Krigsskolens relevans? Temanotat om Krigsskolens arbeid med yrkesrelevans i lys av sentrale endringer i forsvarssektoren (TYR)
Working paper
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2397983Utgivelsesdato
2016-08Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
En strukturreform har over tid vært signalisert for utdanningssystemet i forsvarssektoren. Langtidsplanen som ble lansert 17. juni 2016 bekreftet forslaget om å samle Forsvarets seks høyskoler i én nyopprettet driftsenhet. Regjeringen understreker at ett helhetlig system skal innrettes for å levere en militær utdanning med høyere grad av relevans enn i dag.
Våren 2016 inviterte Krigsskolen Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) til et samarbeid. Samarbeidet skulle på den ene siden føre til en intern gjennomgang av hvordan Krigsskolen har arbeidet med å kvalitetssikre utdanningens relevans de siste ti år. Arbeidet skulle også ha et mer eksplorerende og handlingsorientert formål. Sentrale punkter fra samarbeidet presenteres i dette notatet. I lys av de sentrale endringer Krigsskolen står overfor er arbeidsnotatet ment å være en veileder i det videre arbeidet med å sikre en relevant militær lederutdanning for Hæren og Forsvaret.