Browsing 1 - Reports / Rapporter by Author "Tømte, Cathrine"
Now showing items 21-35 of 35
-
Kartlegging av etter- og videreutdanningstilbud i Norge
Tømte, Cathrine; Olsen, Dorothy Sutherland; Waagene, Erica; Solberg, Espen; Børing, Pål; Borlaug, Siri Brorstad (NIFU-rapport;2015:39, Research report, 2015-12)Foreliggende rapport har hatt som mål å kartlegge det mangfoldige landskapet av alle tilbydere av etter- og videreutdanning (EVU) på tvers av sektorer i Norge. Gjennom en omfattende datainnsamling har vi kartlagt EVU-tilbud ... -
Kvalitetsvurdering av Difi-rapporter
Tømte, Cathrine; Arnesen, Clara Åse (NIFU rapport;2014-37, Research report, 2014-09-30)Direktoratet for forvaltning og IKT, Difi, har bedt om en ekstern vurdering av kvaliteten på sitt utredningsarbeid. Konteksten for oppdraget er et pågående arbeid knyttet til forbedringer av Difis oppdrag og oppgaveløsning, ... -
Kvinner og menns karriereløp i norsk forskning: En tilstandsrapport
Vabø, Agnete; Gunnes, Hebe; Tømte, Cathrine; Bergene, Ann Cecilie; Egeland, Cathrine (NIFU rapport;2012-9, Research report, 2012-05)Formålet med rapporten er å fremskaffe forskningsbasert kunnskap til utvikling av satsningen BALANSE, som er Forskningsrådets nye forslag til satsning for å fremme kjønnsbalansen i faglige toppstillinger og forskningsledelse. ... -
Langsiktig kunnskapsutvikling på næringslivets premisser? Evaluering av Nærings-ph.d.-ordningen
Piro, Fredrik; Tømte, Cathrine; Rørstad, Kristoffer; Thune, Taran (NIFU rapport;2013-2, Research report, 2013-01-08)I 2008 iverksatte Norges forskningsråd et 5-årig prøveprosjekt, med midler fra Kunnskapsdepartementet og Nærings- og handelsdepartementet, der det ble åpnet for at ansatte i bedrifter skulle gis anledning til å gjennomføre ... -
Læremidler og formidling i høyere utdanning: En evaluering av tilskuddsordningen og en vurdering av insentivene
Sivertsen, Gunnar; Løver, Nalini; Mæsel, Elin Seim; Tømte, Cathrine (NIFU-rapport;2016:18, Research report, 2016-06-28)Denne rapporten svarer på et todelt oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Den ene delen består i å utrede en mulig indikator for fagfellevurdert formidling som kan inngå i finansieringssystemet for universiteter og høgskoler. ... -
Matematikk på nye måter : Erfaringer fra pilotering av Dragonbox ved 10 skoler i Skedsmo kommune
Siddiq, Fazilat; Bugge, Markus; Ulriksen, Robin; Tømte, Cathrine (NIFU-rapport;2017:17, Research report, 2017-08)Denne rapporten presenterer resultatene fra følgeevalueringen av Dragonbox – et heldigitalt læreverk for å fremme tallforståelse i begynneropplæringen i pilotåret 2016/2017. Formålet har vært å belyse flere sider ved ... -
Nettbasert grunnskolelærerutdanning ved Høgskolen i Telemark. Rapport fra følgeforskning
Tømte, Cathrine; Kårstein, Asbjørn (NIFU rapport;2013-37, Research report, 2013-09-15)På oppdrag fra Høgskolen i Telemark har NIFU gjennomført et følgeforskningsoppdrag knyttet til innføring av nettbasert grunnskolelærerutdanning. Målet har vært å vurdere hvordan den nettbaserte grunnskolelærerutdanningen ... -
Nettskolen i Nordland: Evaluering av nettstøttet videregående opplæring for voksne og vurdering av fremtidig organisering av nettundervisningen i Nordland
Tømte, Cathrine; Kårstein, Asbjørn (NIFU rapport;2012-19, Research report, 2012-03-10)Formålet med prosjektet har vært todelt; for det første har vi evaluert Nordland fylkeskommunens tilbud til voksne om nettstøttet opplæring, gjennom Den Åpne Skolen (DÅS) og lokale studieverksted, samt det nettstøttede ... -
