Blar i 1 - Reports / Rapporter på tittel
Viser treff 594-613 av 987
-
Norsk vitenskap – på språklig bortebane? Et pilotprosjekt om språkbruk blant fagsamfunnet av forskere i Norge
(NIFU skriftserie;2004-9, Research report, 2004-03)På oppdrag av Norsk språkråd har Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) utført et pilotprosjekt for å dokumentere bruk av henholdsvis norsk og engelsk blant forskerpersonalet i Norge. Prosjektet har ... -
Norsk vitenskapsindeks: Forslag til en felles database for vitenskapelig publisering innenfor et nasjonalt system for forskningsinformasjon. Innstilling fra en arbeidsgruppe oppnevnt av Kunnskapsdepartementet
(NIFU STEP-rapport;2008-33, Research report, 2015-10)Kunnskapsdepartementet oppnevnte i februar 2008 en nasjonal arbeidsgruppe som skulle se på mulighetene for å etablere en felles database for vitenskapelig publisering for universiteter, høgskoler, helseforetak og ... -
Norske doktorgrader ved årtusenskiftet: En oversikt over utviklingen i det 19. og 20.århundre, med hovedvekt på 1990-årene
(NIFU-rapport;14-2000, Research report, 2000-11)En doktorgrad er det synlige sluttproduktet av et stykke kvalifisert forskningsarbeid og - som hovedregel i dag - en gjennomført forskerutdanning. Denne rapporten gir en oversikt over avlagte doktorgrader. NIFU forvalter ... -
Norske elevers engasjement og motivasjon i naturfag og matematikk : Litteraturkartlegging og pilotundersøkelse
(NIFU-rapport;2020:6, Research report, 2020-02)Den foreliggende rapporten presenterer resultater fra en litteraturkartlegging og en intervjubasert pilotundersøkelse. Rapporten belyser aktuelle årsaksfaktorer for endringer i elevenes engasjement og motivasjon for ... -
“Norske får liksom førsterett”: Om tilgang til opplæring i bedrift for ungdom med innvandrerbakgrunn i Oslo og Akershus
(NIFU-rapport;1-2001, Research report, 2001-01)Denne rapporten fokuserer på situasjonen for læreplassøkere med innvandrerbakgrunn fra mange ulike ståsteder og nivåer i opplæringssystemet. Prosessene som utspiller seg i overgangen mellom opplæring i skole og opplæring ... -
Norske medisinstudenter i utlandet
(NIFU-rapport;12-2000, Research report, 2000-08)Denne rapporten presenterer resultatene fra en undersøkelse blant norske medisinstudenter ved utenlandske læresteder. Dataene er hovedsakelig kvantitative, men det er også supplert med noen kvalitative intervjuer. Prosjektet ... -
Norske næringsklynger under finanskrisen: En studie av klyngeorganisasjonene som arenaer og aktører
(NIFU STEP rapport;2010-38, Research report, 2010-11-18)Utgangspunktet for arbeidet med denne rapporten er et ønske om å få kunnskap om hvordan finanskrisen har påvirket situasjonen i noen norske næringsklynger, og hvordan klyngeprosjektene som inngår i Arena- og NCE-programmene ... -
Norskinnlæring, faglig utvikling og nye venner – er det mulig på samme tid? Delrapport fra prosjektet Forskning på opplæringstilbud til nyankomne elever
(NIFU-rapport;2022:26, Research report, 2022-12)Prosjektet Forskning på opplæringstilbud til nyankomne elever gjennomføres på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet av NIFU i samarbeid med forskere ved Høgskolen i Innlandet, MultiLing ved Universitetet i Oslo samt ... -
Norwegian participation in the ERASMUS Programme
(NIFU skriftserie;2001-21, Research report, 2001-10)This report is concerned with Norwegian participation in the ERASMUS programme and has been commissioned by the Norwegian Ministry of Education, Research and Church Affairs. The first part of the report comprises a summary ... -
Norwegian Polar Research and Svalbard Research: Publication Analysis
(NIFU Report;2017:6, Research report, 2017-05)Som ledd i en pågående evaluering av norsk polarforskning, har NIFU gjennomført en publiserings- og siteringsanalyse av denne forskningen. Analysen omfatter norsk polarforskning generelt og norsk og utenlandsk forskning ... -
Norwegian polar research, High North research and research in Svalbard : A mapping survey 2018
(NIFU-rapport;2019:24, Research report, 2020-01)This report presents a mapping of Norwegian polar research, High North research and research in Svalbard. The study is carried out by the Nordic Institute for Studies in Innovation, Research and Education (NIFU) as part ... -
Ny struktur - tradisjonelle mønstre? Om Kunnskapsløftets strukturendringer i det videregående opplæringssystemet, og utforming av tilbud og dimensjonering i fylkeskommunene
(NIFU STEP rapport;2009-28, Research report, 2009-06)Utdanningsdirektoratet har gitt Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU STEP) i oppdrag å foreta en evaluering av utdanningsreformen Kunnskapsløftet der temaet skal være strukturendringer, ... -
Nye konkurranseflater i høyere utdanning: Utfordringer for Nord-Norge?
