Nordisk forskning og forskningsbasert policy og praksis på barnehage- og grunnskoleområdet: En systematisk kartlegging
Abstract
Dette notatet er gjennomført på oppdrag fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling i Danmark (det danske Utdanningsministeriet) og presenterer resultater fra en systematisk kartlegging av kunnskap på barnehage- og grunnskoleområdet (ISCED 0-2) knyttet til forskning og politikk/praksis. Bakgrunnen for notatet er Danmarks formannskap i Nordisk ministerråd i 2015.
Del 1 presenterer en systematisk kartlegging av nordiske komparative studier innen utdanning fra de siste ti årene med hensyn til sosiale kompetanser, sosial mobilitet, trivsel og kunnskapsdeling (vitensdeling).
Del 2 presenterer en kartlegging av trender i utdanningspolitikken (aktuelle temaer, reformer og tiltak) og initiativer for å koble forskningsbasert kunnskap og praksisfeltet, i de fem nordiske landene. Det gis en kort beskrivelse av aktuelle temaer, reformer, tiltak og satsinger, og av initiativer («meglerorganisasjoner») for å sikre en tett kobling mellom forskningsbasert kunnskap og praksisfeltet, i hver av de fem nordiske landene. I tillegg gis en sammenlignende beskrivelse av disse på tvers av de fem nordiske landene.