Organisering av etter- og videreutdanningstilbudet ved NTNU
Lyby, Lars; Fevolden, Arne Martin; Tømte, Cathrine (NIFU-rapport;2018:30, Research report, 2018-10)På oppdrag fra NTNU har NIFU studert hva som fungerer godt og hva som er til hinder for NTNUs arbeid med å styrke satsingen på etter- og videreutdanning, EVU. Rapporten inngår som kunnskapsgrunnlag i lærestedets interne ... -
Pennal eller pad? Kvasi-eksperimentell studie av skrivehastighet i tidlig skriveopplæring med og uten digitale verktøy
Sjaastad, Jørgen; Wollscheid, Sabine; Tømte, Cathrine (NIFU-rapport;6-2015, Research report, 2015-03)Gjennom flere år har Norge satset aktivt på IKT i skolen: Digital kompetanse har blitt innført som ett av fem kompetanseområder i grunnopplæringen, man har sikret en teknologisk infrastruktur i skolen, og ulike tiltak for ... -
Personlig karriereveiledning på nett? Kartlegging og analyse av status og muligheter for etablering av en felles nettbasert veiledningstjeneste
Tømte, Cathrine; Lødding, Berit (NIFU rapport;2011-21, Research report, 2011-04-30)Rapporten inneholder kartlegging og analyse av status og muligheter for etablering av en felles nettbasert veiledningstjeneste i Norge. Bakgrunnen har vært at Senter for IKT i utdanningen ønsker å se på mulighetene for å ... -
PhD education in a knowledge society: An evaluation of PhD education in Norway
Thune, Taran; Kyvik, Svein; Sörlin, Sverker; Olsen, Terje Bruen; Vabø, Agnete; Tømte, Cathrine (NIFU rapport;2012-25, Research report, 2012-06-21)The aim of the evaluation was to provide a description of the status of PhD education in Norway, following the implementation of the PhD degree in 2003. Moreover, the evaluation was to give an assessment of the performance ... -
Profesjonsfaglig digital kompetanse i lærerutdanningene. Undersøkelse av tilstand, holdninger og ferdigheter ved fem grunnskolelærerutdanninger
Daus, Stephan; Aamodt, Per Olaf; Tømte, Cathrine (NIFU-rapport;2019-13, Report, 2019-06-28)Fem av landets lærerutdanninger har fått midler fra myndighetene for å styrke utdanningenes arbeid med digital kompetanse. Disse omfatter Universitetet i Sør-øst-Norge (USN), Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet ... -
Quality in Norwegian Higher Education: A review of research on aspects affecting student learning
Damşa, Crina; de Lange, Thomas; Elken, Mari; Esterhazy, Rachelle; Fossland, Trine; Frølich, Nicoline; Hovdhaugen, Elisabeth; Maassen, Peter; Nerland, Monika; Nordkvelle, Yngve T.; Stensaker, Bjørn; Tømte, Cathrine; Vabø, Agnete; Wiers-Jenssen, Jannecke; Aamodt, Per Olaf (NIFU-rapport;2015:24, Research report, 2015-10)This report is produced in the framework of the project “Quality of Norwegian Higher Education: Pathways, Practices and Performances”, funded through the program Research and Innovation in the Educational Sector (FINNUT), ... -
Styring og styrking av en fragmentert sektor: En evaluering av Nasjonalt fagskoleråd
Høst, Håkon; Tømte, Cathrine (NIFU-rapport;2016:11, Research report, 2016-05)NIFU har på oppdrag av Kunnskapsdepartementet gjennomført en evaluering av Nasjonalt fagskoleråd. Evalueringen må ses i sammenheng med at fagskolesektoren har vært utredet i NOU 2014:14, og at det arbeides med en melding ...