Browsing 2 - Working Papers / Arbeidsnotater by Title
Now showing items 265-284 of 308
-
Strukturelle betingelser for norsk pedagogisk forskning
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:4, Working Paper, 2004-08)Dette notatet er kommet i stand som et tilleggsoppdrag i forbindelse med at Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU STEP) hadde prosjektledelse og sekretariat for evalueringen av norsk pedagogisk ... -
Studenters motiver for valg av studiested
(NIFU-arbeidsnotat;2022-5, Working paper, 2022-08-22)Dette notatet bruker eksisterende Studiebarometer-data, sammen med data fra Samordna opptak til å undersøke hvilke faktorer som er viktige for studenters valg av studieprogram og lærested. Dataene er fra 2013 og 2014, som ... -
System for monitorering av forskerrekruttering : Dokumentasjon av, og resultater fra, et pilotprosjekt
(NIFU Arbeidsnotat;2019:14, Working paper, 2019-12)Dette arbeidsnotatet dokumenterer arbeidet med pilotstudien av forskerrekrutteringsmonitoren, som er et samarbeid mellom NIFU og SSB, og med NSD som dataleverandør. Fokuset er på metode og prosess, men vi presenterer også ... -
Teknologer i norsk næringsliv 1995-2001
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:8, Working paper, 2006-03)Målet med denne rapporten er å gi en kort beskrivelse av fordeling av avansert teknisk-naturvitenskapelig kompetanse i det norske næringslivet. -
The policy mix for knowledge transfer between science and industry in Norway : Case study contribution to the OECD Tip knowledge transfer and policies project
(NIFU Working Paper;2019:15, Working paper, 2019-08)This working paper presents the findings from a study of the policy mix for knowledge transfer between science and industry in Norway. The working paper was commissioned by the Ministry of Education and Research as a ... -
The relationship between research and teaching in the humanities: Results from a survey to academic staff in Norwegian universities and colleges
(NIFU Arbeidsnotat;2015:21, Working Paper, 2015-11)On request by the Research Council of Norway, Department for Humanities and Social Sciences, NIFU has undertaken a brief analysis of the relationship between research and teaching in the humanities. This analysis is based ... -
The role of academics in the Bologna process - a survey of participation and views
(NIFU STEP Working Paper;2005:1, Working Paper, 2005-02)This working paper reports from a study commissioned by Education International (EI) through the Norwegian Association of Research Workers. The study has been funded by the EI-member organisations in the Nordic countries. ... -
The role of policy instruments for an environmentally sustainable and competitive food industry: Sweden in a comparative perspective. A Literature Review
(NIFU Working Paper;2014:8, Working Paper, 2014-04)This report is a literature review on the role of policy instruments for an environmentally sustainable and competitive Food industry. The review focuses its attention on the food industry in Sweden and in an international ... -
Tid fra doktorgrad til fast ansettelse
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:9, Working Paper, 2004)En undersøkelse av professorer og førsteamanuenser ved universiteter og høgskoler. Bare et mindretall av dem som avlegger en doktorgrad blir tilsatt i fast vitenskapelig stilling ved universiteter og høgskoler. De som får ... -
Tidsbruksundersøkelse for universiteter og høgskoler : En kartlegging av tidsbruk blant vitenskapelig og faglig tilsatte i 2016
(NIFU Arbeidsnotat;2018:2, Working paper, 2018-04)NIFU og NOKUT gjennomførte i 2017 Tidsbruksundersøkelsen og Underviserundersøkelsen i fellesskap. Undersøkelsen ble utført av NOKUT og inneholdt to deler. Den første delen dreide seg i hovedsak om en skjønnsmessig fordeling ... -
Tidsbruksundersøkelser for FoU-statistikk i UoH-sektoren for 2011
(NIFU-arbeidsnotat;2013:6, Working Paper, 2013-03-01)Som et ledd i utarbeidelsen av FoU-statistikken 2011 gjennomførte NIFU i 2012 en mini-survey på web om arbeidstidens fordeling for personale i vitenskapelige stillinger ved universiteter og høgskoler i 2011. -
Til elevens beste? Noen lærere og foreldres synspunkter på og vurderinger av spesialundervisning etter enkeltvedtak
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:39, Working paper, 2006-10)Dette prosjektet er en kvalitativ utdypning av den store brukerundersøkelsen av norsk spesialundervisning som NIFU STEP utførte på oppdrag for Utdanningsdirektoratet i 2004 og som resulterte i rapporten Eleven i fokus? En ... -
Tilgjengelighet av publiserte instrumenter for potensielle temaer i Elevundersøkelsen: Forstudie for Utdanningsdirektoratet
(NIFU Arbeidsnotat;2022:3, Working paper, 2022-11)Utdanningsdirektoratet ønsker å revidere Elevundersøkelsen. I denne prosessen har Utdanningsdirektoratet valgt ut temaer basert på juridisk hjemmel i opplæringsloven og læreplanen. Som et ledd i prosessen med revidering, ... -
Undervisningsvilkår ved universitetene – En analyse av data fra CAP-undersøkelsen
(NIFU Arbeidsnotat;2016:15, Working paper, 2016-10)Dette arbeidsnotatet er laget som et dokumentasjonsnotat innenfor forskningsprosjektet «Quality of Norwegian Higher Education: Pathways, Practises and Performances» som gjennomføres i samarbeid mellom NIFU og Institutt for ... -
Ungdom med innvandrerbakgrunn i norsk utdanning. Et dokumentasjonsnotat
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:34, Working Paper, 2005-09)Dette notatet viser at bildet av minoritetsungdom i norsk utdanning er mangfoldig. Notatet omhandler deltaking i videregående opplæring, karakterer, fullføring av videregående opplæring og overgang til høyere utdanning, ... -
Ungdomstrinn i utvikling. Resultater fra 'Spørsmål til skole-Norge våren 2014' vedrørende satsingen 'Ungdomstrinn i utvikling'
(NIFU arbeidsnotat;2014:1, Working Paper, 2014-05-28)NIFU har fått i oppdrag fra Utdanningsdirektoratet å evaluere satsingen 'Ungdomstrinn i utvikling' 2013-2017. I denne første publikasjonen fra evalueringen presenteres skolelederes og skoleeieres første erfaringer med og ... -
Universitetenes og forskningsinstituttenes rolle i kommersialisering
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:40, Working paper, 2006-11)Notatet er basert på en webbasert spørreundersøkelse blant norske universitetsforskere, intervjuer med representanter for forskningsmiljøer (institutter og universiteter) og med personale i støttestrukturen for kommersialisering, ... -
Universitets- og høgskolesektorens deltakelse i EUs 7. rammeprogram. Vurdering av strategi og organisering
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:30, Working paper, 2006-09)Dette notatet er utarbeidet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet og er ment som bakgrunnsmateriale i forberedelsene til norsk deltakelse i EUs 7. rammeprogram for forskning og utvikling. -
Universitetspilotene - en vurdering av forsøk med næringsrettet universitetssatsing
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:45, Working paper, 2006-12)Høsten 2006 fikk NIFU STEP i oppgave å gi en vurdering av hvordan universitetspilotene hadde fungert fram til dags dato og gi noen anbefalinger i forhold til en eventuell videreføring og videreutvikling. -
The use of digital technology in higher education: A literature review
(NIFU Arbeidsnotat;2024:7, Working paper, 2024-04)The literature review study presented in this working paper is part of a larger research project on the pedagogical use of digital technology in higher education (DIGITEK-HU). The project is conducted by NIFU in collaboration ...