Blar i 1 - Reports / Rapporter på forfatter "Bergene, Ann Cecilie"
-
Innhold og krav i samarbeidsavtalene mellom utdanning og praksis innen sykepleie
Fossum, Lone Wanderås; Bergene, Ann Cecilie; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU-rapport;2022:17, Research report, 2022-09)Tematikken for denne rapporten er Innhold og krav i samarbeidsavtalene mellom utdanning og praksis innen sykepleie, og er utarbeidet på oppdrag av Norsk Sykepleierforbund (NSF). Som en følge av arbeidet med RETHOS, de nye ... -
Konsekvenser av rasisme og diskriminering for deltakelse i sivilsamfunnet: En kunnskapsoversikt
Wollscheid, Sabine; Lynnebakke, Brit; Bergene, Ann Cecilie; Karlstrøm, Henrik; Fossum, Lone Wanderås (NIFU-rapport;2022:27, Research report, 2022-12)På oppdrag fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) har NIFU laget en kunnskapsoversikt over nordisk og internasjonal forskning på betydningen av rasisme og diskriminering for deltakelse i sivilsamfunnet. Rapporten ... -
Konsekvenser av rasisme og diskriminering på grunn av etnisitet, religion og livssyn: En kunnskapsoversikt
Wollscheid, Sabine; Lynnebakke, Brit; Fossum, Lone Wanderås; Bergene, Ann Cecilie (NIFU-rapport;2021:22, Research report, 2021-12)På oppdrag fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) har NIFU laget en kunnskapsoversikt over nordisk og internasjonal forskning om konsekvenser av rasisme og diskriminering på grunn av etnisitet og religion. ... -
Kvinner og menns karriereløp i norsk forskning: En tilstandsrapport
Vabø, Agnete; Gunnes, Hebe; Tømte, Cathrine; Bergene, Ann Cecilie; Egeland, Cathrine (NIFU rapport;2012-9, Research report, 2012-05)Formålet med rapporten er å fremskaffe forskningsbasert kunnskap til utvikling av satsningen BALANSE, som er Forskningsrådets nye forslag til satsning for å fremme kjønnsbalansen i faglige toppstillinger og forskningsledelse. ... -
Lærerspesialistutdanningene belyst av fagansvarlige, lærere og skoleledere: Delrapport fra evalueringen av lærerspesialistordningen
Lødding, Berit; Pedersen, Cathrine; Bergene, Ann Cecilie; Lillebø, Otto Sevaldson; Vika, Karl Solbue (NIFU-rapport;2021:8, Research report, 2021-03)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet gjennomfører NIFU en evaluering av piloteringen av lærerspesialistordningen. Denne delrapporten er konsentrert om lærerspesialistutdanningen, mens sluttrapporten som vil foreligge mot ... -
Nordisk forskning om diskriminering, trakassering og likestilling: En forenklet kunnskapsoversikt
Aksnes, Dag W.; Bergene, Ann Cecilie; Fossum, Lone Wanderås; Wollscheid, Sabine (NIFU-rapport;2021:14, Research report, 2021-10)NIFU har på oppdrag fra Norges forskningsråd laget en forenklet kunnskapsoversikt over nordisk forskning på diskriminering, trakassering og likestilling. Undersøkelsen er finansiert av Kulturdepartementet og er et innspill ... -
Pedagogisk bruk av digital teknologi i høyere utdanning
Korseberg, Lene; Svartefoss, Silje Marie; Bergene, Ann Cecilie; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU-rapport;2022:1, Research report, 2022-01)Denne rapporten tar for seg tematikken pedagogisk bruk av digital teknologi i høyere utdanning. Temaet studeres gjennom en analyse av tre ulike datakilder: en litteraturstudie, gjennomgang av eksisterende rapporteringsdata ... -
Realistiske forventninger? Sluttrapport fra evalueringen av Tett på realfag. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019)
Lødding, Berit; Daus, Stephan; Reiling, Rune Borgan; Bungum, Berit; Vika, Karl Solbue; Bergene, Ann Cecilie (NIFU-rapport;2021:20, Research report, 2021-12)Denne sluttrapporten er i likhet med tre tidligere delrapporter utarbeidet på grunnlag av evalueringen av strategien Tett på realfag som NIFU har gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Hovedtemaer i sluttrapporten ... -
Skolemiljøansattes roller og kompetanse i laget rundt eleven
Vika, Karl Solbue; Bergene, Ann Cecilie (NIFU-rapport;2023:15, Research report, 2023-09)Denne rapporten formidler resultater fra et forskningsprosjekt som skal fremskaffe mer kunnskap om ansatte i skolen som arbeider elevrettet, men som ikke er utdannet som lærere. I rapporten omtaler vi denne gruppen som ... -
