Browsing 1 - Reports / Rapporter by Title
Now showing items 649-668 of 996
-
Partnerskap for felles læring? Betydningen av tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling for lærerutdanningene ved Universitetet i Stavanger
(NIFU-rapport;2022-13, Research report, 2022-06)Denne rapporten undersøker hvilken betydning tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling har hatt for lærerutdanningene ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora (UH-fakultetet) ved Universitetet i Stavanger. ... -
Pathways to global impact : Tracing the impacts of development research funded by the Research Council of Norway
(NIFU Report;2017:13, Research report, 2017-06)This report presents the findings of a project commissioned by the Research Council of Norway (RCN). The main purpose of the project has been to capture and analyze the results and impacts of development research in Norway. ... -
Pathways to quality in higher education : Case studies of educational practices in eight courses
(NIFU Report;2018:3, Research report, 2018-01)This report is produced in the framework of the project “Quality of Norwegian Higher Education: Pathways, Practices and Performances”, funded through the program Research and Innovation in the Educational Sector (FINNUT), ... -
På tröskeln till en okänd värld: Forskarutbildning och skolans vardag
(NIFU STEP rapport;2009-31, Research report, 2009-08)Denne rapporten presenterer en studie av forholdet mellom forskningens verden og skolens hverdag. Studien bygger på intervjuer med doktorander innenfor utdanningsvitenskap som ble finansiert gjennom et svensk sektorforsk ... -
På vei mot fagskoler? En kartlegging av privatskolemarkedet
(NIFU STEP-rapport;17-2007, Research report, 2007-05)NIFU STEP gir i denne rapporten en oversikt over ulike yrkesrettede utdanningstilbud med studieavgifter fra private skoler. Fokus er på utdanninger som ikke reguleres av Opplæringsloven, Lov om frittstående skoler, Lov om ... -
På vei mot integrasjon? Universiteters og høgskolers arbeid med internasjonalisering
(NIFU rapport;2014-44, Research report, 2014-11)Denne studien undersøker sammenhengen mellom institusjonelle strategier og strategier for internasjonalisering på nivåene lenger nede i lærestedenes organisasjon. Studien viser at det er variasjoner mellom planer og ... -
På veien til fagbrev. Analyser av Lærlingundersøkelsen
(Fafo-rapport;2011:28, Research report, 2011-11)Denne rapporten gir et bilde av lærlingenes opplevelse av sitt lærings- og arbeidsmiljø. Rapporten inneholder også vurderinger av undersøkelsen som mål på kvalitet i fagopplæringen. -
Påbygg – et gode eller en nødløsning? En studie av påbygging til generell studiekompetanse i Østfold, Akershus, Buskerud, Rogaland og Nord-Trøndelag skoleåret 2010-2011
(NIFU rapport;2012-2, Research report, 2012-04-17)I denne rapporten presenteres en studie av utdanningstilbudet påbygging til generell studiekompetanse skoleåret 2010-2011. Prosjektet er gjennomført på oppdrag av og i de fem fylkeskommunene Østfold, Akershus, Buskerud, ... -
Pedagogisk bruk av digital teknologi i høyere utdanning
(NIFU-rapport;2022:1, Research report, 2022-01)Denne rapporten tar for seg tematikken pedagogisk bruk av digital teknologi i høyere utdanning. Temaet studeres gjennom en analyse av tre ulike datakilder: en litteraturstudie, gjennomgang av eksisterende rapporteringsdata ... -
Pedagogisk og faglig kompetanse blant lærere i videregående skole. En kartlegging
(NIFU STEP-rapport;29-2007, Research report, 2007-09)Denne rapporten presenterer resultater fra en omfattende kartlegging av faglig og pedagogisk kompetanse blant lærere i videregående skole. Kartleggingen er gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Våren 2007 ... -
