Blar i 1 - Reports / Rapporter på tittel
Viser treff 155-174 av 987
-
Entreprenørskapsutdanning i Norge – status og veien videre: Sluttrapport fra følgeforskningsprosjektet om entreprenørskap i utdanningen
(NIFU-rapport;2015-2, Research report, 2015-01)Denne rapporten er sluttrapporten fra følgeforskningsprosjektet om entreprenørskap i utdanningen som har blitt gjennomført i samarbeid mellom NIFU og Østlandsforskning. Prosjektet er finansiert av Kunnskapsdepartementet, ... -
Equity in Education: Country Analytical Report Norway
(NIFU STEP-rapport;7-2004, Research report, 2004-11)The topic of this report is equity in education. The term «equity» is used in an increasing number of policy documents, analytical reports and in media debates. Part of the discussion is related to the definition of equity ... -
Er det noen SAK? Instituttsektorens rolle og organisering i Norge med spesiell vekt på samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK)
(NIFU rapport;2012-50, Research report, 2012-12-04)Hovedbudskapet i denne rapporten er at den norske instituttsektoren ser ut til å fungere noenlunde bra både faglig, økonomisk og organisatorisk. Samtidig er sektoren svært heterogen i seg selv med store variasjoner i ... -
Er NTNU på rett vei? Følgeevaluering av fusjonen. Delrapport 2
(NIFU-rapport;2018:31, Research report, 2019-01)1.januar 2016 ble Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNU, slått sammen med høgskolene i Ålesund, Gjøvik og Sør-Trøndelag. Styringsgruppen for fusjonen bestemte at det skal gjennomføres en forskningsbasert ... -
Erfaringer fra satsingen Kompetanse for mangfold. Underveisrapport 2: Sentrale utdanningsmyndigheter, UH-sektor, fylkesmenn, ledere, ansatte og eiere om kompetanseutviklingen
(NIFU-rapport;2016:33, Research report, 2016-11)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluerer NIFU satsingen Kompetanse for mangfold som implementeres i perioden 2013–2017. Den første delrapporten fra evalueringen forelå tidlig i 2015 og omhandlet surveyundersøkelser ... -
Erfaringsanalyse av Partnerskap for karriereveiledning i Telemark
(NIFU STEP-rapport;2008-7, Research report, 2008-02)Partnerskap for karriereveiledning i Telemark er et av tre treårige forsøksprosjekt som skal bidra til erfaringer med hvordan styrke og samordne yrkes- og utdanningsveiledningen på regionalt nivå, gjennom regionale ... -
Et akademisk annerledesår: Konsekvenser og håndtering av koronapandemien ved norske universiteter og høgskoler
(NIFU-rapport;2021:9, Research report, 2021-03)Denne rapporten beskriver funn fra en undersøkelse av konsekvenser og håndtering av koronapandemien ved norske universiteter og høgskoler. Arbeidet er gjort på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet, og ble påbegynt sommeren ... -
Et lag rundt eleven : Økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert samarbeid med skole – en effektevaluering
(NIFU-rapport;2020:23, Research report, 2020-10)‘Et lag rundt eleven: Økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert sam-handling med skole’ var en randomisert, kontrollert studie som ble utført som et samarbeidsprosjekt mellom NIFU, Folkehelseinstituttet, ... -
Et lag rundt eleven: Økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert samarbeid med skole – en oppfølgingsstudie
(NIFU-rapport;2021:23, Research report, 2021-12)Denne rapporten presenterer en oppfølging og videreføring av forskningsprosjektet ‘Et lag rundt eleven: Økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert samhandling med skole’. Det overordnede forskningsspørsmålet ... -
Et nytt utdanningsmarked: ”For-profit” høyere utdanning internasjonalt
(NIFU STEP-rapport;10-2007, Research report, 2007-03)Internasjonalisering, globalisering og europeisering er uttrykk for at høyere utdanning i stadig større grad er et fenomen uavhengig av landegrenser. Globalisering er et uttrykk som dekker et vidt spekter av saksfelt og ... -
Etter- og videreutdanning blant realister
(NIFU skriftserie;2004-1, Research report, 2004-01)Formålet med denne rapporten er å studere ulike sider ved etter- og videreutdanning blant relativt nyutdannede realister. Et viktig formål er å kartlegge omfanget av påbegynt og fullført etter- og videreutdanning og hva ... -
Etter- og videreutdanning ved UH: en internasjonal studie
(NIFU skriftserie;2000:17, Research report, 2000-12)Rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Utvalget for utredning om norsk høgre utdanning etter år 2000 (Mjøs-utvalget). Den tar for seg høyere utdanningsinstitusjoners strategier for etter- og videreutdanning i ulike europeiske ... -
Etter- og videreutdanning ved universitetene 1998-2002: Omfang, målgruppe, finansiering og opplegg
(NIFU skriftserie;2003-31, Research report, 2003-12) -
Etter- og videreutdanning ved universitetene 1998-2002: Omfang, målgruppe, finansiering og opplegg
(NIFU skriftserie;2003-31, Research report, 2003-12)Med Kompetansereformen i 1998 var det forventninger om at flere yrkesaktive skulle ta etter- og videreutdanning, også tilbud fra universitetene. Å delta i slik utdanning er imidlertid avhengig av blant annat betalingsevnen ... -
Evaluating Biology: A Scientometric Study of a University Biology Department
(NIFU Skriftserie;2001-6, Research report, 2001-04)In the present report, professor Per O. Seglen deals in depth with the methodological issues that arose in connection to an evaluation of the Department of Biology at the University of Oslo in 1999. His aim is neither to ... -
Evaluation of research in the humanities in Norway: Publication and research personnel. Statistics and analyses
(NIFU-rapport;2016:14, Research report, 2016-06)This report provides statistics and indicators of the scholarly peer-reviewed publication output and research personnel within humanities. The report was commissioned by the Research Council of Norway and the main purpose ... -
Evaluation of SIU – Norwegian Centre for International Cooperation in Higher Education
(NIFU STEP report;30-2010, Research report, 2010-10)This is an evaluation of SIU – The Norwegian Centre for International Cooperation in Higher Education. -
Evaluation of the DEMO 2000 program
(NIFU STEP-rapport;7-2005, Research report, 2005)This report presents an evaluation of the DEMO 2000 program. DEMO 2000 is a large Norwegian technology development program for the oil and gas industry. Responding to initiatives from the Norwegian supplier industry, DEMO ... -
Evaluation of the Leonardo da Vinci and SOCRATES programmes in Norway: Final report
(NIFU STEP-rapport;26-2007, Research report, 2007-06)The current report on the national implementation of the second phase of the Leonardo and Socrates programmes has been prepared by NIFU STEP. The evaluation has been funded by the Ministry of Education and Research, in ... -
Evaluation of the national research school scheme
(NIFU Report;2018:13, Research report, 2018-04)The main conclusion of this evaluation is that the national research school scheme has led to more national cooperation between research environments, and that the components of the training program provided to the PhD ...