Blar i 1 - Reports / Rapporter på forfatter "Schwach, Vera"
-
De regionale forskningsinstituttene. Faktarapport
Schwach, Vera (NIFU rapport;2011-31, Research report, 2011-09)På oppdrag fra Norges forskningsråd har NIFU utarbeidet en faktarapport om de tolv regionale forskningsinstituttene som alle mottar statlig basisfinansiering fra Forskningsrådet. Rapporten skal dannet et faktagrunnlag for ... -
"Det gikk på engelsk og norsk, engelsk og norsk". En undersøkelse av språk i pensum på grunnivå i høyere utdanning
Schwach, Vera; Brandt, Synnøve S.; Dalseng, Carmen From (NIFU rapport;2012-7, Research report, 2012-01)På oppdrag fra Språkrådet har NIFU gjennomført en undersøkelse av språk i pensum i høyere utdanning. Undersøkelsen gjelder pensum på lavere grad med vekt på det første året av høyere utdanning (grunnivå), og den omfatter ... -
Er det noen SAK? Instituttsektorens rolle og organisering i Norge med spesiell vekt på samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK)
Gulbrandsen, Magnus; Ramberg, Inge; Sarpebakken, Bo; Schwach, Vera; Sivertsen, Gunnar; Solberg, Espen; Wiig, Ole (NIFU rapport;2012-50, Research report, 2012-12-04)Hovedbudskapet i denne rapporten er at den norske instituttsektoren ser ut til å fungere noenlunde bra både faglig, økonomisk og organisatorisk. Samtidig er sektoren svært heterogen i seg selv med store variasjoner i ... -
Evaluering av Nasjonal forskerskole for lærerutdanning (NAFOL): Aktivitet og kvalitet
Schwach, Vera; Bergene, Ann Cecilie; Carlsten, Tone Cecilie (NIFU-rapport;2021:6, Research report, 2021-02)På oppdrag fra Norges forskningsråd har NIFU evaluert ordningen med Nasjonal forskerskole for lærerutdanning (NAFOL). Målet er å styrke forskningskompetanse og kunnskapsgrunnlag i lærerutdanningene. NAFOL skulle bidra til ... -
Faglige verv og oppgaver, karrierehemmende eller karrierefremmende?
Schwach, Vera; Waagene, Erica (NIFU STEP rapport;12-2010, Research report, 2010-04-12)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag av Forskerforbundet. Den analyserer vilkår for forskning i et kjønnsperspektiv. NIFU STEP kartlegger hvordan utvalgte faglige verv og faglige oppgaver er fordelt mellom kvinner og ... -
Fagskoleutdanningens kunnskapsbase
Høst, Håkon; Lyby, Lars; Schwach, Vera (NIFU-rapport;2019:22, Research report, 2019-12)På oppdrag av Kompetanse Norge har NIFU undersøkt hva som er kunnskapsbasen i fagskoleutdanningene. Undersøkelsen bygger på utvalgte utdanninger innenfor tre store fagområder, teknisk, helse og økonomisk-administrative ... -
Felles nordisk forskningsstøtte: Styring og nytte
Brofoss, Karl Erik; Ramberg, Inge; Schwach, Vera (NIFU skriftserie;2003-23, Research report, 2003-11)De nordiske landene er knyttet sammen geografisk, med historiske bånd, med parallell utvikling av demokratiske styresett og etter 1945 den nordiske velferdsstaten. Ideen om et nordisk fellesskap kan spenne fra høystemte ... -
Fysioterapi – forskning og praksis i kunnskapsflyt? Sluttevaluering av FYSIOPRIM-satsingen (2010–2020)
Schwach, Vera; Steine, Frøydis Sæbø; Wiig, Ole (NIFU-rapport;2021:13, Research report, 2021-09)På oppdrag fra Fysiofondet har NIFU evaluert fondets forskningsprogram om fysioterapi i primærhelsetjenesten – FYSIOPRIM. Programmet løp 2010–2020. FYSIOPRIM har vært Fysiofondets største, spissede satsing på forskning og ... -
Lange spor i velferdsforskningen: En analyse av Forskningsrådets programmer for velferd og arbeidsliv fra 2000-2014
