Blar i 1 - Reports / Rapporter på dokumenttype "Report"
Viser treff 1-20 av 32
-
Byråkratisering av universitetene? Dokumentasion og analyse av administrativ endring
(NIFU-rapport;1996-3, Report, 1996-06)I denne rapporten stilles det spørsmål ved om universitetene gjennomgår en byråkratiseringsprosess. Formålet er å undersøke om det har vært en økning i det vitenskapelige personalets administrative byrder, og å klarlegge ... -
Deltakerundersøkelsen for lærere 2018
(NIFU-rapport;2018-26, Report, 2018-10-18)Resultater fra en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Kompetanse for kvalitet». Denne rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen 2018. Undersøkelsen ... -
Deltakerundersøkelsen for lærere 2019
(NIFU-rapport;2019-19, Report, 2019-11-14)Denne rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen for lærere 2019, en spørreundersøkelse rettet mot lærere som tok videreutdanning i studieåret 2018/2019 i regi av strategien Kompetanse for kvalitet. Formålet ... -
Digital læring i askerskolen. Sluttrapport fra følgeforskning
(NIFU-rapport;2019-27, Report, 2019-11-04)I perioden 2017–2019 gjennomførte Asker kommune prosjektet «Digital læring i Askerskolen». Satsingen innebar at alle elever fikk hver sin digitale enhet; en Chromebook til bruk i læring og undervisning. Som en del av ... -
Doktorgrader og forskeropplæring: internasjonale erfaringer og perspektiver - En sammenlikning av 9 OECD-land
(NIFU-rapport;1996-2, Report, 1996-03)Det foregår nå viktige reformer i Norden med stor betydning for forskeropplæring og doktorgradsopplegg. Også andre sentrale OECD-land har interesse i en nordisk sammenheng. Rapporten kaster derfor lys på forholdene i de ... -
Evaluering av Tett på realfag. Implementeringen. Delrapport 2
(NIFU-rapport;2019-1, Report, 2019-03-03)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluerer NIFU den nasjonale strategien Tett på realfag. Strategien skal bidra til økt kompetanse i realfag for barnehage og grunnopplæring i perioden 2015–2019. Foreliggende rapport, ... -
Evaluering av Universitetet i Stavangers strategi i perioden 2009–2019
(NIFU-rapport;2020-8, Report, 2020-03-12)Rapporten tar for seg bruken og utviklingen av strategier ved Universitetet i Stavanger over en tiårsperiode, fra 2009 til 2019 og er skrevet på oppdrag fra UiS. -
FoU-aktivitet i grunnskolelærerutdanningene (GLU): En kartlegging for NOKUT – delrapport 1
(NIFU-rapport;2023:16, Report, 2023-10)NIFU har på oppdrag fra Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) gjennomført en kartlegging av FoU-aktivitet i de norske fagmiljøene som sørger for grunnskolelærerutdanningene (GLU). Kartleggingen vil inngå som ... -
FoU-ressurser i Norge og andre land
(NIFU-rapport;1996-4, Report, 1996-07)Norges ressursinnsats i forskning og utviklingsarbeid (FoU) blir ofte sammenlignet med innsatsen i andre land. I denne rapporten foretas en detaljert sammenligning med utvalgte OECD-land - med utgangspunkt i OECDs statistikk ... -
Fra 16 til 30: Om utdanning, jobb og inntekt for 9341 unge fra Østlandet, 14 år etter at de gikk ut av tiende klasse i 2002
(NIFU-rapport;2020-2, Report, 2020-09-02)Vi har fulgt nesten 10 000 personer på Østlandet fra de gikk ut av tiende klasse som 16- åringer våren 2002, gjennom videregående og annen utdanning og over i arbeidslivet til de var 30 år gamle i 2016. Vi har studert ... -
Høy arbeidsmarkedsrelevans i fagskoleutdanningene: Kandidatundersøkelse for fagskoleutdannede i 2019 og 2020