(NIFU skriftserie;2001-23, Research report, 2001-11) -
Nyutdannede ingeniører - tall fra Kandidatundersøkelsen 2007
(NIFU STEP-rapport;2008-23, Research report, 2008-06)Denne rapporten er skrevet på oppdrag for NOKUT, og skal være et underlagsdokument i forbindelse med deres evaluering av ingeniørstudiet. I rapporten presenteres hovedfunn fra Kandidatundersøkelsen 2007, der nyutdannede ... -
Nyutdannedes regionale tilpasning: En analyse av bosettingsmønster og arbeidsmarkedstilpasning blant nyutdannede kandidater
(NIFU-rapport;7-2003, Research report, 2003-09)Formålet med denne rapporten er å undersøke i hvilken grad nyutdannede kandidater blir værende i den regionen de ble utdannet i, og hva som kan være årsaken(e) til forskjeller mellom læresteder/regioner når det gjelder i ... -
Nyutdannet under en pandemi: Resultater fra Kandidatundersøkelsen 2020
(NIFU-rapport;2021:10, Research report, 2021-06)Denne rapporten presenterer hovedresultater fra Kandidatundersøkelsen 2020. Undersøkelsen omfatter personer som fullførte en mastergrad eller annen høyere grads utdanning våren 2020, samt personer som tok en bachelorgrad ... -
Næringsliv i skolen: Erfaringer med partnerskapsavtaler mellom skoler og bedrifter og synspunkter på organiseringen av prosjektet
(NIFU rapport;2013-6, Research report, 2013-01)Et velfungerende samarbeid mellom skoler og bedrifter kan ha stor verdi både for elever, lærere og personer i bedriftene. I denne rapporten evaluerer vi NHO-prosjektet Næringsliv i skolen (NIS), som tar sikte på å øke ... -
Næringsrettet høgskolesatsing – nHS: Erfaringer og vegen videre
(NIFU skriftserie;2004-17, Research report, 2004-05)«næringsrettet HøgskoleSatsing – nHS» er en del av programmet Mobilisering for FoU-relatert innovasjon – MOBI, Norges forskningsråd. -
Offentlig eller privat sektor? Endrede relasjoner for nyutdannede med høyere utdanning
(NIFU-rapport;2008-14, Research report, 2008-02)På tross av den kraftige veksten i rekrutteringen til høyere utdanning de seneste tiårene, synes offentlig sektor allikevel å ha fått et rekrutteringsproblem når det gjelder mange typer av høyt utdannet arbeidskraft. Lav ... -
Og hvem stod igjen…? Sluttrapport fra prosjektet Gjennomstrømning i videregående opplæring blant elever som startet i videregående opplæring i årene 1999–2001
(NIFU STEP-rapport;14-2007, Research report, 2007-04)Dette er sluttrapporten fra prosjektet «Gjennomstrømning i videregående opplæring for kullene som startet i videregående opplæring 1999, 2000 og 2001», som NIFU STEP har utført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Formålet ...