dc.contributor.author | Stensaker, Bjørn | |
dc.contributor.author | Vabø, Agnete | |
dc.contributor.author | Frølich, Nicoline | |
dc.contributor.author | Bleiklie, Ivar | |
dc.contributor.author | Kvam, Endre | |
dc.contributor.author | Waagene, Erica | |
dc.date.accessioned | 2015-03-31T15:50:32Z | |
dc.date.available | 2015-03-31T15:50:32Z | |
dc.date.issued | 2013-11 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7218-961-6 | |
dc.identifier.issn | 1892-2597 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/280771 | |
dc.description.abstract | I 2003 ble det åpnet for at universiteter og høyskoler skulle få mulighet til å velge mellom to hovedmodeller for styring og ledelse på øverste nivå/lærestedsnivå. Flere læresteder har siden 2003 gjort endringer i egen styringsmodell, og NIFU har på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet gjennomført en studie av hvilken betydning den nevnte modellen har for lærestedenes strategiarbeid. Et av hovedfunnene i studien er at man kan se en utvikling i retning av bedre strategisk styringskapasitet på sentralt nivå ved lærestedene. Samtidig synes denne styringskapasiteten ikke å avhenge av type ledelsesmodell, men fremkommer som en funksjon av kjennetegn ved institusjonenes faglige og institusjonelle tradisjoner og historie, endrede relasjoner til Kunnskapsdepartementet, og ulik intern dynamikk. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | NIFU | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | NIFU rapport;2013-43 | |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/no/ | * |
dc.subject | Styring og ledelse | nb_NO |
dc.subject | Organisering | nb_NO |
dc.subject | Strategi | nb_NO |
dc.title | Styring og strategi: Betydningen av ulike styringsmodeller for lærestedenes strategiarbeid | nb_NO |
dc.type | Research report | nb_NO |