Blar i 1 - Reports / Rapporter på tittel
Viser treff 892-911 av 987
-
Tilbakebetaling av studielån: En analyse av studielånets betydning for husholdningens økonomiske situasjon
(NIFU-rapport;11-2000, Research report, 2000-01-08)I denne rapporten undersøkes hvilken betydning tilbakebetaling av studielån har for husholdningens økonomiske situasjon. Dette gjøres ved bruk av et omfattende datamateriale om husholdningers økonomi innhentet av Norsk ... -
Tilbud og etterspørsel av etter- og videreutdanning i Norge: en analyse av status, strategier og samspill
(NIFU STEP rapport;2009-6, Research report, 2009-03)Denne rapporten er skrevet på oppdrag for Kunnskapsdepartementet som har ønsket en gjennomgang av markedet for etter- og videreutdanning (EVU) utover videregående opplæringsnivå, som innspill i prosessen med å gjennomgå ... -
Tilbudsstruktur og gjennomføring i videregående opplæring: Delrapport I Evaluering av Kunnskapsløftet
(NIFU STEP-rapport;2008-40, Research report, 2008-12)Denne rapporten omhandler søkning til, opptak i samt gjennomføring av videregående opplæring. Prosjektet er en del av evalueringen av utdanningsreformen Kunnskapsløftet. Utdanningsdirektoratet har gitt Norsk institutt for ... -
Tilfredshet med utdanningen og situasjonen på arbeidsmarkedet blant nyutdannede mastere : Resultater fra Kandidatundersøkelsen 2019
(NIFU-rapport;2020:24, Research report, 2020-10)Denne rapporten presenterer hovedresultater fra Kandidatundersøkelsen 2019, som er en spørreundersøkelse til personer med mastergrad eller tilsvarende høyere utdanning som fullførte sin utdanning våren 2019. Undersøkelsen ... -
Tilretteleggingsutfordringer i høyere utdanning før og nå: En studie av tilrettelegging i høyere utdanning i lys av lovendringer og målsetting om å sikre høyere utdanning for en mer mangfoldig studentmasse
(NIFU STEP rapport;2010-47, Research report, 2010-12)Bakgrunnen for prosjektet var å få mer kunnskap om hvilke utfordringer lærestedene opplever når mangfoldspolitikk skal iverksettes i praksis. Forskningsprosjektet tar for seg sentrale lover og virkemidlene i mangfoldspolitikken ... -
Tilskuddsordning for kompetanseutvikling: Sammenstilling og rapportering
(NIFU-rapport;2022:14, Research report, 2022-09)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet og baserer seg på datamateriale levert av Utdanningsdirektoratet. I rapporten ser vi på hvordan deltakerne i de ulike tiltakene har besvart spørreskjema om ... -
Tiltak mot frafall ved Det humanistiske fakultet, Universitetet i Oslo
(NIFU-rapport;2014-47, Research report, 2014-12)Tema for denne rapporten er tiltak for å forhindre frafall i humanistiske fag. Rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo, som har hatt utfordringer i forhold til frafall og ... -
To år med regionale forskningsfond: Rapport fra følgeevalueringen
(NIFU rapport;2012-1, Research report, 2012-01-10)Ordningen med regionale forskningsfond ble iverksatt i januar 2010 og har nå vært i virk-somhet i to år. Følgeevalueringen ble satt i gang i januar 2011 og skal pågå i tre år, og det skal leveres en rapport hvert år. Herved ... -
Tolv år etter høgskolereformen – en statusrapport om FOU i statlige høgskoler
(NIFU STEP-rapport;7-2006, Research report, 2006-12)På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har NIFU STEP utarbeidet en rapport om ulike sider ved FOU-virksomheten ved statlige høgskoler; stillingsstruktur, FOU-profil, tidsbruk, deltakelse i oppdrags- og programforskning, ... -
TOPPFORSKNINGSPROGRAMMET: Evaluering av programmodellen
(NIFU skriftserie;2003-17, Research report, 2003-05)Norsk institutt for forskning og utdanning (NIFU) har på oppdrag av Forskningsrådet v/ Medisin og helse evaluert Toppforskningsprogrammet. Dette programmet ble etablert i 1996 og var et pionertiltak for å dyrke fram enere ... -
Towards a global leadership role in the work towards education for all? Thematic analysis for Norad’s contribution to the Post-2015 agenda on education quality and student learning as a new development priority for Norway
