Viser treff 21-40 av 210

    • Konsekvenser av strukturreformen: Tilfredshet blant kandidatene 

      Wiborg, Vegard Sjurseike; Fidjeland, Andreas Østbø; Eide, Thea; Holtermann, Helge; Skjelbred, Siv-Elisabeth; Frølich, Nicoline (NIFU Innsikt;2022-9, Others, 2022-08-18)
      Et av målene med sammenslåingene av høyskoler og universiteter som fulgte av Strukturmeldingen i 2015, var å bedre utdanningskvaliteten. På tross av dette finner vi ingen tegn til at nyutdannede fra fusjonerte læresteder ...
    • Framtidslaboratorium om kunstig intelligens 

      Ingeborgrud, Lina; Koch, Per; Svartefoss, Silje Marie (NIFU Innsikt;2022:8, Others, 2022-07)
      I dette notatet gir vi en kort oppsummering fra et halvdags fremtidslaboratorium om kunstig intelligens arrangert innenfor rammene av AFINO-senteret for ansvarlig forskning og innovasjon. Øvelsen ble gjennomført den 4. ...
    • Bærekraft og grønn omstilling i universitets- og høyskolesektoren 

      Flobakk-Sitter, Fride; Elken, Mari (NIFU Innsikt;2022:6, Others, 2022-06)
      En gjennomgang av sentrale strategidokumenter for universiteter og høyskoler i Norge viser at det er store variasjoner i hvilken grad lærestedene vektlegger og arbeider med bærekraftig omstilling. Selv om noen universiteter ...
    • Virkemiddelapparatet, stiavhengighet og grønn omstilling 

      Mark, Michael Spjelkavik; Klitkou, Antje (NIFU Innsikt;2022-7, Others, 2022-06-10)
      Norge har ambisiøse forpliktelser i klimapolitikken; i henhold til Parisavtalen må utslippene reduseres med minst 50 prosent innen 2030 sammenlignet med 1990-nivået. Til sammenligning klarte Norge å redusere utslippene med ...
    • Lettere overgang til arbeidslivet med fersk mastergrad 

      Holtermann, Helge; Skjelbred, Siv-Elisabeth; Wiborg, Vegard; Fidjeland, Andreas (NIFU Innsikt;2022-5, Others, 2022-06-02)
      Overgangen fra utdanning til arbeidsmarked for nylig masterutdannede var i november 2021 klart lettere enn året før. Andelen som var arbeidsledig, undersysselsatt eller hadde en jobb som samsvarte dårlig med utdanningen, ...
    • Tverrfaglig forskning – en litteraturgjennomgang 

      Svartefoss, Silje Marie; Borlaug, Siri Brorstad (NIFU Innsikt;2022-4, Others, 2022-04-25)
      Hva menes med tverrfaglig forskning? Hvilken betydning har institusjonelle forhold for å legge til rette for og styrke den tverrfaglige forskningen?
    • Evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag, første syntese 

      Skålholt, Asgeir; Høst, Håkon; Dahlback, Jorunn; Tønder, Anna Hagen (NIFU Innsikt;2022:3, Others, 2022-04)
      Denne utgaven av NIFU Innsikt bygger på første underveisrapport fra evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag. Den omhandler bakgrunnen og prosessen bak læreplan- og strukturendringene i fagfornyelsen yrkesfag. I tillegg gis ...
    • The impact of the structural reform: what do academics think and do? 

      Huisman, Jeroen; Eide, Thea; Daenekindt, Stijn; Frølich, Nicoline (NIFU Innsikt;2022-1, Others, 2022-02-24)
      In 2015 a large-scale structural reform was introduced in Norway, aiming at improving the quality of higher education. Through mergers between institutions, reform objectives such as high-quality education and research, ...
    • Organisational features of Norwegian higher education institutions: perceptions on organisational change 

      Huisman, Jeroen; Eide, Thea; Soppe, Karlijn; Frølich, Nicoline (NIFU Innsikt;2022-2, Others, 2022-02-24)
      In 2015 a large-scale re-structuring of the Norwegian higher education sector was launched, resulting in a number of merger processes leading to more comprehensive institutions than before. The merger processes are complex ...
    • Fremtidslaboratorium om digital helsehjelp 

      Scordato, Lisa; Koch, Per; Oftedal, Elin M.; Laudal, Thomas (NIFU Innsikt;2021-20, Others, 2021-12-22)
      I dette notatet gir vi en kort oppsummering fra et Fremtidslaboratorium om digital helsehjelp i Norge. Øvelsen ble gjennomført den 8. oktober 2021 i samarbeid mellom NIFU og UiS i regi av forskningsprosjektet Releasing the ...
    • Fremtidslaboratorium om oljenæringens fremtid 

