• Utdanning og arbeidsmarked 1998 

      Szanday, Birgitta; Lødding, Berit (Utdanning og arbeidsmarked;1998, Report, 1998-10)
      «Utdanning og arbeidsmarked» er en rapportserie fra Norsk institutt for studier av forskning og utdanning, skrevet med særlig tanke på å gi informasjon til utdanningsplanleggere, studie- og yrkesveiledere og andre ...
    • Utdanning og arbeidsmarked 2000 

      Try, Sverre (Utdanning og arbeidsmarked;2000, Report, 2000-10)
      Utdanning og arbeidsmarked er en rapportserie fra Norsk institutt for studier av forskning og utdanning, skrevet med særlig tanke på å gi informasjon til utdanningsplanleggere, rådgivere i videregående skole, studie- og ...
    • Utdanning og arbeidsmarked 2002 

      Arnesen, Clara Åse; Sandberg, Nina (Utdanning og arbeidsmarked;2002, Report, 2002-09)
      Utdanning og arbeidsmarked er en rapportserie fra Norsk Institutt for studier av forskning og utdanning, skrevet med særlig tanke på å gi informasjon til utdanningsplanleggere, rådgivere i videregående skole, studie- og ...
    • Utdanning som arbeidsrettet tiltak for ungdom med redusert arbeidsevne 

      Salvanes, Kari Vea; Reiling, Rune Borgan (NIFU-rapport;2017:1, Research report, 2017-01)
      Denne rapporten ser på effekten av en innstramming i støtte til ordinær utdanning for unge med redusert arbeidsevne. Etter innstrammingen fikk færre unge under 26 år tilgang til kvalifisering i det ordinære utdanningssystemet ...
    • Utdanning uavhengig av bosted og livssituasjon? Sluttrapport for evaluering av tilskuddsordninger for fleksible utdanningstilbud 

      Korseberg, Lene; Wiborg, Vegard; Eide, Thea; Olsen, Dorothy Sutherland; Holtermann, Helge (NIFU-rapport;2022:28, Research report, 2022-12)
      Denne rapporten representerer andre og siste del av en større evaluering av tilskudd til fleksible utdanningstilbud. Hensikten med evalueringen har vært å vurdere hvorvidt to tilskuddsordninger – tilskudd til fleksible ...
    • Utdanningsforskning i Norge 2011: Ressurser og resultater 

      Gunnes, Hebe; Rørstad, Kristoffer; Aksnes, Dag W. (NIFU rapport;2013-31, Research report, 2013-08)
      Etter avtale med Kunnskapsdepartementet og Norges forskningsråd har NIFU kartlagt ressurser og resultater innenfor utdanningsforskning. Vi ser på omfanget av ressurser til utdanningsforskning i 2011, sammenlignet med ...
    • Utdanningsforskning i Norge 2013. Ressurser og resultater 

      Gunnes, Hebe; Rørstad, Kristoffer (NIFU rapport;2015:8, Research report, 2015-06-12)
      NIFU har kartlagt ressurser til utdanningsforskning i 2007, 2009, 2011 og 2013, og denne rapporten er dermed den fjerde i serien. For 2013 er det gjennomført en spørreundersøkelse. Definisjoner og spørsmål i den siste ...
    • Utdanningsforskning i Norge 2015: Ressurser og resultater 

      Gunnes, Hebe; Hovdhaugen, Elisabeth; Olsen, Bjørn Magne (NIFU-rapport;2017:4, Research report, 2017-04)
      NIFU har for femte gang kartlagt norsk utdanningsforskning. Rapporten gir en oversikt over ressurser til forskning og utviklingsarbeid (FoU) på utdanningsfeltet målt i driftsutgifter og menneskelige ressurser. Vi har ...
    • Utdanningsforskning: Fagdepartementets sektorforskningsansvar 

      Aasen, Petter; Sandberg, Nina; Borgen, Jorunn Spord (NIFU STEP-rapport;15-2007, Research report, 2007-04)
      Kunnskapsdepartementet står overfor to forskningspolitiske hovedutfordringer som følger av departementets dobbeltrolle som forvaltningsorgan for norsk forskning. For det første har departementet en overordnet rolle som ...
    • Utdanningsinstitusjoner i alternativ medisin 

      Brandt, Ellen; Hovland, Grethe (NIFU skriftserie;1998:15, Research report, 1998-12)
      NIFU gir i denne rapporten en oversikt over utdanningsinstitusjoner i alternativ medisin, som baserer seg på et spørreskjema utarbeidet og sendt til institusjonene av Sosial- og helsedepartementet. Arbeidet med rapporten ...
    • Utdanningskvalitet i høyere utdanning: noen empiriske eksempler. Resultater fra en undersøkelse blant faglig ansatte våren 2013 

