersion | |
dc.description.version | acceptedVersion | |
dc.source.pagenumber | 42-68 | |
dc.source.volume | 16 | |
dc.source.journal | Tidsskrift for ungdomsforskning | |
dc.source.issue | 2 | |
dc.identifier.cristin | 1421937 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.fulltext | postprint | |
cristin.qualitycode | 1 | |