dc.contributor.author | Helland, Håvard | |
dc.contributor.author | Lauglo, Jon | |
dc.date.accessioned | 2015-02-06T09:16:50Z | |
dc.date.available | 2015-02-06T09:16:50Z | |
dc.date.issued | 2005-06-03 | |
dc.identifier.isbn | 82–7218–497–4 | |
dc.identifier.issn | 1504–1824 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/275529 | |
dc.description.abstract | Denne rapporten sammenligner frittstående skoler og kommunale skoler på grunnskolenivå. Det overordnede spørsmål er om familiers bruk av friskoler har medført større sosial segregering i grunnskolen enn den segregeringen som en finner i kommunale skoler som et resultat av sosiale skjevheter i familiers bostedsmønstre. Vekten kommer til å ligge på foreldres økonomi og tilknytning til arbeidsmarkedet, deres utdanning og etnisitet—ressurser eller trekk en forbinder med personers og gruppers plassering i sosiale hierarkier som blir beskrevet ut fra slike begreper som sosiale klasser eller lag, eller ut fra ideer om mer kontinuerlige statushierarkier. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | NIFU STEP | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | NIFU STEP-rapport;2-2005 | |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/no/ | * |
dc.subject | Private skoler | |
dc.subject | Segregering | |
dc.subject | Grunnopplæring | |
dc.subject | Friskoler | |
dc.title | Har frittstående grunnskoler økt segregeringen? Konsekvenser av ny lov om frittstående skoler – baselinerapport II: Elevsammensetningen | nb_NO |
dc.type | Research report | nb_NO |
dc.relation.project | Utdanningsdirektoratet | nb_NO |