Browsing 1 - Reports / Rapporter by Subject "Arbeidsmarkedstilpasning"
Now showing items 1-20 of 30
-
Akademikernes nye arbeidsmarked i kunnskapssamfunnet: Fordelingen av nyutdannede humanister, jurister, økonomer og teknologer på næring og sektor 1989-2007
(NIFU STEP rapport;27-2010, Research report, 2010-09-09)Formålet med denne rapporten har vært å kartlegge hvordan veksten i tilgangen på nyutdannede kandidater med høyere grad de siste 20 årene har fordelt seg på ulike næringsgrupper og sektorer. Selv om nyutdannede kandidater ... -
Arbeid og videreutdanning innenfor psykisk helsevern blant nyutdannede
(NIFU STEP-rapport;11-2007, Research report, 2007-03)At nyutdannede kandidater satser på en karriere innenfor psykisk helsevern er ansett som viktig for å kunne oppfylle Opptrappingsplanens målsettinger. Fra myndighetenes side har man bevisst økt kapasiteten i viktige helse- ... -
Arbeidsgiveres vurderinger av kompetanse fra høyere utdanning
(NIFU skriftserie;2003-12, Research report, 2003-05)Rapporten tar opp følgende temaer: Arbeidsgiveres strategier og kriterier ved rekruttering av høyere utdannede. Svak eller sterk kobling mellom utdanning og jobb? Viktig kompetanse, kandidatenes kompetanse og kompetanseutvikling. ... -
Arbeidsmarkedssituasjon og tilfredshet med utdanningen blant ulike grupper av nyutdannede
(NIFU rapport;2012-39, Research report, 2012-10)Denne rapporten presenterer hovedresultater fra Kandidatundersøkelsen 2011. Undersøkelsen omfatter kandidater som fullførte studiene våren 2011, og er gjennomført om lag et halvt år etter at de fullførte utdanningen. ... -
Arbeidsmarkedstilpasning i perioden 2000 – 2004 for kandidater utdannet våren 2000: En sammenligning av resultater fra spørreskjemaundersøkelser og registerkoplinger
(NIFU STEP-rapport;16-2007, Research report, 2007-04)Formålet med denne rapporten har primært vært å oppsummere resultatene fra andre fasen av prosjektet ”Videreutvikling av kandidatundersøkelsen”. Prosjektet som helhet har som hovedformål å utarbeide et datagrunnlag for ... -
Bruk av søkekanaler blant nyutdannede akademikere
(NIFU skriftserie;2002-12, Research report, 2002-05)Siden 1995 har kandidatundersøkelsene fra NIFU inneholdt spørsmål om bruk av søkekanaler. Med søkekanaler i arbeidsmarkedet siktes det til de metoder og de kanaler arbeidssøkere bruker for å komme i jobb. I denne rapporten, ... -
De første årene av karrieren: Forskjeller og likheter mellom minoritet og majoritet med høyere utdanning
(NIFU-rapport;7-2002, Research report, 2002-11)Denne rapporten er et resultat av et forskningsprosjekt finansiert av Norges forskningsråd under programmet Sysselsetting og arbeidsmarked. Prosjektet heter ’Arbeidsmarkedstilpasning de første tre årene etter eksamen fra ... -
Doktorgrad – og hva så? Om doktorenes yrkeskarriere
(NIFU STEP-rapport;20-2007, Research report, 2007-05)Av de i alt 2 269 000 sysselsatte i Norge i 2003 finner vi 8 680 med doktorgrad fra en norsk utdanningsinstitusjon. Andelen med doktorgrad utgjorde 0,4 prosent av alle sysselsatte i 2003. Med det tilsig av doktorgrader som ... -
Fagskoleutdannede – hvem de er og hvor de går
(NIFU rapport;2012-31, Research report, 2012-08-20)Fagskolene er et nesten uutforsket felt innenfor norsk utdanningsforskning. Denne rapporten er basert på en kandidatundersøkelse blant fagskolekandidater og skal være et bidrag til å tette litt av kunnskapshullet. ... -
Fagskoleutdannedes studiesituasjon og arbeidsmarkedssituasjon. Kandidatundersøkelse blant fagskoleutdannede uteksaminert våren 2012
(NIFU rapport;2013-40, Research report, 2013-10)Fagskolene bygger på videregående opplæring og skal være et alternativ til høyere utdanning. Skolene gir et mangfold av tilbud, både med hensyn til fagfelt og varighet på utdanningen. Rapporten er en videreføring av en ... -