      Aamodt, Per Olaf; Hovdhaugen, Elisabeth; Prøitz, Tine Sophie (NIFU rapport;2014-6, Research report, 2014-04)
      Utdanningskvalitet er et av hovedtemaene i det strategiske forskningsprogrammet "Kvalitet og samspill - UH-sektoren og samfunnet" som NIFU utfører i perioden 2012–2015, finansiert av Kunnskapsdepartementet. Rapporten bygger ...
    • Utdanningsstøtte i endring og vekst: En undersøkelse av omleggingen av Lånekassens regelverk, veksten i antallet støttemottakere og økningen i utbetalt støtte i perioden 2001–2004 

      Opheim, Vibeke (NIFU STEP skriftserie;2005-9, Research report, 2005-05)
      Rapporten presenterer resultatene fra prosjektet: “Endringer i utdanningsstøtten”. Bakgrunnen for prosjektet er veksten i antallet støttesøkere og støttemottakere i Lånekassen i løpet av perioden 2001–2004, noe som har ...
    • Utdanningsvalg som fag og utfordring på ungdomstrinnet: Sluttrapport fra prosjektet Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskole og videregående opplæring. Evaluering av Kunnskapsløftet 

      Lødding, Berit; Holen, Solveig (NIFU rapport;2012-28, Research report, 2012-07)
      En sentral målsetning med det nye faget utdanningsvalg på ungdomstrinnet er å redusere feilvalg og frafall i videregående opplæring. I denne rapporten bygger vi i hovedsak på resultater av en omfattende survey til elever, ...
    • Utenlandske investeringer i norsk FoU 

      Herstad, Sverre; Sandven, Tore; Kaloudis, Aris (NIFU STEP-rapport;1-2006, Research report, 2006-01)
      Norges forskningsråd (NFR) og Innovasjon Norge (IN) ble i Forskningsmeldingen (St.meld. nr. 20 2004–2005 Vilje til forskning) gitt i oppdrag å utrede tiltak som kan bidra til å øke de utenlandske investeringene i norsk ...
    • Utenlandske statsborgere med norsk doktorgrad 

      Brofoss, Karl Erik; Olsen, Terje Bruen (NIFU STEP-rapport;5-2007, Research report, 2007-03)
      Denne rapporten er todelt: I den første delen beskrives kjennetegn ved utenlandske doktorgradskandidater i perioden 1990 – 2005 basert på informasjon innhentet fra NIFU STEPs registre over doktorgrader og forskerpersonale, ...
    • Utenlandske studenters syn på å studere i Norge 

      Wiers-Jenssen, Jannecke (NIFU rapport;2014-34, Research report, 2014-11)
      Tallet på utenlandske studenter i Norge mer enn tredoblet siden årtusenskiftet, men det har foreligget begrenset kunnskap om denne studentgruppen. I denne rapporten ser vi på bakgrunnen for at studenttallene har økt, hvordan ...
    • Utenlandsopphold blant doktorgradsstipendiater 

      Karseth, Berit; Kyvik, Svein; Remme, Jan Are (NIFU skriftserie;1998:6, Research report, 1998-04)
      Foreliggende rapport er utarbeidet av NIFU på oppdrag fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet. Rapporten belyser betydningen av lengre faglige utenlandsopphold blant doktorgradsstipendiater. I de tre tidligere ...
    • Utlendinger i norsk forskning. En undersøkelse basert på registerdata 

      Olsen, Terje Bruen; Sarpebakken, Bo (NIFU rapport;2011-30, Research report, 2011-10-25)
      Til grunn for denne rapporten ligger en særskilt kartlegging av statsborgerskap og innvandringsbakgrunn blant det vitenskapelige personalet ved universiteter og høgskoler og forskerne i instituttsektoren. Kartleggingen ...
    • Utlendinger med norsk doktorgrad - hvor blir de av? En undersøkelse basert på registerdata 

      Olsen, Terje Bruen (NIFU rapport;2013-17, Research report, 2013-04-05)
      I denne rapporten ser vi på personer med ikke-norsk statsborgerskap som har avlagt en doktorgrad ved norske universiteter og høgskoler. Vi undersøker i hvilken utstrekning de gjenfinnes i norsk arbeidsliv etter avlagt grad. ...
    • «…utnytte sine evner og realisere sitt talent»? Læringsutbytte ved innføringen av Kunnskapsløftet 

      Lødding, Berit; Markussen, Eifred; Vibe, Nils (NIFU STEP-rapport;5-2005, Research report, 2005-10)
      På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet har NIFU STEP utarbeidet denne statusrapporten om tilstanden i grunnopplæringen anno 2005 med hensyn til gjennomføring og læringsutbytte. Utdanningsdirektoratet har gitt andre miljøer ...