• Arbeidsmarkedet for IKT-kandidater med høyere utdanning 

      Støren, Liv Anne; Mark, Michael Spjelkavik; Madsen, Aleksander Å.; Olsen, Dorothy Sutherland; Klitkou, Antje; Ulvestad, Marte E. S.; Tømte, Cathrine (NIFU-rapport;2020:15, Research report, 2020-07)
      På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har NIFU utarbeidet en samlet analyse av arbeidsmarkedssituasjonen for personer med høyere utdanning innenfor IKT. Tidligere undersøkelser gir dels motstridende resultater; noen ...
    • Deltakerundersøkelsen for «Profesjonsfaglig Digital Kompetanse» 

      Gjerustad, Cay; Smedsrud, Jørgen; Pedersen, Cathrine; Tømte, Cathrine (NIFU-rapport;2019:21, Research report, 2019-10)
      Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra spørreundersøkelsen Deltakerundersøkelsen 2019 og fra en intervjuundersøkelse rettet mot skoleledere og -eiere. ...
    • Den virtuelle matematikkskolen skoleåret 2016-2017 : Evaluering av tilbudene DVM-U, DVM-Pluss og DVM-1T 

      Sjaastad, Jørgen; Siddiq, Fazilat; Ulriksen, Robin; Tømte, Cathrine (NIFU-rapport;2017:15, Research report, 2017-06)
      Den virtuelle matematikkskolen (DVM) er et nettbasert tilbud for elever på ungdomsskoletrinnet. Målet er å prøve ut nye former for IKT-basert opplæring for å skape mestringsfølelse og motivasjon gjennom nivåtilpasset ...
    • Den virtuelle matematikkskolen: Evaluering av pilotering for skoleåret 2013-2014 

      Tømte, Cathrine; Sjaastad, Jørgen (NIFU rapport;2014-27, Research report, 2014-06-30)
      På oppdrag fra Senter for IKT i utdanningen har NIFU evaluert piloteringen av Den virtuelle matematikkskolen for året 2013-2014. Målet har vært å belyse flere sider ved gjennomføringen av piloteringen, som brukeropplevelse, ...
    • Digital læring i askerskolen : Midtveisrapport fra følgeforskning 

      Tømte, Cathrine; Wollscheid, Sabine; Bugge, Markus; Vennerød-Diesen, Frida Felicia (NIFU-rapport;2018:29, Research report, 2018-10)
      I perioden 2017-2019 gjennomfører Asker kommune prosjektet «Digital læring i askerskolen». Prosjektet omfatter implementering av 1:1 dekning av Chromebooks for alle kommunens skoler og herunder et større kompetanseløft for ...
    • Digital læring i askerskolen. Sluttrapport fra følgeforskning 

      Tømte, Cathrine; Wollscheid, Sabine; Bugge, Markus; Vennerød-Diesen, Frida Felicia (NIFU-rapport;2019-27, Report, 2019-11-04)
      I perioden 2017–2019 gjennomførte Asker kommune prosjektet «Digital læring i Askerskolen». Satsingen innebar at alle elever fikk hver sin digitale enhet; en Chromebook til bruk i læring og undervisning. Som en del av ...
    • Effekter av samlokalisering i høyere utdanning: Erfaringer fra fire norske læresteder 

      Tømte, Cathrine; Stensaker, Bjørn (NIFU STEP rapport;2009-27, Research report, 2009-06)
      På oppdrag fra Høgskolen i Sør-Trøndelag er NIFU STEP bedt om å vurdere erfaringer med ulike former for samlokalisering i høyere utdanning. Bakgrunnen for prosjektet er knyttet til fremtidige strategiske valg ved høgskolen, ...
    • Evaluering av Den virtuelle matematikkskolen for ungdomstrinnet: Nettbasert læring i grunnleggende ungdomsskolematematikk 

      Tømte, Cathrine; Sjaastad, Jørgen (NIFU-rapport;2015-20, Research report, 2015-06)
      På oppdrag fra Senter for IKT i utdanningen har NIFU evaluert piloteringen av Den virtuelle matematikkskolen for året 2014-2015. Målet har vært å belyse flere sider ved gjennomføringen av piloteringen, som brukeropplevelse, ...
    • Evaluering av eCampus-programmet 

      Tømte, Cathrine; Aanstad, Siri; Løver, Nalini (NIFU-rapport;2016:44, Research report, 2016-12)
      Rapporten presenterer resultater fra evalueringen av eCampus-programmet. eCampus er et program for utvikling av IKT-infrastruktur for offentlige universiteter og høgskoler (UH), som startet opp i 2012 og avsluttes i siste ...
    • Evaluering av styringsstrukturen ved Høgskolen i Bergen 

      Vabø, Agnete; Tømte, Cathrine; Stensaker, Bjørn (NIFU STEP rapport;2010-41, Research report, 2010-11)
      Siden ny lov for offentlige og private universiteter og høgskoler ble iverksatt i 2005 har Høgskolen i Bergen (HiB) gjennomgått en rekke organisatoriske endringer. Mens ordningen med valgt rektor ble beholdt, ble det innført ...
    • Evaluering av Teknologirådet 

