dc.contributor.author | Wollscheid, Sabine | |
dc.date.accessioned | 2015-12-18T13:29:03Z | |
dc.date.available | 2015-12-18T13:29:03Z | |
dc.date.issued | 2015-11 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-327-0147-6 | |
dc.identifier.issn | 1894-8200 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2368522 | |
dc.description.abstract | Dette notatet er gjennomført på oppdrag fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling i Danmark (det danske Utdanningsministeriet) og presenterer resultater fra en systematisk kartlegging av kunnskap på barnehage- og grunnskoleområdet (ISCED 0-2) knyttet til forskning og politikk/praksis. Bakgrunnen for notatet er Danmarks formannskap i Nordisk ministerråd i 2015.
Del 1 presenterer en systematisk kartlegging av nordiske komparative studier innen utdanning fra de siste ti årene med hensyn til sosiale kompetanser, sosial mobilitet, trivsel og kunnskapsdeling (vitensdeling).
Del 2 presenterer en kartlegging av trender i utdanningspolitikken (aktuelle temaer, reformer og tiltak) og initiativer for å koble forskningsbasert kunnskap og praksisfeltet, i de fem nordiske landene. Det gis en kort beskrivelse av aktuelle temaer, reformer, tiltak og satsinger, og av initiativer («meglerorganisasjoner») for å sikre en tett kobling mellom forskningsbasert kunnskap og praksisfeltet, i hver av de fem nordiske landene. I tillegg gis en sammenlignende beskrivelse av disse på tvers av de fem nordiske landene. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | NIFU | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | NIFU Arbeidsnotat;2015:19 | |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/no/ | * |
dc.subject | Barnehage | nb_NO |
dc.subject | Grunnskole | nb_NO |
dc.subject | Kunnskaps-/forskningskartlegging | nb_NO |
dc.title | Nordisk forskning og forskningsbasert policy og praksis på barnehage- og grunnskoleområdet: En systematisk kartlegging | nb_NO |
dc.type | Working Paper | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 88 | nb_NO |
dc.relation.project | Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, Danmark | nb_NO |