Fleksibelt arbeid blant nyutdannede akademikere
(NIFU-rapport;11-2001, Research report, 2001-12)Denne rapporten fokuserer på betydningen av midlertidig arbeid og deltidsarbeid i overgangen fra høyere utdanning til arbeidsmarkedet. Midlertidig arbeid og deltidsarbeid defineres av og til som fleksibelt arbeid. Rapporten ... -
Fra lærerutdanning til skole: En undersøkelse blant nyutdannede allmennlærere i 2009
(NIFU STEP rapport;32-2010, Research report, 2010-10)Formålet med denne rapporten er å studere nærmere noen av de utfordringer nyutdannede allmennlærere møter både mht å få en lærerjobb og til selve utøvelsen av læreryrket. -
Jobb å få? Om overgang til arbeid for personer som har vært i løp mot planlagt grunnkompetanse i Akershus i årene 2009-2012
(NIFU rapport;2014-19, Research report, 2014-06-30)I denne rapporten presenteres en populasjonsstudie av 347 personer som har vært i løp mot planlagt grunnkompetanse i Akershus 2009-2012 og deres overgang til arbeidsmarkedet etter endt utdanning. Denne populasjonen ... -
Kandidatundersøkelsen 2009: Hovedresultater
(NIFU STEP rapport;18-2010, Research report, 2010-06)Formålet med denne tabellrapporten er å gi en enkel første presentasjon av hovedresultater fra Kandidatundersøkelsen 2009. NIFU STEP har siden 1972 årlig gjennomført undersøkelser av kandidater med høyere utdanning fra ... -
Kandidatundersøkelsen 2013: Mastergradsutdannedes arbeidsmarkedssituasjon og vurdering av utdanningen et halvt år etter fullført utdanning
(NIFU rapport;2014-17, Research report, 2014-05)Denne rapporten presenterer hovedresultater fra Kandidatundersøkelsen 2013. Dette er en spørreundersøkelse som er gjennomført blant personer som har tatt mastergrad, om lag et halvt år etter at de har fullført utdanningen ... -
Karakterers betydning for overgangen fra høyere utdanning til arbeidsmarkedet
(NIFU-rapport;6-2001, Research report, 2001-04)Hovedformålet med denne rapporten er å studere hvilken betydning eksamenskarakterer fra høyere utdanning har for kandidatenes utkomme på arbeidsmarkedet. Fokus vil hovedsakelig være karakterers betydning for overgangen fra ... -
Kvalifisert for bygging? En studie av hvordan arkitekter og sivilingeniører i byggfag utdannes og kvalifiseres for arbeid i byggeprosjekter
(NIFU rapport;2011-18, Research report, 2011-02)Denne rapporten tar for seg profesjonsutdanningen for arkitekter og sivilingeniører innenfor byggfag, og hvordan disse utdanningene kvalifiserer for bygging. Prosjektet ser på hvordan relevansen av utdanningene vurderes ... -
Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen Fokus på opplæringen i bedrift: Rapport 3 Forskning på kvalitet i fag- og yrkesopplæringen
(NIFU rapport;2014-12, Research report, 2014-03)De høye sysselsettingstallene kan tolkes som et uttrykk for at faglærte generelt har en kompetanse som er etterspurt i det norske arbeidsmarkedet. Som vi påpekte i den forrige rapporten fra prosjektet, må vi likevel være ... -
Like muligheter, men ulikt utbytte? Betydning av sosial bakgrunn for overgang fra utdanning til arbeid blant nyutdannede kandidater i perioden 1987–2001
(NIFU-rapport;1-2004, Research report, 2003-11)Det er en kjent sak at sosial bakgrunn har betydning for valg av utdanning. Det vi undersøker i denne rapporten er i hvilken grad sosial bakgrunn har betydning også etter fullført utdanning – i overgangen fra utdanning til ... -
Med doktorgrad i arbeidslivet: En undersøkelse basert på registerdata
(NIFU rapport;2012-41, Research report, 2012-11-13)I denne rapporten presenteres resultatet av en undersøkelse av personer som har avlagt doktorgraden ved norske universiteter og høgskoler og deres yrkeskarriere etter avlagt doktorgrad. Undersøkelsen er registerbasert. ...