Browsing 1 - Reports / Rapporter by Author "Salvanes, Kari Vea"
Now showing items 1-11 of 11
-
Deltakerundersøkelsen 2015: Resultater av en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning innenfor satsingen «Kompetanse for kvalitet»
Gjerustad, Cay; Salvanes, Kari Vea (NIFU-rapport;2015:26, Research report, 2015-09)Denne rapporten presenterer funn fra Deltakerundersøkelsen 2015. Undersøkelsen er rettet mot lærere i skolen som har tatt videreutdanning innenfor satsingen Kompetanse for kvalitet. Satsingen har som mål å gi elevene økt ... -
Et lag rundt eleven : Økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert samarbeid med skole – en effektevaluering
Federici, Roger André; Helleve, Arnfinn; Midthassel, Unni Vere; Salvanes, Kari Vea; Pedersen, Cathrine; Bergene, Ann Cecilie; Bru, Lars Edvin; Rønsen, Ester; Vika, Karl Solbue; Wollscheid, Sabine (NIFU-rapport;2020:23, Research report, 2020-10)‘Et lag rundt eleven: Økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert sam-handling med skole’ var en randomisert, kontrollert studie som ble utført som et samarbeidsprosjekt mellom NIFU, Folkehelseinstituttet, ... -
Hvem skal trøste Knøttet – hvem kan endre mønsteret? Statusundersøkelse – Likestilling i barnehagen
Opheim, Vibeke; Waagene, Erica; Salvanes, Kari Vea; Gjerustad, Cay; Holen, Solveig (NIFU-rapport;30-2014, Research report, 2014-12)Denne rapporten presenterer og diskuterer resultatene fra en statusundersøkelse av likestilling mellom kjønn i norske barnehager. Undersøkelsen er gjort på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. -
Hvordan finne effekter av opplæringstilbud til nyankomne elever med innvandrerbakgrunn? En vurdering av vilkår for evaluering
Lødding, Berit; Salvanes, Kari Vea; Reegård, Kaja; Lillevik, Ragna; Kavli, Hanne Cecilie (NIFU-rapport;2020:18, Research report, 2020-09)Barn og unge som nylig har innvandret til Norge, har rett til å motta et opplæringstilbud. Det finnes imidlertid svært lite kunnskap, nasjonalt og internasjonalt, om hva slags type opplæring som virker best for denne ... -
Kan tiltak rettet mot selvregulering øke elevers skoleprestasjoner? En systematisk litteraturgjennomgang
Salvanes, Kari Vea; Sandsør, Astrid Marie Jorde; Wollscheid, Sabine (NIFU-rapport;2016:10, Research report, 2016-04)Denne rapporten presenterer resultater fra en systematisk litteraturgjennomgang av studier som evaluerer tiltak rettet mot å utvikle barns selvregulering. Hensikten med rapporten har vært å identifisere hvilke av disse ... -
Kandidatundersøkelsen 2015: I hvor stor grad er nyutdannede mastere berørt av nedgangskonjunkturen?
Støren, Liv Anne; Salvanes, Kari Vea; Reymert, Ingvild; Arnesen, Clara Åse; Wiers-Jenssen, Jannecke (NIFU-rapport;2016:17, Research report, 2016-06)Denne rapporten presenterer hovedresultater fra Kandidatundersøkelsen 2015. Dette er en spørreundersøkelse som er gjennomført blant personer som har tatt mastergrad, om lag et halvt år etter at de fullførte sin utdanning. ... -
Kompetanseutnyttelse blant mastere to–tre år etter eksamen : Resultater fra Spesialkandidatundersøkelsen 2017
Støren, Liv Anne; Nesje, Kjersti; Salvanes, Kari Vea; Arnesen, Clara Åse; Reymert, Ingvild (NIFU-rapport;2018:2, Research report, 2018-01)Denne rapporten presenterer resultater fra en spørreundersøkelse blant personer som fullførte en mastergrad eller tilsvarende i 2014. De var utdannet i humanistiske og estetiske fag, samfunnsfag og juss, økonomisk-administrative ... -
Overganger og gjennomføring i de studieforberedende programmene
Salvanes, Kari Vea; Grøgaard, Jens B.; Aamodt, Per Olaf; Lødding, Berit; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU-rapport;2015-13, Research report, 2015-05)NIFU gjennomfører prosjektet "Forskning på kvalitet, innhold og relevans i de studieforberedende utdanningsprogrammene i videregående opplæring" på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Dette er den første underveisrapporten ... -
Spørsmål til Skole-Norge høsten 2014: Resultater og analyser fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant skoler og skoleeiere
Gjerustad, Cay; Waagene, Erica; Salvanes, Kari Vea (NIFU-rapport;3-2015, Research report, 2015-01)I spørringen som ble gjennomført høsten 2014 inngår fire respondentgrupper som er spurt om i alt 10 ulike temaer. Denne rapporten er i første rekke en tabellrapport der det bare i liten grad har vært rom for mer inngående ... -
Tverrsektorielt samarbeid i skolen : Effekt av NAV-veileder i videregående skole på deltakelse i videregående opplæring og inaktivitet
Salvanes, Kari Vea; Reiling, Rune Borgan; Sandsør, Astrid Marie Jorde (NIFU-rapport;2019:17, Research report, 2019-08)NAV-veileder i videregående skole er en forsøksordning som gjennom tverrsektorielt samarbeid skal bidra til å øke andelen som fullfører videregående opplæring. Formålet med denne rapporten har vært å analysere effekten av ... -
Utdanning som arbeidsrettet tiltak for ungdom med redusert arbeidsevne
Salvanes, Kari Vea; Reiling, Rune Borgan (NIFU-rapport;2017:1, Research report, 2017-01)Denne rapporten ser på effekten av en innstramming i støtte til ordinær utdanning for unge med redusert arbeidsevne. Etter innstrammingen fikk færre unge under 26 år tilgang til kvalifisering i det ordinære utdanningssystemet ...