• Ole Bull Akademiet: En gjennomgang av kursvirksomheten 

      Borgen, Jorunn Spord (NIFU skriftserie;2003-20, Research report, 2003-08)
      NIFU har på oppdrag fra Utdannings- og forskningsdepartementet gjennomgått kursvirksomheten ved Ole Bull Akademiet.
    • Om å foregripe forandringer: faglige og organisatoriske utviklingsprosesser i et framtidig ”Innlandsuniversitet” 

      Larsen, Ingvild Marheim; Stensaker, Bjørn (NIFU skriftserie;2002-19, Research report, 2002-09)
      Høsten 1999 startet arbeidet med forprosjektet Innlandshøgskolen i Hedmark og Oppland. Prosjektet hadde sin bakgrunn i arbeidet med et utvidet regionalt utviklingsprogram for Hedmark og Oppland, og gjennom det oppfølging ...
    • Om kapasitetsutviklingen for teknologifag og realfag i høyere utdanning: en studie av førstegangssøkere 

      Børing, Pål (NIFU STEP-rapport;2008-15, Research report, 2008-04)
      Hovedformålet med denne rapporten er å undersøke hvordan søkningen til teknologifag og realfag innenfor høyere utdanning har utviklet seg i perioden 2001-2007, og i hvilken grad kvalifiserte søkere mottar tilbud om slik ...
    • Om norsk deltakelse i CERN 

      Godø, Helge (NIFU skriftserie;1997:14, Research report, 1997-06)
      Denne rapporten presenterer et vurderingsgrunnlag (faktagrunnlag) for norsk deltakelse i CERN. Rapporten inngår som en delutredning i en utredning om norskdeltakelse i de store internasjonale forskningsorganisasjonene ESA, ...
    • Om norsk deltakelse i EMBL - European Molecular Biology Laboratory 

      Mørland, Berit (NIFU skriftserie;1997:13, Research report, 1997-06)
      Denne rapporten presenterer et vurderingsgrunnlag (faktagrunnlag) for norsk deltakelse i EMBL. Rapporten inngår som en delutredning i en utredning om norsk deltakelse i de store internasjonale forskningsorganisasjonene ...
    • Om norsk deltakelse i ESA - European Space Agency 

      Godø, Helge (NIFU skriftserie;1997:16, Research report, 1997-06)
      Denne rapporten presenterer et vurderingsgrunnlag (faktagrunnlag) for norsk deltakelse i ESA, dvs. ESAs obligatoriske vitenskapsprogrammer. Rapporten inngår som en delutredning i en utredning om norsk deltakelse i de store ...
    • Om norsk deltakelse i ESRF - European Synchrotron Radiation Facility 

      Kaloudis, Aris (NIFU skriftserie;1997:15, Research report, 1997-06)
      Denne rapporten presenterer et vurderingsgrunnlag (faktagrunnlag) for norsk deltakelse i European Synchrotron Radiation Facility (ESRF). Rapporten inngår som en delutredning i en utredning om norsk deltakelse i de store ...
    • Om norsk deltakelse i europeisk big science - CERN, ESA, EMBL, ESRF og OECD Halden Reactor Project 

      Godø, Helge (NIFU skriftserie;1997:18, Research report, 1997-06)
      Denne rapporten foretar en forskningsstrategisk utredning av norsk deltakelse i de internasjonale forskningsorganisasjonene CERN1, ESA2, EMBL3 og ESRF4, samt OECD Halden Reactor Project (også kalt "Haldenprosjektet", eller ...
    • Om OECD Halden Reactor Project 

      Godø, Helge (NIFU skriftserie;1997:17, Research report, 1997-06)
      Denne rapporten presenterer et vurderingsgrunnlag (faktagrunnlag) for norsk deltakelse i det som på engelsk kalles OECD Halden Reactor Project (heretter forkortet til OECD HRP). Rapporten inngår som en delutredning i en ...
    • Om ungdoms valg av realfag i videregående opplæring 

      Falkfjell, Lise (NIFU skriftserie;1999:5, Research report, 1999-09)
      Hensikten med denne rapporten er å belyse valg av realfag versus ikke valg av realfag blant elever i videregående opplæring. Rapporten er utarbeidet på oppdrag av Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet. Arbeidet ...
    • Oppdrags- og programforskning ved universitetene - Konsekvenser for forskernes problemvalg og forskningens kvalitet 

      Smeby, Jens-Christian (NIFU-rapport;1996-6, Report, 1996-04)
      Rapporten belyser oppdrags- og programforskningens omfang, og drøfter hvor avhengig universitetsforskerne er av en slik ekstern forskningsfinansiering. Sentrale spørsmål er i hvilken grad forskernes problemvalg og perspektiv ...
    • Opplæringskontorene i fag- og yrkesopplæringen – avgjørende bindeledd eller institusjon utenfor kontroll? 

