Browsing 1 - Reports / Rapporter by Author "Næss, Terje"
Now showing items 21-40 of 45
-
Hvordan ser arbeidslivet på kandidater fra Universitetet i Oslo? Resultater fra en undersøkelse i et utvalg virksomheter i 2016
Reymert, Ingvild; Aamodt, Per Olaf; Børing, Pål; Næss, Terje (NIFU-rapport;2016:38, Research report, 2016-11)På oppdrag fra Universitetet i Oslo (UiO) har NIFU gjennomført en undersøkelse blant et utvalg arbeidsgivere for å finne ut hvem som ansetter kandidater fra UiO eller andre læresteder, og hvorfor. Undersøkelsen belyser ... -
Høgskolen i Molde og det nye institusjonslandskapet. Fusjon eller fortsatt selvstendighet?
Spilling, Olav R.; Røsdal, Trude; Kyvik, Svein; Næss, Terje; Gunnes, Hebe; Olsen, Bjørn Magne (NIFU-rapport;2016:34, Research report, 2016-11-15)På bakgrunn av de pågående strukturendringer i universitets- og høgskolesektoren har Høgskolen i Molde ønsket å få gjennomført en utredning som klargjør alternative utviklingsmuligheter, og som kan gi høgskolen et ... -
IKT-sikkerhetskompetanse i arbeidslivet – behov og tilbud
Mark, Michael Spjelkavik; Tømte, Cathrine; Næss, Terje; Røsdal, Trude (NIFU-rapport;2017:32, Research report, 2017-12)Denne rapporten presenterer en studie av fremtidig tilbud på og etterspørsel etter IKT-sikkerhetskompetanse basert på framskrivningsmodeller utarbeidet av SSB. Oppdragsgiver har vært Justis- og beredskapsdepartementet, og ... -
Inntakskvalitet og karakterer i høyere utdanning: Høyere grads kandidater, siviløkonomer og allmennlærere
Næss, Terje (NIFU STEP-rapport;4-2006, Research report, 2006-06)I denne rapporten har vi belyst hva inntakskvalitet har å si for det faglige nivået til ferdig uteksaminerte kandidater, med et særlig fokus på allmennlærerutdanning. Analysen baserer seg på et utvalg på 1 800 kandidater ... -
Kartlegging av FoU i fagmiljø som tilbyr korte profesjonsutdanninger: En kartlegging av ingeniør-, lærer- og helse- og sosialfagene
Frølich, Nicoline; Sivertsen, Gunnar; Gunnes, Hebe; Røsdal, Trude; Tellmann, Silje Maria; Olsen, Bjørn Magne; Næss, Terje; Caspersen, Joakim (NIFU-rapport;2016:31, Research report, 2016-11)NIFU har på oppdrag for Kunnskapsdepartementet gjennomført en kartlegging av FoU-virksomheten i fagmiljø som tilbyr korte, profesjonsutdanninger i ingeniør-, lærer- og helse- og sosialfagene. I rapporten tegnes nasjonale ... -
Kjønn og musikk: Kartlegging av kjønnsfordelingen i utdanning og arbeidsliv innenfor musikk
Borgen, Jorunn Spord; Arnesen, Clara Åse; Caspersen, Joakim; Gunnes, Hebe; Hovdhaugen, Elisabeth; Næss, Terje (NIFU rapport;2010-49, Research report, 2010-12)Hensikten med denne kartleggingen har vært å bidra med “det store bildet” i forhold til debatten om årsaker til en observert kjønnsskjevhet når det gjelder rekruttering, utdanning og arbeidsdeling i arbeidsmarkedet innenfor ... -
Kompetanse om vold og overgrep i nære relasjoner: innledende kartlegging av føringer, opplæringsstrukturer og kompetansebehov
Røsdal, Trude; Madsen, Aleksander Å.; Næss, Terje; Larsen, Even Hellan (NIFU-rapport;2019-26, Report, 2020-04-01)Regjeringen skal utarbeide en tverrsektoriell kompetansestrategi mot vold og overgrep i nære relasjoner. Strategien er et tiltak i Opptrappingsplanen mot vold og overgrep 2017–2021 (Barne- og likestillingsdepartementet, ... -
Kompetanseinvesteringer i norsk arbeidsliv: En kvantitativ studie av CVTS3, ABU 2003 og Lærevilkårsmonitoren
Kaloudis, Aris; Næss, Terje; Sandven, Tore (NIFU STEP-rapport;2008-31, Research report, 2008-11)Formålet med denne rapporten har vært å gi innsikt i hvilke faktorer eller forhold som har betydning for kompetanseinvesteringer, både på individnivå, virksomhetsnivå og samfunnsnivå. I rapporten har vi forsøkt å gi et ... -
Lifelong learning and work-related training in Norway – an international perspective: Final report from the project ”Framework conditions for investments in training”
Næss, Terje; Støren, Liv Anne; Kaloudis, Aris (NIFU STEP rapport;2009-18, Research report, 2009-05)På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet gjennomførte NIFU STEP et større prosjekt med formål å undersøke hvilke rammebetingelser som påviker investeringer i kompetanse i Norge og internasjonalt. Resultatene fra dette prosjektet ... -
