dc.contributor.author | Bergene, Ann Cecilie | |
dc.contributor.author | Lødding, Berit | |
dc.contributor.author | Rogde, Kristin | |
dc.contributor.author | Myklebust, Runa Brandal | |
dc.contributor.author | Bubikova-Moan, Jarmila | |
dc.contributor.author | Vika, Karl Solbue | |
dc.date.accessioned | 2020-11-19T07:46:06Z | |
dc.date.available | 2020-11-19T07:46:06Z | |
dc.date.issued | 2020-11 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-327-0480-4 | |
dc.identifier.issn | 1892-2597 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2688586 | |
dc.description.abstract | Språkløyper: Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving (2016–2019) er en strategi igangsatt av Kunnskapsdepartementet med en overordnet målsetting om en systematisk og helhetlig styrking av språk-, lese- og skriveferdigheter hos alle barn og elever. Strategien retter seg mot hele personalet i barnehagen, og alle lærere på tvers av fag i skolen, med sikte på felles kompetanseheving. Strategien inkluderer tre hovedtiltak:1) regionale oppstartsamlinger for ansatte i barnehager og skoler; 2) gratis nettbaserte kompetanseutviklingspakker og 3) støtte til lokalt utviklingsarbeid – etablering av språkkommuner. Formålet med evalueringen har vært å gi innsikt i både bruken av de tre tiltakene i Språkløyper, og opplevelsen av nytte og relevans blant relevante aktører i barnehagen og skolen. Evalueringen har undersøkt hvorvidt strategien har ført til endret praksis i barnehagen og skolen, også på kommunalt og fylkeskommunalt nivå. Evalueringen har vurdert om det å bli språkkommune gir merverdi i det lokale utviklingsarbeidet innenfor språk, lesing og skriving. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU | en_US |
dc.relation.ispartofseries | NIFU-rapport;2020:22 | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Evaluering | en_US |
dc.subject | Nasjonal strategi | en_US |
dc.subject | Språkløyper | en_US |
dc.title | Evaluering av den nasjonale strategien Språkløyper : Sluttrapport | en_US |
dc.type | Research report | en_US |
dc.source.pagenumber | 234 | en_US |
dc.relation.project | Utdanningsdirektoratet | en_US |