Sluttrapport fra evalueringen av pilotering av lærerspesialistordningen
Lødding, Berit; Pedersen, Cathrine; Lillebø, Otto Sevaldson; Bergene, Ann Cecilie; Vika, Karl Solbue (NIFU-rapport;2021:15, Research report, 2021-11)Dette er sluttrapporten fra NIFUs evaluering av piloteringen av lærerspesialistordningen, som har vært gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Delrapporten fra evalueringen som ble offentliggjort i april 2021, ... -
Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere høsten 2020
Vika, Karl Solbue; Wollscheid, Sabine; Lillebø, Otto Sevaldson; Bergene, Ann Cecilie (NIFU-rapport;2021:2, Research report, 2021-01)NIFU har en rammeavtale for 2017–2020 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. Undersøkelsene er kjent som Utdanningsdirektoratets spørringer. Temaene for ... -
Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2020
Rogde, Kristin; Federici, Roger André; Vika, Karl Solbue; Bergene, Ann Cecilie; Pedersen, Cathrine; Denisova, Ekaterina; Wollscheid, Sabine (NIFU-rapport;2020:14, Research report, 2020-07)NIFU har gjennomført halvårlige spørreundersøkelser blant skoleledere og skoleeiere på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet siden 2009. Vårens undersøkelse er nummer tjuetre i rekken. Undersøkelsen har fire målgrupper: ... -
Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse i forbindelse med evalueringen av fagfornyelsen
Bergene, Ann Cecilie; Vika, Karl Solbue (NIFU-rapport;2022:15, Research report, 2022-08)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en rammeavtale for 2021–2025 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. Dette ... -
Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere høsten 2021
Bergene, Ann Cecilie; Vika, Karl Solbue; Denisova, Ekaterina; Steine, Frøydis Sæbø; Vennerød-Diesen, Frida Felicia (NIFU-rapport;2021:25, Research report, 2021-12)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en rammeavtale for 2021–2025 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere høsten 2022
Bergene, Ann Cecilie; Samuelsen, Ørjan Arnevig; Stubhaug, Magnus Eliasson; Vika, Karl Solbue; Wiborg, Vegard (NIFU-rapport;2022:30, Research report, 2022-12)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en rammeavtale for 2021–2025 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere høsten 2023
Bergene, Ann Cecilie; Samuelsen, Ørjan Arnevig; Tahir, Hajra; Vonen, Maria Njølstad; Daus, Stephan; de Besche, Torstein (NIFU-rapport;2023:26, Research report, 2023-12)NIFU – Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning – har en rammeavtale for 2021–2025 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2021
Bergene, Ann Cecilie; Vika, Karl Solbue; Steine, Frøydis Sæbø; Denisova, Ekaterina; Østby, Mona Nedberg (NIFU-rapport;2021:11, Research report, 2021-06)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en rammeavtale for 2021–2025 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2022
Bergene, Ann Cecilie; Vika, Karl Solbue; Lynnebakke, Brit; Ramberg, Inge; Wollscheid, Sabine (NIFU-rapport;2022:11, Research report, 2022-06)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en rammeavtale for 2021–2025 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2023
Bergene, Ann Cecilie; Samuelsen, Ørjan Arnevig; Daus, Stephan; Lyckander, Rønnaug Haugland; Vika, Karl Solbue; de Besche, Torstein (NIFU-rapport;2023:10, Research report, 2023-06)NIFU har en rammeavtale for 2021–2025 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. Undersøkelsene er kjent som Utdanningsdirektoratets spørringer. Temaene for ... -
TALIS Starting Strong Survey: Hovedfunn. Andre kortrapport med oppsummering av OECDs internasjonale undersøkelse av ansatte og styrere i barnehagene
Gjerustad, Cay; Bergene, Ann Cecilie (NIFU-rapport;2020:26, Research report, 2020-11)OECDs TALIS Starting Strong Survey er en internasjonal undersøkelse blant ansatte og styrere i barnehager. Den ble gjennomført våren 2018. Det er første gang OECD gjennomfører en undersøkelse blant barnehageansatte. ...