Lærerutdanningene: Statistiske oversikter og utviklingstrekk
Næss, Terje; Prøitz, Tine Sophie; Aamodt, Per Olaf (NIFU rapport;2014-31, Research report, 2014-09)Den sterke oppmerksomheten rundt kvalitet i skole og barnehage og lærernes store betydning for elevenes læring og skolens kvalitet er bakgrunnen for denne rapporten som NIFU har skrevet på oppdrag fra Utdanningsforbundet. ... -
Muligheter ved en fusjon: Utredning av en mulig fusjon mellom Høgskolen i Hedmark og Høgskolen i Lillehammer
Røsdal, Trude; Spilling, Olav R.; Gunnes, Hebe; Olsen, Bjørn Magne; Næss, Terje (NIFU-rapport;2016:13, Research report, 2016-05)De to statlige høgskolene Høgskolen i Hedmark og Høgskolen i Lillehammer ga våren 2016 NIFU i oppdrag å gjennomføre en fusjonsutredning for de to høgskolene. Utredningen består i en mulighetsstudie for å synliggjøre og ... -
Offentlig eller privat sektor? Endrede relasjoner for nyutdannede med høyere utdanning
Næss, Terje (NIFU-rapport;2008-14, Research report, 2008-02)På tross av den kraftige veksten i rekrutteringen til høyere utdanning de seneste tiårene, synes offentlig sektor allikevel å ha fått et rekrutteringsproblem når det gjelder mange typer av høyt utdannet arbeidskraft. Lav ... -
På veien til fagbrev. Analyser av Lærlingundersøkelsen
Nyen, Torgeir; Næss, Terje; Skålholt, Asgeir; Tønder, Anna Hagen (Fafo-rapport;2011:28, Research report, 2011-11)Denne rapporten gir et bilde av lærlingenes opplevelse av sitt lærings- og arbeidsmiljø. Rapporten inneholder også vurderinger av undersøkelsen som mål på kvalitet i fagopplæringen. -
Personellsituasjonen i sosialtjenesten og barneverntjenesten
Arnesen, Clara Åse; Næss, Terje (NIFU-rapport;13-2000, Research report, 2000-08)Bakgrunnen for dette prosjektet er handlingsplanen for sosialtjenestens førstelinje, Kunnskap og brubygging, som Regjeringen la fram i 1998. Kompetanse- og personellrettede tiltak står sentralt i denne planen, og Sosial- ... -
Realfagslærere i skolen: Rekruttering, beholdning og avgangningsinstitusjoner.
Næss, Terje (NIFU skriftserie;2002-5, Research report, 2002-01)I rapporten omtales rekruttering av realister over et lengre tidsrom, og vi har foretatt fremskrivninger av kandidattilgang og erstatningsbehov som belyser utviklingen fremover. Videre ser vi på avgang fra læreryrket blant ... -
Samarbeid med arbeidslivet i studietiden: Omfang, typer og nytte av samarbeid
Næss, Terje; Thune, Taran; Støren, Liv Anne; Vabø, Agnete (NIFU rapport;2012-48, Research report, 2012-12-20)Rapporten handler om i hvilken grad studenter ved norske læresteder har kontakt og samarbeid med private og offentlige virksomheter i løpet av studiene, og hva slags betydning dette har for kandidatene i løpet av studietiden ... -
Strategisk utvikling av studieporteføljen ved Høgskulen i Volda : Et kunnskapsgrunnlag
Næss, Terje; Røsdal, Trude (NIFU-rapport;2018:24, Research report, 2018-08)På oppdrag fra Høgskulen i Volda (HVO) har NIFU gjennomført en kartlegging av høgskolens studieportefølje. Høgskolens profil kjennetegnes blant annet av en medieutdanning med stor nasjonal synlighet og rekruttering og et ... -
Studieprogresjon, studieeffektivitet og frafall ved de frie fagstudiene ved universitetene
Næss, Terje (NIFU skriftserie;2003-16, Research report, 2003-04)Statistikk over eksamensproduksjonen innenfor de frie fagstudiene har tydet på at studentene innen dette utdanningsområdet nærmest går for ”halv fart”. Ved å følge et utvalg av begynnerstudenter høsten 1994 fram til 2000, ... -
Søkning til høyere utdanning: Hovedmønstre 2000-2012
Næss, Terje (NIFU rapport;2013-28, Research report, 2013-06-28)Formålet med denne rapporten er å gi en oversikt over utviklingen i søkingen til høyere utdanning etter år 2000. Problemstillinger vi belyser er innenfor hvilke utdanningsområder veksten i søkningen har skjedd, i hvilke ... -
Undersysselsetting blant profesjonsutdannede: Situasjonen tre år etter fullført utdanning
Næss, Terje (NIFU rapport;2012-44, Research report, 2012-10-08)I denne rapporten setter vi et søkelys på såkalt undersysselsetting, dvs. uønsket deltid, blant personer som fullførte ulike typer profesjonsutdanning våren 2008. Resultatene er basert på en elektronisk spørreskjemaundersøkelse ...