Browsing 2 - Working Papers / Arbeidsnotater by Title
Now showing items 156-175 of 308
-
Klassifisering av vitenskapelig publisering etter Health Research Classification System (HRCS). En pilotstudie
(NIFU Arbeidsnotat;2016:12, Working paper, 2016-08)På oppdrag fra Norges forskningsråd har NIFU gjennomført en pilotstudie for å utvikle en metodologi for å klassifisere norsk medisinsk og helsefaglig publisering etter det britiske Health Research Classification System ... -
Kompetansebarometer for NHO-bedriftene. Hovedresultater fra en undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter i 2014
(NIFU arbeidsnotat;2014:7, Working Paper, 2014-04-10)Dette arbeidsnotatet oppsummerer de første resultatene fra en spørreundersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter. Undersøkelsen bygger på svar fra om lag 5 300 bedrifter av ulik størrelse og fra ulike næringer ... -
Kompetansebehov i Norsk Industri: Resultater fra NHOs kompetansebarometer 2014 for medlemsbedriftene i landsforeningen Norsk Industri
(NIFU arbeidsnotat;2015-6, Working Paper, 2015-03-17)Denne undersøkelsen gir et bilde av kompetansebehovene i norske industribedrifter, uttrykt gjennom svarene fra 673 medlemsbedrifter i landsforeningen Norsk Industri. Disse bedriftene representerer nærmere 50 000 årsverk ... -
Kompetansebehov og utdanningstiltak innen industrielle rettigheter (IR) i universitets- og høgskolesektoren i et internasjonalt perspektiv
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:41, Working paper, 2006-11)Formålet med notatet er å foreslå noen kompetansehevende tiltak knyttet til industrielle rettigheter (IR) i universitets- og høgskolesektoren. Bakgrunnen for notatet er Nærings- og handelsdepartementets rådgivende forums ... -
Kompetanseheving i utdanningsforskningsmiljøene
(NIFU-arbeidsnotat;2013:5, Working Paper, 2013-02-15)I denne gjennomgangen har vi undersøkt om det er ulikheter i kompetanseutviklingen ved enheter med utdanningsforskning i forhold til om de har mottatt midler fra PFOU og U2020 eller ikke, ved å se på stillingsstrukturen i ... -
Kompetanseinvesteringer i videreutdanning og opplæring i norsk arbeidsliv. Beregninger basert på data fra Lærevilkårsmonitoren koblet mot registerdata
(NIFU-arbeidsnotat;2013:3, Working Paper, 2013-03-05)Formålet med dette notatet er å undersøke omfanget av kompetanseinvesteringer i livslang læring i norsk arbeidsliv, hvor vi med «livslang læring» mener det å delta i minst en av følgende to former for læring: formell ... -
Kompetansekartlegging i arbeidslivet: Erfaringer og behov
(NIFU Arbeidsnotat;2021:2, Working paper, 2021-04)Dette arbeidsnotatet er resultatet av et oppdrag initiert av YS (Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund ). YS ba om en analyse av erfaringer med kompetansekartlegging i Norge og en diskusjon av behov og eventuelle fremgangsmåter ... -
Kompetanseutvikling og kunnskapsorganisering. En evaluering av lederutviklingsprogrammet ved Umeå Universitet
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:15, Working Paper, 2005-06-06)Umeå Universitet har i mange år arbeidet med lederutvikling, der ulike tiltak på dette feltet har vært gjennomført siden begynnelsen på 1990-tallet. Universitetet har en bevisst holdning til å samle erfaringer fra virksomheten ... -
Koordinering av dataproduksjon og kopling av datakilder om forskning : Rapport fra en arbeidsgruppe
(NIFU Arbeidsnotat;2019:12, Working paper, 2019-07)Innenfor rammen av forskningssenteret R-QUEST ved NIFU har Norges forskningsråd, Kunnskapsdepartementet og NIFU besluttet å gjennomføre et felles prosjekt med sikte på å kartlegge utfordringer og muligheter for bedre ... -
Krigsskolens relevans? Temanotat om Krigsskolens arbeid med yrkesrelevans i lys av sentrale endringer i forsvarssektoren (TYR)
