Now showing items 198-217 of 987

    • Evaluering av Kompetanseløftet 2015. Underveisrapport 2 

      Høst, Håkon; Arnesen, Clara Åse; Næss, Terje; Aamodt, Per Olaf (NIFU STEP rapport;3-2010, Research report, 2010-01)
      Den forliggende rapporten følger opp og oppdaterer mye av det som ble presentert i den første underveisrapporten fra NIFU STEP (Høst m.fl. 2009), men tar også opp noen nye tema, blant annet etter- og videreutdanning. ...
    • Evaluering av Kompetanseløftet 2015. Underveisrapport 3 

      Aamodt, Per Olaf; Høst, Håkon; Arnesen, Clara Åse; Næss, Terje (NIFU rapport;2011-1, Research report, 2011-01)
      Kompetanseløftet 2015 er en del av Omsorgsplan 2015 i Stortingsmelding nr. 25 (2005 – 2006), som er grunnlaget for den statlige satsningen på de kommunale omsorgstjenestene i de nærmeste årene framover. Kompetanseløftet ...
    • Evaluering av Kompetanseløftet 2015: Underveisrapport 1 

      Høst, Håkon; Arnesen, Clara Åse; Næss, Terje; Aamodt, Per Olaf (NIFU STEP rapport;2009-12, Research report, 2009-02)
      Kompetanseløftet 2015 er en del av Omsorgsplan 2015 i Stortingsmelding nr. 25 (2005 – 2006), som er grunnlaget for den statlige satsningen på de kommunale omsorgstjenestene i de nærmeste årene framover. Kompetanseløftet ...
    • Evaluering av kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 1 

      Wendelborg, Christian; Gjerustad, Cay; Andrews, Therese Marie; Caspersen, Joakim; Hammer Smedsrud, Jørgen (Research report, 2022)
      Denne rapporten er den første delrapporten fra evalueringen og omhandler hva Kompetanseløftet er og hvordan arbeidet har foregått fram til nå. Vi identifiserer også noen områder som vi mener det er særlig viktig å være ...
    • Evaluering av Kunnskapssenter for utdanning 

      Bugge, Markus; Wollscheid, Sabine; Stensaker, Bjørn (NIFU-rapport;2016:12, Research report, 2016-04)
      Evalueringen er spesielt bedt om å vurdere Forskningsrådets håndtering av oppdraget om etablering av Kunnskapssenter for utdanning, rådets vertskapsrolle for senteret, samt vurdere om Kunnskapssenterets virksomhet er i ...
    • Evaluering av Lektor2-ordningen: Gjestelærere fra arbeidslivet i skolens realfagundervisning 

      Sjaastad, Jørgen; Carlsten, Tone Cecilie; Opheim, Vibeke (NIFU rapport;2014-20, Research report, 2014-07)
      NIFU har evaluert Lektor2-ordningen på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Formålet med evalueringen er å etablere et kunnskapsgrunnlag når videreføringen av ordningen skal vurderes. Evalueringen er gjennomført i tidsrommet ...
    • Evaluering av Leonardo da Vinci og Sokrates i Norge 

      Vabø, Agnete; Smeby, Jens-Christian (NIFU skriftserie;2003-19, Research report, 2003-08)
      Norsk institutt for studier av forskning og høyere utdanning har på oppdrag fra Utdannings- og forskningsdepartementet evaluert norsk deltakelse i EUs utdanningsprogrammer Leonardo da Vinci og Sokrates, samt de nasjonale ...
    • Evaluering av maritim høyskoleutdanning : En pilotstudie 

      Stensaker, Bjørn (NIFU skriftserie;1997:10, Research report, 1997-03)
      Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet satte høsten 1996 ned et evalueringsutvalg med mandat å gjennomgå forsøksordningen med norsk maritim høgskoleutdanning. Dette utvalget ba i sin tur NIFU vurdere hvordan man ...
    • Evaluering av matriseorganiseringen ved Det helsevitenskapelige fakultet ved Universitetet i Stavanger 

      Holtermann, Helge; Korseberg, Lene Kirstine; Eide, Thea; Elken, Mari (NIFU-rapport;2022:19, Research report, 2022-08)
      Da Det helsevitenskapelige fakultetet ved Universitetet i Stavanger ble opprettet i 2017 ble det organisert etter en matrisemodell. Samtidig vedtok universitetsstyret at organiseringen skulle evalueres innen fire år. På ...
    • Evaluering av Nasjonal forskerskole for lærerutdanning (NAFOL): Aktivitet og kvalitet 

      Schwach, Vera; Bergene, Ann Cecilie; Carlsten, Tone Cecilie (NIFU-rapport;2021:6, Research report, 2021-02)
      På oppdrag fra Norges forskningsråd har NIFU evaluert ordningen med Nasjonal forskerskole for lærerutdanning (NAFOL). Målet er å styrke forskningskompetanse og kunnskapsgrunnlag i lærerutdanningene. NAFOL skulle bidra til ...
    • Evaluering av nasjonale prøver som system 

