Blar i 1 - Reports / Rapporter på tittel
Viser treff 759-778 av 992
-
Selvforståelse, motivasjon og mestring i studiekarrieren
(NIFU skriftserie;1997:5, Research report, 1997-02)Spørsmålet om studiekvalitet og studieeffektivitet er blitt mer sentralt på 90-tallet,ikke minst på bakgrunn av den sterke økningen i studenttallet. NIFU ser det som en viktig oppgave å øke forståelsen omkring hvilke ... -
Seniors and entrepreneurship. A review of earlier studies and discussion of networks linking seniors to start-ups
(NIFU-rapport;2022-10, Report, 2022-08-25)The aim of this report was to review literature on seniors and entrepreneurship, to discuss research findings and assess the potential for creating digital networks to support this process. The main findings from the ... -
Senter for medisinsk metodevurdering - En evaluering
(NIFU Skriftserie;2001-3, Research report, 2001-02)Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) har på oppdrag av Sosial- og helsedepartementet gjennomført en formativ evaluering av Senter for medisinsk metodevurdering (SMM). NIFU vil takke alle som velvillig ... -
Sentre for fremragende utdanning (SFU): I samvirke med institusjoner og fag
(NIFU-rapport;2015-22, Research report, 2015-06)Senter for fremragende utdanning (SFU) er Norges eneste prestisjeordning innenfor høyere utdanning. Stimuleringstiltaket ble etablert i kjølvannet av Stjernøutvalgets forslag om å opprette et «Senter for fremragende ... -
Sikkerhet i komplekse prosjekter. En undersøkelse av tiltak for sikkerhet, helse og arbeidsmiljø i fire byggeprosjekter
(NIFU rapport;2011-23, Research report, 2011-10-01)Denne rapporten formidler resultater fra en undersøkelse av sikkerhet, helse og arbeidsmiljø i komplekse bygge- og anleggsprosjekter. På grunnlag av data samlet inn i fire slike prosjekter analyserer vi hvordan man i praksis ... -
Skaper ulike studieordninger ulike leger? Bakgrunn for evaluering av «Oslo96» – medisinutdanningsreformen ved Universitetet i Oslo
(NIFU skriftserie;2004-2, Research report, 2004-02)Det medisinske fakultet ved UiO har initiert en longitudinell evaluering av Oslo96 – studiereformen fakultetet innførte i 1996. Kandidater som har gjennomført studiet under den nye ordningen skal følges i årene etter at ... -
Skolebidragsindikatorer i videregående skole: Indikatorer for skolers bidrag til fullføring, gjennomføring og gjennomsnittskarakterer for skoleåret 2014-2015 og kullet som begynte i videregående skole høsten 2012
(NIFU-rapport;2017:7, Research report, 2017-05)Denne rapporten om skolebidragsindikatorer i videregående skole er utarbeidet på oppdrag for Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer en rekke indikatorer for skolenes bidrag til elevenes resultater, etter at vi har ... -
Skolekultur og elevresultater. Hvilke muligheter gir TALIS-undersøkelsen?
(NIFU rapport;2011-34, Research report, 2011-09-05)Denne rapporten har som formål å studere hvordan elevenes læringsresultater varierer mellom skoler, og hvilke faktorer ved skolen, lærerne og skolekulturen som spiller inn. Hvilken rolle læreren spiller for elevenes ... -
Skolemiljøansattes roller og kompetanse i laget rundt eleven
(NIFU-rapport;2023:15, Research report, 2023-09)Denne rapporten formidler resultater fra et forskningsprosjekt som skal fremskaffe mer kunnskap om ansatte i skolen som arbeider elevrettet, men som ikke er utdannet som lærere. I rapporten omtaler vi denne gruppen som ... -
Skoler med entreprenørskapstilbud – mindre frafall?
(NIFU rapport;2014-50, Research report, 2014-11)Denne rapporten er en del av følgeforskningsprosjektet om entreprenørskap i utdanning som NIFU har utført i samarbeid med Østlandsforskning siden 2010. Oppdragsgivere er Kunnskapsdepartementet, Kommunal- og modernisering ... -
Skolverkets nye forskningsprogram: studie av en implementeringsprosess 2001-2002
(NIFU skriftserie;2003-8, Research report, 2003-04)Gjennom prosjektet Forskning om forskning – en studie av utdanningsforskning initiert av Skolverket 2001 – 2003 studerer Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) et utdanningsforskningsprogram som er ... -
Skreddersydd yrkesfaglærerutdanning? En undersøkelse av den treårige yrkesfaglærerutdanningen
(NIFU skriftserie;2003-38, Research report, 2003-12)Reform 94 medførte at tidligere modell for utdanning av yrkesfaglærere ikke lenger var tilpasset verken nytt innhold eller nye arbeidsformer i fag- og yrkesopplæringen. Yrkesfaglærerutdanningen kom som et svar på ... -
Sluttere, slitere og sertifiserte: Bortvalg, gjennomføring og kompetanseoppnåelse blant minoritetsspråklige ungdommer i videregående opplæring
(NIFU STEP rapport;2009-13, Research report, 2009-03)Oppdraget fra IMDi har gått ut på å kartlegge årsaker til frafall i videregående opplæring blant minoritetsspråklig ungdom og foreslå tiltak for å forebygge dette, gjennom analyse av data fra prosjektet Bortvalg og kompetanse. ... -
Sluttrapport fra evaluering av forsøk med halvårsvurdering med én eller to karakterer i norsk
(NIFU-rapport;2018:9, Research report, 2018-06)NIFU har på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluert forsøk med redusert antall karakterer ved halvårsvurdering i norsk. Evalueringsperioden har strukket seg fra 2014 til 2018, og omfatter to delrapporter samt denne ... -
Sluttrapport fra evaluering av pilotering av lærerspesialistordningen i norsk og realfag
(NIFU-rapport;2017:26, Research report, 2017-12)Evaluering av pilotering av ordning med lærerspesialister er utført i samarbeid mellom NIFU og NTNU Samfunnsforsking på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Dette er sluttrapporten fra evalueringen. Det ble også levert en ... -
Sluttrapport fra evalueringen av pilotering av lærerspesialistordningen
(NIFU-rapport;2021:15, Research report, 2021-11)Dette er sluttrapporten fra NIFUs evaluering av piloteringen av lærerspesialistordningen, som har vært gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Delrapporten fra evalueringen som ble offentliggjort i april 2021, ... -
Sluttrapport fra evalueringen av virkemidlene i satsingen Ungdomstrinn i utvikling
(NIFU-rapport;2018:32, Research report, 2018-12)Ungdomstrinn i utvikling 2012–2017 har vært en omfattende satsing hvor hovedmålet har vært «motivasjon og mestring for bedre læring gjennom mer praktisk og variert undervisning». I denne sluttrapporten fra evalueringen av ... -
Små ressurser – store utfordringer: Evaluering av MABIT-programmet
(NIFU STEP-rapport;2008-2, Research report, 2008-01)Med dette legges det frem en evaluering av MABIT-programmet – Marin biotekno-logi i Nord-Norge. Programmets overordnede formål er å bidra til økt verdiskaping og industriell nyskaping innen marin bioteknologi i Nord-Norge, ... -
SND som FoU-finansierende institusjon: En undersøkelse av Statens nærings- og distriktsutviklingsfonds virkemiddelportefølje
(NIFU skriftserie;2001-18, Research report, 2001-09)NIFU har i en årrekke anslått omfanget av forskning og utviklingsarbeid (FoU) i bevilgningene over statsbudsjettet, med særlig sikte på å følge utviklingen i norske ressurser over tid. Analysen av statsbudsjettet er en del ... -
Social science research on energy: International and Norwegian studies
(NIFU STEP rapport;4-2010, Research report, 2010-02-19)This analysis indicates that energy, and environmental friendly energy especially, has increased in importance within social science publishing and also in terms of Norwegian participation in national and international ...