Solberg, Espen; Schwach, Vera; Aksnes, Dag W.; Børing, Pål (NIFU-rapport;2019-7, Report, 2019-06-26)Denne rapporten presenterer resultatene av et prosjekt som NIFU har utført på oppdrag av Norges forskningsråd. Oppdraget var å undersøke effekter av Forskningsrådets satsing på velferds- og arbeidslivforskning i årene 2000 ... -
Masterprogrammer på engelsk i Norge. I bredde og nisjer
Schwach, Vera (NIFU STEP rapport;2009-36, Research report, 2009-09)På oppdrag av Språkrådet har NIFU STEP ved forsker Vera Schwach studert språkbruk og språkvalg i høyere utdanning. -
Mat og helse i Norge: Status, forskningsbehov og utsikter til innovasjon
Pedersen, Trond Einar; Schwach, Vera (NIFU STEP rapport;23-2010, Research report, 2010-08)Denne studien har hatt som mål å gi et kunnskapsgrunnlag for vurdering av framtidig FoU-behov knyttet til mat og helse i Norge. For å etablere oversikt over FoU på mat og helse i universitets- og høgskolesektoren og i ... -
Nordområdeforskningen 2009: Kartlegging av ressursinnsats, resultater og merverdi
Aksnes, Dag W.; Ramberg, Inge; Langfeldt, Liv; Schwach, Vera (NIFU STEP rapport;2010-31, Research report, 2010-10)På oppdrag av Norges forskningsråd har NIFU STEP kartlagt norsk nordområdeforskning i 2009. Det er lagt vekt på nordområderelevant forskningsaktivitet, forskningens profil og dens volum. Kartleggingen gir en oversikt over ... -
Norsk vitenskap – på språklig bortebane? Et pilotprosjekt om språkbruk blant fagsamfunnet av forskere i Norge
Schwach, Vera (NIFU skriftserie;2004-9, Research report, 2004-03)På oppdrag av Norsk språkråd har Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) utført et pilotprosjekt for å dokumentere bruk av henholdsvis norsk og engelsk blant forskerpersonalet i Norge. Prosjektet har ... -
Pensum i høyere utdanning – hvilke læremidler brukes? Kartlegging av praksis i utvalgte fag
Schwach, Vera; Mæsel, Elin Seim (NIFU rapport;2013-29, Research report, 2013-11)På oppdrag av Kopinor har NIFU kartlagt læremidler ved høyere læresteder. Bakgrunnen for oppdraget er at Universitets- og høgskolerådet (UHR), på vegne av institusjonene i universitets- og høgskolesektoren, avtaler med ... -
Rapport fra evalueringsgruppen: Evaluering av Stiftelse for helsetjenesteforskning, HELTEF, ved sentralsykehuset i Akershus
Schwach, Vera (NIFU skriftserie;2002-1, Research report, 2002-01) -
Social science research on energy: International and Norwegian studies
Klitkou, Antje; Pedersen, Trond Einar; Schwach, Vera; Scordato, Lisa (NIFU STEP rapport;4-2010, Research report, 2010-02-19)This analysis indicates that energy, and environmental friendly energy especially, has increased in importance within social science publishing and also in terms of Norwegian participation in national and international ... -
Språk i pensumlitteratur. Bruk av norsk og engelsk i første år på grunnivå i høyere utdanning: fysikk, historie, informatikk, sosiologi og sykepleie
Schwach, Vera; Dalseng, Carmen From (NIFU rapport;2011-9, Research report, 2011-03)Undersøkelsen kartlegger faktisk bruk av norsk og engelsk i pensumlitteratur på grunnivå i høyere utdanning. Den omfatter det første året av bachelorgraden og profesjonsutdanninger for studieåret 2010–2011. Fem fag er ... -
Å snakke fag på et språk andre forstår. Norsk fagspråk i høyere utdanning og arbeidsliv
Schwach, Vera; Elken, Mari (NIFU-rapport;2018:20, Report, 2018-08-06)Å snakke fag på et språk andre forstår handler om faktorer som fremmer og hemmer bruk og utvikling av norsk fagspråk i høyere utdanning og arbeidsliv. Begge er viktige samfunnsarenaer for å opprettholde og utvikle et ...