      Seland, Idunn; Vibe, Nils; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU rapport;2013-4, Research report, 2013-04)
      Nasjonale prøver inngår i det nasjonale systemet for vurdering av kvaliteten i grunnopplæringen. Prøvene avholdes i lesing, regning og engelsk, og skal kartlegge i hvilken grad elevenes ferdigheter er i samsvar med læreplanens ...
    • Evaluering av Nasjonalt senter for romrelatert opplæring (NAROM): Aktiviteter innenfor høyere utdanning 

      Ramberg, Inge (NIFU skriftserie;2002-22, Research report, 2002-08)
      På oppdrag av Utdannings- og forskningsdepartementet har NIFU kartlagt og vurdert organiseringen og finansieringen av utdanningsaktivitetene på høyere nivå som pågår ved Nasjonalt senter for romrelatert opplæring (NAROM) ...
    • Evaluering av Norges forskningsråds satsing på avansert vitenskapelig utstyr 

      Godø, Helge (NIFU Skriftserie;2001-4, Research report, 2001-04)
      Denne rapporten presenterer resultatene av en evaluering av Norges forskningsråds satsning på avansert vitenskapelig utstyr. Satsningen, som ble startet i 1996, er også kjent som Utstyrsutvalget – hverdagsnavnet på ordningen, ...
    • Evaluering av norm for lærertetthet: Sluttrapport 

      Pedersen, Cathrine; Reiling, Rune Borgan; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Alne, Ragnar; Skålholt, Asgeir (NIFU-rapport;2022:12, Research report, 2022-10)
      Denne sluttrapporten er, i likhet med fire tidligere delrapporter, utarbeidet som en del av prosjektet Evaluering av norm for lærertetthet. NIFU gjennomfører denne evalueringen på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. ...
    • Evaluering av norske forskningsmiljøer innen muskel- og skjelettlidelser 

      Lohmander, Stefan; Hartvigsen, Jan; Lundberg, Ingrid; Roos, Ewa M. (NIFU rapport;2011-2, Research report, 2011-01)
      Stortinget har anmodet om at forholdene skal legges til rette for etablering av en kiropraktorutdanning i Norge. Kunnskapsdepartementet har derfor gjennomført en evaluering av norsk forskning innenfor muskel- og skjelettlidelser. ...
    • Evaluering av NTNUs program for tverrfaglig forskning 

      Langfeldt, Liv (NIFU skriftserie;2002-21, Research report, 2002-06)
      NIFU har på oppdrag fra Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) evaluert NTNUs program for tverrfaglig forskning. Dette programmet er et tiltak for å fremme tverrfaglig forskning ved NTNU og et svar på de ...
    • Evaluering av Nyvekst 

      Spilling, Olav R.; Hansen, Bjørn Harald; Bjørnåli, Ekaterina (NIFU STEP rapport;26-2010, Research report, 2010-09-06)
      Nyvekst er en tjeneste rettet mot nystartede bedrifter i distriktene med et stort vekstpoten-sial. Tjenesten tilbys av Innovasjon Norge, og ble satt i gang fra 2008. Evalueringen av Nyvekst har blitt gjennomført på oppdrag ...
    • Evaluering av ordningen med fakultets- og instituttstyrer ved Universitetet i Stavanger 

      Stensaker, Bjørn; Vabø, Agnete; Reymert, Ingvild (NIFU-rapport;2016:7, Research report, 2016-03)
      Universitetet i Stavanger (UiS) har hatt ulike styrings- og ledelsesmodeller siden etableringen av det nye universitetet i 2005. I 2011 ble det gjeninnført styrer på både fakultets- og instituttnivå ved universitetet, og ...
    • Evaluering av OT i Akershus: Organisering, ressursbruk, resultater 

      Sandberg, Nina (NIFU skriftserie;1998:16, Research report, 1998-09)
      Denne rapporten evaluerer Oppfølgingstjenesten (OT) i Akershus, som er en fylkeskommunal tjeneste etablert i forbindelse med reform 94. Formålet med OT er å gi hjelp og veiledning til alle mellom 16 og 19 år som ikke er i ...
    • Evaluering av Pedagogisk Utviklingsprogram (PEDUP) ved NTNU 

      Stensaker, Bjørn (NIFU STEP-rapport;24-2007, Research report, 2007-05)
      NTNU ved program for lærerutdanning (PLU) har bedt NIFU STEP om å gjøre en ekstern vurdering av det pedagogiske utviklingsprogrammet (PEDUP) ved universitetet. Evalueringen er basert på en kombinasjon av intervjuer med ...