(NIFU-rapport;2023:3, Report, 2023-01)Rapporten presenterer den femte kandidatundersøkelsen for fagskoleutdanning, gjennomført av NIFU. Den omfatter en spørreskjemaundersøkelse til de som fullførte en utdanning i 2019 og 2020, og i tillegg har vi analysert ... -
Instituttsektoren i norsk forskning - Ressurser. Personale. Instituttevalueringer. Internasjonalt perspektiv på instituttforskningen
(NIFU-rapport;1996-7, Report, 1996-08)Instituttsektoren er en samlebetegnelse for en rekke ulike institusjoner med større eller mindre innslag av forskning og utviklingsarbeid (FoU ). Artikkelsamlingen er den første i en serie om instituttsektoren, som NIFU ... -
Kompetanse om vold og overgrep i nære relasjoner: innledende kartlegging av føringer, opplæringsstrukturer og kompetansebehov
(NIFU-rapport;2019-26, Report, 2020-04-01)Regjeringen skal utarbeide en tverrsektoriell kompetansestrategi mot vold og overgrep i nære relasjoner. Strategien er et tiltak i Opptrappingsplanen mot vold og overgrep 2017–2021 (Barne- og likestillingsdepartementet, ... -
Kvalitet i høyere utdanning: Teori, empiri og praksis
(NIFU-rapport;1996-1, Report, 1996-04)Stor studenttilstrømning, begrensede ressurser og økt vektlegging på resultater og gjennomstrømning har de seneste årene bidratt til at det stilles spørsmål ved kvaliteten på høyere utdanning. Mange universiteter og høyskoler ... -
Lange spor i velferdsforskningen: En analyse av Forskningsrådets programmer for velferd og arbeidsliv fra 2000-2014
(NIFU-rapport;2019-7, Report, 2019-06-26)Denne rapporten presenterer resultatene av et prosjekt som NIFU har utført på oppdrag av Norges forskningsråd. Oppdraget var å undersøke effekter av Forskningsrådets satsing på velferds- og arbeidslivforskning i årene 2000 ... -
Midt i eksplosjonen. Søking og opptak til høyere utdanning i 1993
(NIFU-rapport;1996-5, Report, 1996-08)Dette er sluttrapporten fra prosjektet "Søking og opptak til høyere utdanning i 1993", utført på oppdrag av Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet. Her presenteres resultatene fra en spørreundersøkelse foretatt ... -
NHOs Kompetansebarometer 2018
(NIFU-rapport;2018-23, Report, 2018-10-18)Denne rapporten presenterer hovedresultatene fra NHOs kompetansebarometer for 2018. Kompetansebarometeret er en spørreundersøkelse blant alle bedrifter som er medlem i NHO og dekker alle landsforeninger og regioner. NHOs ... -
Oppdrags- og programforskning ved universitetene - Konsekvenser for forskernes problemvalg og forskningens kvalitet
(NIFU-rapport;1996-6, Report, 1996-04)Rapporten belyser oppdrags- og programforskningens omfang, og drøfter hvor avhengig universitetsforskerne er av en slik ekstern forskningsfinansiering. Sentrale spørsmål er i hvilken grad forskernes problemvalg og perspektiv ... -
Organisasjonsutvikling og ledelse - Bruk og effekter av evalueringer på universiteter og høyskoler
(NIFU-rapport;1996-8, Report, 1996-08)Rapporten tar for seg bruk og effekter av de nasjonale evalueringene av utdanningene i økonomi- og administrasjon, sosiologi, elektroingeniør og matematikk. Disse evalueringene ble initiert av Kirke-, utdannings- og ... -
Profesjonsfaglig digital kompetanse i lærerutdanningene. Undersøkelse av tilstand, holdninger og ferdigheter ved fem grunnskolelærerutdanninger
(NIFU-rapport;2019-13, Report, 2019-06-28)Fem av landets lærerutdanninger har fått midler fra myndighetene for å styrke utdanningenes arbeid med digital kompetanse. Disse omfatter Universitetet i Sør-øst-Norge (USN), Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet ...