Blar i 1 - Reports / Rapporter på tittel
Viser treff 116-135 av 987
-
Digital læring i askerskolen. Sluttrapport fra følgeforskning
(NIFU-rapport;2019-27, Report, 2019-11-04)I perioden 2017–2019 gjennomførte Asker kommune prosjektet «Digital læring i Askerskolen». Satsingen innebar at alle elever fikk hver sin digitale enhet; en Chromebook til bruk i læring og undervisning. Som en del av ... -
Dimensjonering av videregående opplæring : Fylkeskommunenes politikk og prioriteringer
(NIFU-rapport;2019:23, Research report, 2019-10)Rapporten tar for seg hvordan fylkeskommunene dimensjonerer videregående opplæring. Det omfatter hvilke aktører som deltar, hvordan dimensjoneringsprosessen organiseres, samt hvordan fylkeskommunene avveier ulike hensyn ... -
Disse ungdommene hadde nok ikke fullført. Evaluering av forsøk med praksisbrev. Delrapport 2
(NIFU rapport;2011-7, Research report, 2011-02-07)Rapporten, som utgjør andre delrapport i evalueringen av praksisbrevforsøket er konsentrert om gjennomføring, praksisbrevkandidatenes erfaringer med opplæring i skole og bedrift, samt lærernes og bedriftenes erfaringer med ... -
Doktorgrad – og hva så? Om doktorenes yrkeskarriere
(NIFU STEP-rapport;20-2007, Research report, 2007-05)Av de i alt 2 269 000 sysselsatte i Norge i 2003 finner vi 8 680 med doktorgrad fra en norsk utdanningsinstitusjon. Andelen med doktorgrad utgjorde 0,4 prosent av alle sysselsatte i 2003. Med det tilsig av doktorgrader som ... -
Doktorgrader og doktorgradsstudenter i Norden: Utviklingen på 1990-tallet
(NIFU skriftserie;1999:10, Research report, 1999-11)Denne rapporten gir en oversikt over omfang og utvikling i avlagte doktorgrader i de nordiske land, belyst gjennom statistisk materiale. Det gis også en tilsvarende oversikt for doktorgradsstudenter. -
Doktorgrader og forskeropplæring: internasjonale erfaringer og perspektiver - En sammenlikning av 9 OECD-land
(NIFU-rapport;1996-2, Report, 1996-03)Det foregår nå viktige reformer i Norden med stor betydning for forskeropplæring og doktorgradsopplegg. Også andre sentrale OECD-land har interesse i en nordisk sammenheng. Rapporten kaster derfor lys på forholdene i de ... -
Doktorgradskandidater i Norge: Forskeropplæring, arbeidsvilkår og karriereforventninger
(NIFU-rapport;2017:10, Research report, 2017-06)Hensikten med rapporten er å gi et oppdatert bilde av hvordan det er å være doktorgradskandidat i Norge våren 2017, og sammenlikne utviklingen over tid. Målet er å gi alle dem som jobber for å planlegge, gjennomføre eller ... -
Doktorgradsstipendiater i utlandet : En undersøkelse av forskningsrådsstipendiater i naturvitenskap og teknologi i perioden 1989-1992
(NIFU skriftserie;1997:3, Research report, 1996-11)I denne undersøkelsen retter vi oppmerksomheten mot dem som har fått stipend innen naturvitenskap og teknologi for å ta doktorgraden i utlandet. Det er stipendiatenes syn som legges til grunn for framstillingen. ... -
Doktorgradsstudenter og gjennomstrømning i norsk forskerutdanning
(NIFU skriftserie;2002-3, Research report, 2002-03)Denne rapporten inngår som en del av evalueringen av den organiserte forskerutdanningen i Norge. Rapporten presenterer og utdyper materiale som er benyttet eller referert i selve evalueringsrapporten, Evaluering av norsk ... -
Doktorgradstipendiaters forskningsandel – en gjennomgang av opplæringsprogrammenes omfang, innhold og relevans
(NIFU skriftserie;1999:2, Research report, 1999-04)Foreliggende rapport er utarbeidet av NIFU på oppdrag fra Norges forskningsråd. Rapportens hovedproblemstilling er hvorvidt innføringen av den organiserte forskerutdanningen har medført endringer i doktorgradsstipendiaters ... -
Doktorgradsundersøkelsen 2019 : En spørreundersøkelse blant doktorer (ph.d.) som disputerte i 2013, 2014 eller 2015
(NIFU-rapport;2020:19, Research report, 2020-09)Data fra en spørreundersøkelse blant doktorer som disputerte for ph.d.-graden ved et universitet eller en høgskole i Norge i årene 2013, 2014 eller 2015, gir ny kunnskap om doktorenes arbeidsmarkedstilpasning og ... -
Doktorgradsutdanning og karrieremuligheter: En undersøkelse blant to årskull doktorgradskandidater
(NIFU STEP-rapport;2007-35, Research report, 2007-12)Denne rapporten gir en oversikt over doktorgradskandidatenes karrierer de første årene etter avlagt doktorgrad, samt en oversikt over kandidatenes vurderinger av doktorgradsperioden i lys av deres arbeidslivserfaringer ... -
Drivkrefter i profesjonsutdanningene i sykepleie og medisin
(NIFU rapport;2012-33, Research report, 2012-09-03)Denne rapporten har som formål å belyse hvordan ulike drivkrefter har påvirket innholdet og utformingen av grunnutdanningene i sykepleie og medisin, med særlig vekt på profesjonenes interesser, roller og påvirkningsmuligheter. ... -
Effekter av opplæringstilbud for tospråklige elever og kompetansehevingstiltak for voksne innvandrere : En kunnskapsoversikt
(NIFU-rapport;2017:30, Research report, 2017-11)På oppdrag av Kunnskapsdepartementet har NIFU i samarbeid med NOVA gjennomført en systematisk kunnskapsoversikt om effekter av opplæringstilbud til barn av innvandrere med svake ferdigheter i skolens undervisningsspråk og ... -
Effekter av rasisme og diskriminering på integrering i arbeidslivet: En kunnskapsoversikt
(NIFU-rapport;2022:20, Research report, 2022-09)På oppdrag fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) har NIFU laget en kunnskapsoppsummering over nordisk og internasjonal forskning om konsekvenser av rasisme og diskriminering for integrering i arbeidslivet. ... -
Effekter av samlokalisering i høyere utdanning: Erfaringer fra fire norske læresteder
(NIFU STEP rapport;2009-27, Research report, 2009-06)På oppdrag fra Høgskolen i Sør-Trøndelag er NIFU STEP bedt om å vurdere erfaringer med ulike former for samlokalisering i høyere utdanning. Bakgrunnen for prosjektet er knyttet til fremtidige strategiske valg ved høgskolen, ... -
Effektivitetsbegrepet i høyere utdanning: Hvordan er begrepet brukt i norsk høyere utdanningspolitikk?
(NIFU Skriftserie;2001-7, Research report, 2001-01)Denne rapporten tar for seg hvordan effektivitetsbegrepet er brukt innenfor høyere utdanning, og er skrevet på oppdrag fra Kirke- utdannings- og forskningsdepartementet. Hovedvekten er lagt på hvordan effektivitetsbegrepet ... -
Efficiency and flexibility in research funding. A comparative study of funding instruments and review criteria
(NIFU-rapport;2016:9, Research report, 2016-06-28)We compare funding instruments and review criteria in national funding agencies in five different countries, USA (NSF), Sweden (VINNOVA), the Netherlands (NWO), UK (NERC) and Norway (RCN), as well as in the Horizon 2020 ... -
«Eget behov for faglig fordypning» : Om fagskoleutdanning i helse og sosial
(NIFU-rapport;2017:25, Research report, 2017-10)Rapporten undersøker betydningen av fagskoleutdanning i helse og sosial, gjennom å intervjue kandidater som har gjennomført slik utdanning. Hva betyr fagskoleutdanningen i forhold til videre karriere i arbeidsfeltet og i ... -
Eierskap, partnerskap og fellesskap: Et kunnskapsgrunnlag for UiBs eierstyring av Uni Research
(NIFU-rapport;2016:27, Research report, 2016-09)Universitetet i Bergen engasjerte våren 2016 NIFU for å belyse hvordan universitetet samarbeider med Uni Research AS. Mandatet har vært å utarbeide et faktagrunnlag om relasjonen mellom universiteter og institutter generelt ...