• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
  • Publikasjoner fra Cristin
  • View Item
  •   Home
  • Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
  • Publikasjoner fra Cristin
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kampen om karakteren. Elevers motspill i møte med læreres vurderingspraksis i videregående skole

Lødding, Berit; Seland, Idunn; Prøitz, Tine Sophie
Journal article, Peer reviewed
Thumbnail
View/Open
Kampen+om+karakteren.pdf (152.6Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2440186
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • 4 - Academic Publications / Vitenskapelige publikasjoner [294]
  • Publikasjoner fra Cristin [321]
Original version
Sosiologi i dag. 2016, 46 (3-4), 87-109.  
Abstract
Det er kjent at ungdoms forhold til voksne, inkludert lærere, i større grad enn i tidligere generasjoner er preget av forhandlinger og fravær av opposisjon. Denne artikkelen undersøker hvordan elever og lærere omtaler muligheter og grenser i forhandlingsrommet som åpner seg når standpunktkarakterer skal settes i siste året i studiespesialisering i videregående skole. Artikkelen bygger på gruppeintervjuer med henholdsvis elever og lærere i Vg3 ved utdanningsprogram for studiespesialisering i åtte videregående skoler i hovedstadregionen. Gjennom lærernes vurderingspraksis gis elevene stadig nye muligheter for å demonstrere økt faglig kompetanse. Dette gir rammene for elevenes bestrebelser for best mulige karakterer. Elevintervjuene tydeliggjør at kampen ungdom kjemper for sine fremtidige muligheter, er individuelt mer enn kollektivt orientert. Man er selv ansvarlig for å gjøre sitt ypperste, og elevene utnytter regelverk og kommunikasjonen med læreren for å få best mulig uttelling i karakter. Begrepet motspill foreslås som mer dekkende enn klassisk skoleopposisjon i beskrivelse og forståelse av elevenes manøvrering.
Journal
Sosiologi i dag

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit