Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJarness, Vegard
dc.contributor.authorHansen, Maud Lauvstad
dc.date.accessioned2018-06-13T10:51:16Z
dc.date.available2018-06-13T10:51:16Z
dc.date.created2018-06-08T18:59:50Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationNorsk sosiologisk tidsskrift. 2018, 2 (3), 208-224.nb_NO
dc.identifier.issn2535-2512
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2501407
dc.description.abstractEt sentralt spørsmål i klasseforskningen er hvordan livsstilsforskjeller danner grunnlag for symbolske grenser mellom grupper i ulike klasseposisjoner. I denne artikkelen undersøker vi hvordan politiske stillingstakinger kan skape grunnlag for det vi kaller grønne grenser – diskursive kategoriseringer og vurderinger av andres holdninger og handlinger knyttet til miljø og miljøvern. Analysen er basert på kvalitative intervjuer med miljøvernengasjerte representanter fra den norske middelklassen. Den viser hvilke kriterier som ligger til grunn for informantenes konstruksjoner av «oss» som miljøvernengasjerte, og «dem» som mennesker med negative holdninger overfor miljøvern. Informantene har imidlertid moralske kvaler med å uttrykke avstand i sosiale møter. De rapporterer således å utøve en form for inntrykksstyring gjennom å moderere eller nedtone symbolske grenser, ofte motivert ut ifra et ønske om å ikke skade miljøsaken de brenner for. Artikkelen bidrar også med viktige teoretisk-metodologiske innsikter i debatten om hvordan vi best kan forstå spenninger mellom likhetsidealer og symbolske avstandsmarkeringer i det norske samfunnet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectBourdieunb_NO
dc.subjectEgalitarismenb_NO
dc.subjectLamontnb_NO
dc.subjectMiljøvernnb_NO
dc.subjectSosial klassenb_NO
dc.subjectSymbolske grensernb_NO
dc.titleGrønne grenser: Distinksjoner og likhetsidealer i den miljøbevisste middelklassennb_NO
dc.title.alternativeGrønne grenser: Distinksjoner og likhetsidealer i den miljøbevisste middelklassennb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber208-224nb_NO
dc.source.volume2nb_NO
dc.source.journalNorsk sosiologisk tidsskriftnb_NO
dc.source.issue3nb_NO
dc.identifier.doi10.18261/issn.2535-2512-2018-03-02
dc.identifier.cristin1590096
cristin.unitcode7463,0,0,0
cristin.unitnameNIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel