Blar i 1 - Reports / Rapporter på emneord "Ledelse"
Viser treff 1-11 av 11
-
Evaluering av styringsstrukturen ved Høgskolen i Bergen
(NIFU STEP rapport;2010-41, Research report, 2010-11)Siden ny lov for offentlige og private universiteter og høgskoler ble iverksatt i 2005 har Høgskolen i Bergen (HiB) gjennomgått en rekke organisatoriske endringer. Mens ordningen med valgt rektor ble beholdt, ble det innført ... -
Faglig utvikling, samarbeid, mestring og ledelse i norske barnehager: Andre dybderapport med norske resultater fra den internasjonale barnehageundersøkelsen TALIS Starting Strong
(NIFU-rapport;2021:7, Research report, 2021-02)OECDs TALIS Starting Strong Survey er en internasjonal undersøkelse rettet til ansatte og styrere i barnehagen, og ble gjennomført våren 2018. Det er første gang OECD gjennomfører en undersøkelse blant barnehageansatte. ... -
HiOAs organisasjonsdesign for fremtiden: Ekstern underveisevaluering av styring og ledelse, faglig og administrativ organisering, Høgskolen i Oslo og Akershus - Fase 2
(NIFU rapport;2014-29, Research report, 2014-08-14)Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) ga våren 2014 NIFU i oppdrag å gjennomføre en underveisevaluering av høgskolen. HiOA ønsket en vurdering av i hvilken grad strukturen som ble valgt etter fusjonen i 2011 understøtter ... -
Instituttleder – mellom amatøridealet og profesjonalisering: Om ledelse av universitetsinstitutter
(NIFU-rapport;5-2002, Research report, 2002-04)Denne rapporten er resultat av et oppdrag for Utdannings- og forskningsdepartementet (UFD). UFD ønsket et studie med fokus på instituttnivået på universitetene og den faglig leders rammebetingelser, opplæring og roller som ... -
Konturer av et Innlandsuniversitet: Vurdering av organisasjons-, styrings- og ledelsesmodeller
(NIFU STEP rapport;2009-26, Research report, 2009-08)NIFU STEP og Rokkansenteret fikk våren 2009 i oppdrag å utrede fremtidige modeller for hvordan et Innlandsuniversitet skal organiseres, styres og ledes. -
Kvinner og menns karriereløp i norsk forskning: En tilstandsrapport
(NIFU rapport;2012-9, Research report, 2012-05)Formålet med rapporten er å fremskaffe forskningsbasert kunnskap til utvikling av satsningen BALANSE, som er Forskningsrådets nye forslag til satsning for å fremme kjønnsbalansen i faglige toppstillinger og forskningsledelse. ... -
Ledet til endring: Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole, endringer på skolene, måloppnåelse og anbefalinger. Sluttrapport fra Evalueringen av den nasjonale rektorutdanningen
(Research report, 2014-10)Den foreliggende sluttrapporten er den siste av fire rapporteringer fra følgeevalueringen av den nasjonale rektorutdanningen – et initiativ som Utdanningsdirektoratet har realisert for å styrke lederkompetansen til rektorer ... -
Livskraftig, men sårbart! Evaluering av Morgenmøtet på Kjelle videregående skole
(NIFU skriftserie;2002-13, Research report, 2002-07)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag for Kjelle videregående skole i Akershus. Med utgangspunkt i en konsekvenspedagogisk plattform gjennomføres et daglig Morgenmøte ved skolen. Her fattes alle viktige beslutninger. ... -
Profilerte breddeuniversiteter? Formulering, organisering og iverksetting av strategiske satsinger ved norske universiteter
(NIFU-rapport;3-2004, Research report, 2004-04)Denne rapporten belyser universitetenes strategiske arbeid inkludert formulering, organisering og iverksetting av strategiske satsinger. Prosjektet omfatter de fire norske universitetene. Erfaringer fra andre land presenteres ... -
Tolv år etter høgskolereformen – en statusrapport om FOU i statlige høgskoler
(NIFU STEP-rapport;7-2006, Research report, 2006-12)På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har NIFU STEP utarbeidet en rapport om ulike sider ved FOU-virksomheten ved statlige høgskoler; stillingsstruktur, FOU-profil, tidsbruk, deltakelse i oppdrags- og programforskning, ... -
Vurdering og benchmarking av FoU ved Høgskolen i Nesna
(NIFU rapport;2014-32, Research report, 2014-04-19)Høgskolen i Nesna har gitt NIFU i oppdrag å foreta en vurdering av FoU-virksomheten ved høgskolen. Ved innføringen av det insentivbaserte finansieringssystemet i universitets- og høgskolesektoren ble det synliggjort at ...