Kompetanse og praksis blant norske lærere: Resultater fra TALIS-undersøkelsen i 2013
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/280358Utgivelsesdato
2014-11Metadata
Vis full innførselSamlinger
- 1 - Reports / Rapporter [986]
Sammendrag
Ett resultat i TALIS 2013 gir grunn til bekymring. Norge er ett av de landene der lærerne i svakest grad gir uttrykk for å mestre viktige sider ved undervisningen. I forhold til de andre landene gir for eksempel de norske lærerne i liten grad uttrykk for at de klarer å motivere elver med svak interesse for skolearbeidet. Resultatet er ikke enkelt å fortolke. Det kan handle om at norske lærere står overfor mer utfordrende oppgaver i klasserommet enn lærere i andre land, det kan være et uttrykk for en høy grad av selvrefleksjon og bevissthet om hvor mye arbeid som ligger i det å engasjere de med svakest motivasjon for læring, eller at de har svake forutsetninger for å mestre selve oppgaven.