(NIFU Arbeidsnotat;2016:6, Working paper, 2016-08)En strukturreform har over tid vært signalisert for utdanningssystemet i forsvarssektoren. Langtidsplanen som ble lansert 17. juni 2016 bekreftet forslaget om å samle Forsvarets seks høyskoler i én nyopprettet driftsenhet. ... -
Kriterie- og metodegrunnlag for (re)akkreditering av høyere utdanning
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:1, Working Paper, 2006)Bakgrunnen for notatet er en henvendelse fra NOKUT med ønske om å få drøftet tolkningsrom og dilemmaer knyttet til å vurdere faglig nivå og dokumenterte resultater i høyere utdanning. Utgangspunktet er at i ”Forskrift om ... -
Kunnskapsmessig infrastruktur - utviklingstrekk i høyere utdanning, forskning og arbeidsmarked
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:13, Working Paper, 2004-11)I forbindelse med samarbeidsprosjektet "Konkurranseregioner i polysentriske rom" for Kommunal og regionaldepartementet har NIFU STEP fått i oppdrag å utrede den kunnskapsmessige infrastrukturen i Norge med vekt på geografisk ... -
Kunnskapsoppsummering kompetansebehov og grønn omstilling
(NIFU-arbeidsnotat;2022-9, Working paper, 2022-10) -
Kunnskapssenteret. Seksjon for velferdstjenester. En underveisvurdering
(NIFU-arbeidsnotat;2013:11, Working Paper, 2013-04-25)Denne underveisevalueringen av Seksjon for velferdstjenester ved Kunnskapssenteret for helsetjenester er utført på oppdrag av Kunnskapssenteret. Hensikten med evalueringen er å komme med innspill til det videre arbeid med ... -
Kvalitet i fleksible og desentraliserte profesjonsutdanninger
(NIFU Arbeidsnotat;2024:3, Working paper, 2023-02)Undersøkelsene i dette arbeidsnotatet er utført i forbindelse med prosjektet Kvalitet i fleksible og desentraliserte profesjonsutdanninger, som er en del av en rammeavtale NIFU har inngått med Kunnskapsdepartementet. ... -
Kvinner i kunstfagene: Statistikk om kjønnsbalansen i kunstfaglig utdanning
(NIFU Arbeidsnotat;2016:19, Working paper, 2016-12)Dette arbeidsnotatet inneholder statistikk om kvinner i kunstutdanningene, og er en del av prosjektet «Kjønn og Skjønn i Kunstfagene» i regi av Det kunstfaglige fakultet ved Universitetet i Tromsø. Prosjektet inngår i ... -
La oss snakke om F, U og innovasjon i forvaltningen: Forskning og utviklingsarbeid i statlige organer med annen hovedaktivitet
(NIFU Arbeidsnotat;2022:4, Working paper, 2022-07)Dette notatet presenterer resultatet av en utviklingsoppgave under NIFUs statistikkavtale med Norges forskningsråd. NIFU har undersøkt omfanget av forskning og utviklingsarbeid (FoU) i statlige forvaltningsorganer, presisert ... -
Likestilling blant professorene : Simulering av likestilling blant professorer ved norske universiteter og høgskoler
(NIFU Arbeidsnotat;2018:1, Working paper, 2018-01)Dette arbeidsnotatet inneholder statistikk om kjønnsbalansen blant professorer ved norske universiteter og høgskoler, samt en simulering som undersøker hvor mange av de nye professorene som må være kvinner for å oppnå en ... -
Likestillingsscenarier for UoH-sektoren
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:44, Working paper, 2006-11)NIFU STEP fikk sommeren 2006 i oppdrag fra Universitets- og høgskolerådet ved Komite for integreringstiltak - kvinner i forskning, å gjennomføre et kortvarig prosjekt med arbeidstittelen: "Likestillingsscenarier i høyere ... -
Lærerrollen sett fra lærerperspektivet: Notat til ekspertgruppen om lærerrollen
(NIFU Arbeidsnotat / Working Paper;2016:8, Working paper, 2016-06)Kunnskapsdepartementet oppnevnte ekspertgruppen om lærerrollen den 27.07.2015. Formålet var å frembringe et kunnskapsgrunnlag som gir innsikt i og forståelse av den rollen dagens lærere har i skolen. Ekspertgruppen har ...