      Høst, Håkon; Skålholt, Asgeir; Reiling, Rune Borgan; Gjerustad, Cay (NIFU-rapport;51-2014, Research report, 2014-12)
      Prosjektet, som har vært finansiert av Utdanningsdirektoratet, tar for seg opplæringskontorene i fag- og yrkesopplæringen, deres organisering, deres økonomi og deres rolle i fagopplæringssystemet. Rapporten er et ledd i ...
    • Opplæringstilbud på mellomnivå 

      Kårstein, Asbjørn; Brandt, Ellen (NIFU skriftserie;1999:3, Research report, 1999-10)
      NIFU gir i denne rapporten en oversikt over ulike opplæringstilbud som ikke går inn under opplæringsloven, universitets- og høgskoleloven eller privathøgskoleloven. Det er altså opplæring i «rommet» mellom disse lovene som ...
    • Opprykk til professor: Kompetanse eller konkurranse? 

      Kyvik, Svein; Olsen, Terje Bruen; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU-rapport;4-2003, Research report, 2003-07)
      Denne rapporten drøfter erfaringene med den såkalte professoropprykks-ordningen – dvs muligheten for førsteamanuenser og høgskoledosenter til å søke om opprykk til professor på grunnlag av kompetanseerklæring. Reformen ble ...
    • Opptak til høyere utdanning : En studie av konsekvensene av kvote og poengberegning med fokus på psykologi, medisin, jus og grunnskolelærer-utdanning 

      Hovdhaugen, Elisabeth; Sandsør, Astrid Marie Jorde; Rønsen, Ester; Carlsten, Tone Cecilie (NIFU-rapport;2020:4, Research report, 2020-03)
      Denne rapporten tar for seg det norske opptakssystemet til høyere utdanning og særlig hvordan karakterer og tilleggspoeng virker inn på opptak. Fire fagområder har vært i fokus: profesjonsutdanning i medisin og psykologi, ...
    • Opptakskrav, vurderingsformer og kvalitet i sykepleierutdanningen 

      Kårstein, Asbjørn; Aamodt, Per Olaf (NIFU rapport;2012-14, Research report, 2012-04)
      Formålet med denne rapporten er å belyse ulike forhold som påvirker kvaliteten i sykepleierutdanningene – nærmere bestemt søkning, opptak, opptakskrav, gjennomføring, kvalitetskrav, vurderingsformer, institusjonelle ...
    • Opptrappingsplanen for psykisk helse og forskningen: Forskningsressurser og vitenskapelig publisering 

      Wiig, Ole; Aksnes, Dag W.; Brofoss, Karl Erik (NIFU STEP rapport;2009-8, Research report, 2009-01)
      Rapporten fra prosjektet ”Opptrappingsplanen for psykisk helse – prosjekt om forskning” som kartlegger bevilgningsstrømmene til psykologisk og psykiatrisk forskning relevant for Opptrappingsplanen og publiseringsvirksomheten ...
    • Organisasjon og styring av studieforbundene i Norge – en analyse for Tron-utvalget 

      Ramberg, Inge; Brandt, Ellen (NIFU STEP-rapport;27-2007, Research report, 2007-08)
      I oktober 2006 oppnevnte Kunnskapsdepartementet Tron-utvalget for å ”videreutvikle og styrke studieforbundenes rolle som utdannings- og opplæringsaktører og bidragsytere i det frivillige Norge”. Departementet utlyste to ...
    • Organisasjonsutvikling og ledelse - Bruk og effekter av evalueringer på universiteter og høyskoler 

      Stensaker, Bjørn (NIFU-rapport;1996-8, Report, 1996-08)
      Rapporten tar for seg bruk og effekter av de nasjonale evalueringene av utdanningene i økonomi- og administrasjon, sosiologi, elektroingeniør og matematikk. Disse evalueringene ble initiert av Kirke-, utdannings- og ...
    • Organisering av etter- og videreutdanningstilbudet ved NTNU 

      Lyby, Lars; Fevolden, Arne Martin; Tømte, Cathrine (NIFU-rapport;2018:30, Research report, 2018-10)
      På oppdrag fra NTNU har NIFU studert hva som fungerer godt og hva som er til hinder for NTNUs arbeid med å styrke satsingen på etter- og videreutdanning, EVU. Rapporten inngår som kunnskapsgrunnlag i lærestedets interne ...