Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHovdhaugen, Elisabeth
dc.contributor.authorSkålholt, Asgeir
dc.date.accessioned2019-12-17T12:49:05Z
dc.date.available2019-12-17T12:49:05Z
dc.date.created2019-12-16T15:49:05Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationHovdhaugen, E. & Skålholt, A. (2019). Å forstå regionale forskjeller i gjennomføring i videregående opplæring. Nordic Journal of Comparative and International Education, 3(3), 24-42.nb_NO
dc.identifier.issn2535-4051
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2633674
dc.description.abstractDet har lenge vært påvist store fylkesforskjeller i gjennomføring i videregående opplæring i Norge, og for å ta hensyn til dette har det i tidligere studier vært vanlig å kontrollere for ulike individkjennetegn. Denne artikkelens hovedfokus er imidlertid å se på disse regionale forskjellene. Hva betyr konteksten eleven vokser opp i, det vil si hjemsted eller hjemkommune, og hvordan kan det bidra til å forklare fylkesvise variasjoner i fullføring? Fylkesforskjellene i gjennomføring reduseres om man kontrollerer for ulike typer kjennetegn på individ- og stedsnivå, og dette gjelder spesielt for studieforberedende utdanningsprogrammer. For yrkesfaglige programmer gjenstår derimot noen forskjeller om man kontrollerer for individkjennetegn, men disse forskjellene kan delvis forklares av kontekst, slik som hjemkommunens utdanningsnivå, ledighet, næringsstruktur og sentralitet. Vi finner at ulike aspekter ved hjemkommunen ser ut til å påvirke ulike utdanningsprogrammer ulikt, ved at høyt utdanningsnivå øker sjansen for å fullføre studiespesialisering eller helse- og sosialfag, mens for eksempel det å komme fra en ikke-sentral kommune er positivt for gjennomføring i bygg og anleggsfag eller teknikk og industriell produksjon.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherOsloMet – Oslo Metropolitan University & University of South-Eastern Norwaynb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectUpper secondary educationnb_NO
dc.subjectVocational educationnb_NO
dc.subjectCompletion ratenb_NO
dc.subjectRegional differencesnb_NO
dc.titleÅ forstå regionale forskjeller i gjennomføring i videregående opplæringnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber24-42nb_NO
dc.source.volume3nb_NO
dc.source.journalNordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE)nb_NO
dc.source.issue3nb_NO
dc.identifier.doi10.7577/njcie.3281
dc.identifier.cristin1761426
cristin.unitcode7463,0,0,0
cristin.unitnameNIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal