Hva kjennetegner barneskoler som oppnår høy skår på nasjonale prøver? Delrapport 5 fra prosjektet 'Ressurser og resultater i grunnopplæringen'
dc.contributor.author | Grøgaard, Jens B. | |
dc.date.accessioned | 2015-04-03T18:06:19Z | |
dc.date.available | 2015-04-03T18:06:19Z | |
dc.date.issued | 2012-11 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7218-868-8 | |
dc.identifier.issn | 1892-2597 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/280921 | |
dc.description.abstract | Dette er 5. delrapport fra prosjektet 'Ressurser og resultater i grunnopplæringen'. Vi spør: Hva kjennetegner barneskoler som oppnår høy skår på nasjonale prøver? Vi finner at gode barneskoler har stort undervisningsomfang med en lærerstyrt profil i undervisningen, et trivelig, inkluderende, støttende, punktlig og faglig fokusert arbeids- og læringsmiljø, et høyere timetall enn det minimum som fastsettes av skolemyndighetene og en godt utbygget informasjonsteknologisk infrastruktur. Det er heller ikke tvil om at gode barneskoler har en sosialt gunstig elevsammensetning, noe som innebærer at barnas foreldre har høy utdanning og inntekt og høy andel gifte foreldre. Det er interessant at det synes å være positivt med et visst minoritetsinnslag blant elevene, ikke for lite, ikke for mye. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | NIFU | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | NIFU rapport;2012-38 | |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/no/ | * |
dc.subject | Sosioøkonomisk bakgrunn | nb_NO |
dc.subject | Nasjonale prøver | nb_NO |
dc.title | Hva kjennetegner barneskoler som oppnår høy skår på nasjonale prøver? Delrapport 5 fra prosjektet 'Ressurser og resultater i grunnopplæringen' | nb_NO |
dc.type | Research report | nb_NO |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
1 - Reports / Rapporter [987]
NIFU Report Series