Pennal eller pad? Kvasi-eksperimentell studie av skrivehastighet i tidlig skriveopplæring med og uten digitale verktøy
(NIFU-rapport;6-2015, Research report, 2015-03)Gjennom flere år har Norge satset aktivt på IKT i skolen: Digital kompetanse har blitt innført som ett av fem kompetanseområder i grunnopplæringen, man har sikret en teknologisk infrastruktur i skolen, og ulike tiltak for ... -
Pensum i høyere utdanning – hvilke læremidler brukes? Kartlegging av praksis i utvalgte fag
(NIFU rapport;2013-29, Research report, 2013-11)På oppdrag av Kopinor har NIFU kartlagt læremidler ved høyere læresteder. Bakgrunnen for oppdraget er at Universitets- og høgskolerådet (UHR), på vegne av institusjonene i universitets- og høgskolesektoren, avtaler med ... -
Pensumlitteratur i høyere utdanning – en undersøkelse av forholdet mellom norsk og engelskspråklig pensumlitteratur i fire grunnfag
(NIFU skriftserie;1998:14, Research report, 1998-09)NIFU har på oppdrag av Den norske forleggerforening, Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening, Norsk språkråd, Lærebokutvalget for høyere utdanning og Norsk studentunion gjennomført en utredning som belyser ... -
Personellsituasjonen i sosialtjenesten og barneverntjenesten
(NIFU-rapport;13-2000, Research report, 2000-08)Bakgrunnen for dette prosjektet er handlingsplanen for sosialtjenestens førstelinje, Kunnskap og brubygging, som Regjeringen la fram i 1998. Kompetanse- og personellrettede tiltak står sentralt i denne planen, og Sosial- ... -
Personlig karriereveiledning på nett? Kartlegging og analyse av status og muligheter for etablering av en felles nettbasert veiledningstjeneste
(NIFU rapport;2011-21, Research report, 2011-04-30)Rapporten inneholder kartlegging og analyse av status og muligheter for etablering av en felles nettbasert veiledningstjeneste i Norge. Bakgrunnen har vært at Senter for IKT i utdanningen ønsker å se på mulighetene for å ... -
PhD education in a knowledge society: An evaluation of PhD education in Norway
(NIFU rapport;2012-25, Research report, 2012-06-21)The aim of the evaluation was to provide a description of the status of PhD education in Norway, following the implementation of the PhD degree in 2003. Moreover, the evaluation was to give an assessment of the performance ... -
Physical sciences in Norway. A bibliometric analysis: Publication and Citations within Physical Sciences in Norway. Journal publishing at the Department of Physics, Univ. of Oslo
(NIFU Skriftserie;2000-3, Research report, 2000-04)This report presents a bibliometric analysis of Norwegian research in Physical sciences. The report has two sections. The first section provides a picture of the overall publication activity and the ‘visibility’of Norwegian ... -
Pilotering av lærerspesialistordningen i Oslo 2015-2017 : Sluttrapport basert på data fra spørreundersøkelser til lærerspesialister, deres kolleger og ledere
(NIFU-rapport;2017:27, Research report, 2017-12)Denne rapporten er utarbeidet av NIFU på oppdrag fra Utdanningsetaten i Oslo. Data som er analysert og som presenteres i form av enkle figurer, er i utgangspunktet samlet inn for prosjektet Evaluering av piloteringen av ... -
Polar research in the Kingdom of Denmark 2013: A mapping survey
(NIFU rapport;2014-18, Research report, 2014-05-20)This report presents the results of a mapping survey of polar research in the Kingdom of Denmark. The report contains a broad range of indicators and statistics on the volume and profile of the polar research carried out ... -
Postdoktorordningen
(NIFU skriftserie;2003-37, Research report, 2003-12)Denne rapporten gir en oversikt over postdoktorordningen i Norge. Postdoktorstipend ble innført av forskningsrådene på 1980-tallet, men først fra 1998 av fikk lærestedene rett til selv å opprette postdoktorstillinger. ...