      Langfeldt, Liv; Ramberg, Inge; Tømte, Cathrine (NIFU rapport;2011-32, Research report, 2011-09)
      Teknologirådet, etablert i 1999, er et uavhengig organ med et bredt sett av oppgaver knyttet til utredning, rådgiving, formidling og offentlig debatt om muligheter og konsekvenser ved ny teknologi. Denne evaluering omfatter ...
    • Evaluering av videreutdanningstilbudet Matematikk 1-MOOC 2016-2017 : Et storskala videreutdanningstilbud for matematikklærere i barneskolen 

      Tømte, Cathrine; Sjaastad, Jørgen; Aanstad, Siri (NIFU-rapport;20, Research report, 2017-09)
      Matematikk 1-MOOC er et videreutdanningstilbud for matematikklærere som underviser på 1.–7. trinn. Tilbudet inngår i satsingen Kompetanse for kvalitet og gir 30 studiepoeng over ett studieår. Lærere kan søke vikar- og ...
    • Evaluering av videreutdanningstilbudet MatematikkMOOC 2015-2016 

      Tømte, Cathrine; Wollscheid, Sabine; Aanstad, Siri; Sjaastad, Jørgen (NIFU-rapport;2016:21, Research report, 2016-08)
      Rapporten presenterer resultater fra en formativ evaluering av videreutdanningstilbudet i MatematikkMOOC gjennomført i det første driftsåret (2015/16). Samfunnsmålet til MatematikkMOOC har vært å utvikle en kostnadseffektiv ...
    • Evaluering av «Tett på realfag». Status før implementeringen. Delrapport 1. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015-2019) 

      Siddiq, Fazilat; Larsen, Even Hellan; Reiling, Rune Borgan; Wollscheid, Sabine; Vaagland, Karin; Tømte, Cathrine (NIFU-rapport;2018:5, Research report, 2018-05)
      Norske myndigheter har lansert strategien «Tett på realfag» for perioden 2015–2019. Denne skal bidra til at barns og unges kompetanse forbedres i naturfag og matematikk. Et uttalt mål er at flere barn og unge skal prestere ...
    • Flerfaglig forskerskole i utdanningsforskning ved NTNU 

      Tømte, Cathrine; Vabø, Agnete (NIFU rapport;2010-46, Research report, 2010-12)
      Denne rapporten inneholder en evaluering av den Flerfaglige forskerskolen i utdanningsforskning ved Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse (SVT), NTNU i Trondheim. Evalueringen er basert på analyser av sentrale ...
    • Hva hemmer og fremmer karriereutvikling for førsteamanuenser ved Politihøgskolen? En studie av betingelser for kvalifisering til professorat og forskningsledelse med sikte på kjønnsbalanse 

      Tømte, Cathrine; Aanstad, Siri; Røsdal, Trude; Gunnes, Hebe; Aksnes, Dag W.; Løver, Nalini (NIFU-rapport;2016:23, Research report, 2016-08)
      Foreliggende rapport presenterer funn fra en forskningsbasert studie av forhold som påvirker kvalifisering til professorat og forskningsledelse for førsteamanuenser ved Politihøgskolen (PHS). Studien har kartlagt og analysert ...
    • Hva teller når barn skriver? En ekspertpanelstudie 

      Sjaastad, Jørgen; Wollscheid, Sabine; Tømte, Cathrine (NIFU-rapport;2015:38, Research report, 2015-12)
      På oppdrag fra Senter for IKT i utdanningen har NIFU gjennomført en ekspertpanelstudie for å identifisere viktige utfallsvariabler i studier av skriveopplæringen fra 1. til 3. klasse. Studien er gjennomført i november og ...
    • IKT i lærerutdanningen: På vei mot profesjonsfaglig digital kompetanse? 

      Tømte, Cathrine; Kårstein, Asbjørn; Olsen, Dorothy Sutherland (NIFU rapport;2013-20, Research report, 2013-03-15)
      Formålet med denne rapporten er å belyse hvordan lærerutdanningene bidrar til at lærerstudentene utvikler det som kan kalles profesjonsfaglig digital kompetanse. Med profesjonsfaglig digital kompetanse mener vi didaktisk ...
    • IKT og læring i høyere utdanning: Kvalitativ undersøkelse om hvordan IKT påvirker læring i høyere utdanning 

      Tømte, Cathrine; Olsen, Dorothy Sutherland (NIFU rapport;2013-32, Research report, 2013-10-16)
      Formålet med studien er å belyse hvordan IKT påvirker læring i høyere utdanning og om pedagogisk bruk av IKT bidrar til studiekvalitet. Vi har besøkt åtte læresteder innenfor høyere utdanning og intervjuet fagansatte og ...
    • IKT-sikkerhetskompetanse i arbeidslivet – behov og tilbud 

      Mark, Michael Spjelkavik; Tømte, Cathrine; Næss, Terje; Røsdal, Trude (NIFU-rapport;2017:32, Research report, 2017-12)
      Denne rapporten presenterer en studie av fremtidig tilbud på og etterspørsel etter IKT-sikkerhetskompetanse basert på framskrivningsmodeller utarbeidet av SSB. Oppdragsgiver har vært Justis- og beredskapsdepartementet, og ...