      Koch, Per; Scordato, Lisa (NIFU Innsikt;2021-19, Others, 2021-12-20)
      I dette notatet gir vi en kort oppsummering fra et halvdags Fremtidslaboratorium om olje- og gass næringens fremtid i Norge. Øvelsen ble gjennomført den 11. oktober 2021 i samarbeid mellom NIFU og Handelshøgskolen BI. Målet ...
    • Realnedgang i FoU-utgifter, men flere FoU-årsverk i instituttsektoren 

      Sarpebakken, Bo; Steine, Frøydis Sæbø (NIFU Innsikt;2021-18, Others, 2021-12-03)
      FoU-utgiftene i instituttsektoren hadde en realnedgang på rundt 3 prosent i 2020, mens det var en liten økning i utførte FoU-årsverk. Nedgangen i FoU-utgiftene gjaldt lavere driftsutgifter, en nedgang som kan tilskrives ...
    • Lavere vekst i nordisk FoU-aktivitet 

      Wendt, Kaja; Steine, Frøydis Sæbø (NIFU Innsikt;2021-16, Others, 2021-11-29)
      Nye tall fra de nordiske statistikkprodusentene viser at det ble brukt om lag 475 milliarder norske kroner til forskning og utviklingsarbeid (FoU) i Norden i 2020. Justert for prisstigningen, betyr dette en samlet økning ...
    • Lower growth in Nordic R&D activity 

      Wendt, Kaja; Steine, Frøydis Sæbø (NIFU Innsikt;2021-17, Others, 2021-11-29)
      Recent figures from the Nordic producers of R&D statistics show that approximately NOK 475 billion was spent on research and experimental development (R&D) in the Nordic region in 2020. Adjusted for inflation, this equals ...
    • Statsbudsjettet 2022: Forskning og høyere utdanning i budsjettproposisjonen for 2022 

      Kallerud, Egil; Sarpebakken, Bo (NIFU Innsikt;2021-15, Others, 2022-11-24)
      Solberg-regjeringen la fram sitt forslag til statsbudsjett for 2022 den 12. oktober 2021. Støre-regjeringen, som tiltrådte 14. oktober, fremmet forslag til endringer i budsjettforslaget for 2022 gjennom en tilleggsproposisjon ...
    • Nesten 900 nye doktorer våren 2021 

      Sarpebakken, Bo; Steine, Frøydis Sæbø (NIFU Innsikt;2021-14, Others, 2021-11-16)
      I første halvår 2021 ble det avlagt 898 doktorgrader ved norske læresteder. Det er 51 flere enn samme periode året før, eller en 6 prosent økning. Det ble satt nye årsrekorder i antall doktorgrader, både i 2018, 2019 og ...
    • Kjønnsbalansen i instituttsektoren 

      Sarpebakken, Bo; Steine, Frøydis Sæbø (NIFU Innsikt;2021-13, Others, 2021-11-10)
      I 2020 var det 45 prosent kvinner blant forskerne og det faglige personale som deltok i FoU i instituttsektoren. Sammenlignet med situasjonen for ti år siden har andelen kvinner økt med 6 prosentpoeng. Det er betydelige ...
    • Lite vekst i norsk FoU-innsats, men høyere FoU-andel av BNP 

      Wendt, Kaja (NIFU Innsikt;2021-12, Others, 2021-10-22)
      Foreløpige tall for utgifter til forskning og utviklingsarbeid (FoU) i Norge viser at den samlede FoU-innsatsen utgjorde over 78 milliarder kroner i 2020. I løpende priser gir dette en økning på 1,5 milliarder fra 2019, ...
    • Innovativ matematikkundervisning på barnetrinnet førte til positive resultater 

      Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Siddiq, Fazilat; Smedsrud, Jørgen; Bugge, Markus; Daus, Stephan (NIFU Innsikt;2021-11, Others, 2021-06-03)
      Matematikkundervisning på barnetrinnet med læreverket Dragonbox Skole har så langt vært en suksess. Implementeringen har hatt god oppslutning med engasjerte lærere. Elevene som brukte læreverket, gjorde det bedre på ...
    • Lærestedenes FoU har høy næringsrelevans 

      Østby, Mona Nedberg (NIFU Innsikt;2021-10, Others, 2021-05-25)
      27 prosent av lærestedenes FoU-aktivitet i 2019 hadde relevans for næringslivet. Det rapporterer forskningsmiljøene. Teknologi og landbruks-, fiskerifag og veterinærmedisin er fagområdene med høyest næringsrelevans. Norges ...