(NIFU report;2013-36, Research report, 2013-12-11)This report presents a set of recommendations for how Norad may advice the Ministry of Foreign Affairs on education quality and student learning as a new development priority in this situation. The goals of the study have ... -
Towards regional innovation systems in Norway? An explorative empirical analysis
(NIFU Report;2017:8, Research report, 2017-03)This report presents the findings of an analysis of Regional innovation systems (RIS) in Norway. The analysis was undertaken as part of the research project ‘Exploring the role of the VRI program in regional innovation ... -
Trafikalt grunnkurs i ungdomsskolen. En undersøkelse basert på intervjuer med elever, lærere og skoleledere ved seks skoler
(NIFU rapport;2011-8, Research report, 2011-03-18)Denne undersøkelsen handler om hvilke erfaringer skoleledere, lærere og elever har med trafikalt grunnkurs i tilknytning til skolen. De overordnede spørsmålene som stilles er for det første om skoleledelse, lærere og elever ... -
Tre år etter mastergraden - arbeidsmarkedssituasjon og tilfredshet med jobb og utdanning: Kandidatundersøkelse av mastergradskandidater og psykologer fra universitetene
(NIFU rapport;2013-41, Research report, 2013-11)Denne rapporten presenterer resultater fra en undersøkelse av kandidater som ble uteksaminert fra universitetene våren 2010. Den omhandler personer med en masterutdanning i humanistiske fag, rettsvitenskap (juss), samfunnsfag, ... -
Tre år etter videregående opplæring: Kartlegging av overgangen til videre utdanning og arbeidsliv blant personer som avsluttet videregående opplæring i Østfold våren 2003
(NIFU STEP-rapport;2008-46, Research report, 2015-06-05)Denne rapporten er skrevet på oppdrag av Østfold fylkeskommune som ønsket en forskningsbasert kartlegging av den videre utdannings- og yrkeskarrieren etter videregående opplæring for elever og lærlinger i fylket. Prosjektet ... -
Trends and Perspectives in the Sector of Higher Education : Country Note for Norway
(NIFU skriftserie;1998:1, Research report, 1998-01)This note is prepared by Hans Skoie, Delegate to the OECD’s Group on the Science System (GSS) for the Tokyo meeting of the Group, Nov. 1996 according to guidelines from OECD. This version is updated in December 1997 on ... -
Trivsel og innsats: Studenters tilfredshet med lærested og tid brukt til studier. Resultater fra ”Stud.mag.” - undersøkelsene
(NIFU-rapport;1-2002, Research report, 2002-02)Denne rapporten presenterer resultater fra en landsomfattende undersøkelse blant studenter ved norske læresteder. Undersøkelsen er gjennomført i samarbeid mellom Norsk Gallup institutt og Norsk institutt for studier av ... -
Trivsel, læring og utvikling i barnehagen : Resultater fra TALIS Starting Strong Survey, Foreldreundersøkelsen i barnehage (FUBA) og BASIL
(NIFU-rapport;2020:10, Research report, 2020-03)OECDs TALIS Starting Strong Survey er en internasjonal undersøkelse blant ansatte og styrere i barnehagen. Den ble gjennomført våren 2018. Det er første gang OECD gjennomfører en undersøkelse blant barnehageansatte. ... -
Tverrfaglighet i Norges forskningsråd: En analyse av kodepraksis og suksessrater for tverrfaglige søknader
(NIFU STEP rapport;2009-3, Research report, 2009-01)Utgangspunktet for denne rapporten er studier av tverrfaglighet i våre naboland og en henvendelse fra Norges forskningsråd om muligheten for en studie av tverrfaglighet i Norge. Studien kartlegger grunnlaget for analyser ... -
Tverrsektorielt samarbeid i skolen : Effekt av NAV-veileder i videregående skole på deltakelse i videregående opplæring og inaktivitet
(NIFU-rapport;2019:17, Research report, 2019-08)NAV-veileder i videregående skole er en forsøksordning som gjennom tverrsektorielt samarbeid skal bidra til å øke andelen som fullfører videregående opplæring. Formålet med denne rapporten har vært å analysere effekten av ...