Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGrøgaard, Jens Brandi
dc.contributor.authorArnesen, Clara Åse
dc.date.accessioned2022-09-02T07:58:24Z
dc.date.available2022-09-02T07:58:24Z
dc.date.created2017-01-05T17:22:54Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationTidsskrift for ungdomsforskning. 2016, 16 (2), 42-68.
dc.identifier.issn1502-7759
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015305
dc.description.abstractArtikkelen diskuterer om utviklingen av kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner fra 5. trinn i grunnskolen til første år i videregående (Vg1) skyldes at jenters og gutters kognitive ferdigheter modnes i ulik takt (modningshypotesen). Observerte kjønnsforskjeller i prestasjoner fra 5. trinn til Vg1 er i overensstemmelse med modningshypotesen. Med utgangspunkt i registerdata for grunnskolekull 2010–2011 undersøkes det om den reduserte kjønnsforskjellen som registreres i Vg1 i hovedsak skyldes ulik karaktersettingspraksis på yrkesfaglige og studiespesialiserende utdanningsprogrammer (seleksjon). Analysen viser at reduksjonen i kjønnsforskjeller i Vg1 primært skyldes at gutter og jenter velger ulike utdanningsprogrammer, og at gutter er overrepresentert på programmer med best prestasjonsutvikling.
dc.language.isonob
dc.relation.urihttps://journals.hioa.no/index.php/ungdomsforskning/article/view/1893/1708
dc.titleKjønnsforskjeller i skoleprestasjoner: Ulik modning?
dc.typePeer reviewed
dc.typeJournal article
dc.description.versionpublishedVersion
dc.description.versionacceptedVersion
dc.source.pagenumber42-68
dc.source.volume16
dc.source.journalTidsskrift for ungdomsforskning
dc.source.issue2
dc.identifier.cristin1421937
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel