Browsing 1 - Reports / Rapporter by Title
Now showing items 47-66 of 992
-
Bioteknologisk FoU 2015: Ressursinnsats og resultater
(NIFU-rapport;2017:5, Research report, 2017-04)Rapporten gir en samlet fremstilling av ressurser og resultater innenfor bioteknologisk FoU i Norge for 2015. Datamaterialet stammer fra NIFUs kartlegging av bioteknologisk FoU tilknyttet den ordinære FoU-statistikken. ... -
Borte bra, hjemme best? Om geografisk søkermobilitet, valg av utdanning og lærested blant søkere til høyere utdanning i år 2000
(NIFU skriftserie;2003-2, Research report, 2003-01)Den betydelige regionale spredningen av utdanningstilbudene på høyere nivå i Norge har hatt til hensikt å jevne ut de geografiske forskjellene i rekrutteringen til høyere utdanning, samt å bidra til å skaffe kompetent ... -
Borte bra, men hjemme best? Færre norske studenter i utlandet
(NIFU STEP-rapport;2008-21, Research report, 2008-06)Rapporten ser på endringen i antall norske studenter i utlandet de senere år, og søker å identifisere mulige årsaker til utviklingen. Årsaksforholdene er sammensatte, og den relative betydningen av ulike forhold er vanskelig ... -
Bortvalg og kompetanse: Gjennomføring, bortvalg og kompetanseoppnåelse i videregående opplæring blant 9749 ungdommer som gikk ut av grunnskolen på Østlandet våren 2002. Hovedfunn, konklusjoner og implikasjoner fem år etter
(NIFU STEP-rapport;2008-13, Research report, 2008-03)Dette er den femte og siste rapporten i prosjektet «Bortvalg og kompetanse». Prosjektet har vært gjennomført av NIFU STEP på oppdrag fra sju fylker i Østlandssamarbeidet: Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark, Buskerud, Vestfold ... -
Bortvalg og prestasjoner: Om 9798 ungdommer på Østlandet, deres vei gjennom, ut av, eller ut og inn av videregående opplæring, og om deres prestasjoner et år etter avsluttet grunnskole
(NIFU skriftserie;2004-4, Research report, 2004-03)Dette er den andre underveisrapporten i prosjektet 'Bortvalg og kompetanse'. Prosjektet har et longitudinelt design, og følger 9798 ungdommer ut av grunnskolen og gjennom videregående opplæring. Disse ungdommene gikk ut ... -
Bruk av forskning: Fasettert begrep – mange forklaringsmodeller
(NIFU STEP-rapport;2-2006, Research report, 2006-06)Denne rapporten kommer i forlengelsen av Norges forskningsråds strategiske instituttprogram Profiling Output in Norwegian Research (1999 – 2001). Som et resultat av instituttets arbeid med programmet, ble det klart at det ... -
Bruk av IKT i høyere utdanning: Institusjonelle valg og organisatoriske konsekvenser
(NIFU-rapport;8-2002, Research report, 2002-12)Denne rapporten er en del av en større internasjonal sammenlignende studie knyttet til bruk og anvendelse av IKT i høyere utdanning. Prosjektet er finansiert av Utdannings- og forskningsdepartementet i Norge, Center for ... -
Bruk av IKT som læringsverktøy i høyere utdanning: Case-studier av Universitetet i Lund og Ålborg
(NIFU Skriftserie;2000-4, Research report, 2000-05)Bruken av ny informasjons- og kommunikasjonsteknologi vil medføre store utfordringer for undervisning og forskning ved institusjonene for høgre utdanning. Om sektoren vil lykkes i å utnytte de mulighetene teknologien gir, ... -
Bruk av søkekanaler blant nyutdannede akademikere
(NIFU skriftserie;2002-12, Research report, 2002-05)Siden 1995 har kandidatundersøkelsene fra NIFU inneholdt spørsmål om bruk av søkekanaler. Med søkekanaler i arbeidsmarkedet siktes det til de metoder og de kanaler arbeidssøkere bruker for å komme i jobb. I denne rapporten, ... -
Bruken av læringsutbyttebeskrivelser: En kunnskapsoppsummering
(NIFU-rapport;2022:29, Research report, 2022-12)NIFU har på vegne av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) laget en forenklet systematisk kunnskapsoppsummering om bruken av læringsutbyttebeskrivelser i høyere utdanning og høyere yrkesfaglig utdanning. ... -
Building lasting relationships: Evaluation of the Fulbright Norway subsidy scheme
(NIFU-rapport;45-2014, Research report, 2014-12-01)The Norwegian government should utilize the Fulbright Program to a greater extent to support policy goals for the internationalization of higher education and research. This evaluation has demonstrated that there is more ... -
Byråkratisering av universitetene? Dokumentasion og analyse av administrativ endring
(NIFU-rapport;1996-3, Report, 1996-06)I denne rapporten stilles det spørsmål ved om universitetene gjennomgår en byråkratiseringsprosess. Formålet er å undersøke om det har vært en økning i det vitenskapelige personalets administrative byrder, og å klarlegge ... -
Choice of Study and Persistence in Higher Education by Immigrant Background, Gender, and Social Background
(NIFU STEP rapport;2009-43, Research report, 2009-10)The aim of this report is to present documentation of new analyses carried out at NIFU STEP concerning differences by immigrant background, gender and social background with regard to choice of type study programme in ... -
Choosing the right partners: Norwegian participation in European Framework Programmes
(NIFU-rapport;2016:41, Research report, 2016-12)The EU Framework Programmes (FPs) constitute large arenas for R&D funding and cooperation with research groups in Europe and beyond. For Norway, participation in the EU Framework Programmes (FP) has become an increasingly ... -
Competitive policies in the Nordic Energy Research and Innovation Area − eNERGIA. Part 3: Special reports
(NIFU STEP-rapport;2008-27, Research report, 2008-07)This report outlines the energy research and innovation policy in the Nordic and Baltic countries – Denmark, Finland, Iceland, Norway, Sweden, Estonia, Latvia and Lithuania. The report is the result of the research project ... -
Competitive policies in the Nordic Energy Research and Innovation Area − eNERGIA: Part 1: Country reports
(NIFU STEP-rapport;2008-25, Research report, 2008-07)This report outlines the energy research and innovation policy in the Nordic and Baltic countries – Denmark, Finland, Iceland, Norway, Sweden, Estonia, Latvia and Lithuania. The report is the result of the research project ... -
Competitive policies in the Nordic Energy Research and Innovation Area − eNERGIA: Part 2: Technology reports
(NIFU STEP-rapport;2008-26, Research report, 2008-07)This report outlines the energy research and innovation policy in the Nordic and Baltic countries – Denmark, Finland, Iceland, Norway, Sweden, Estonia, Latvia and Lithuania. The report is the result of the research project ... -
Competitive policies in the Nordic Energy Research and Innovation Area − eNERGIA: Synthesis report
(NIFU STEP-rapport;2008-24, Research report, 2008-07)The report is the result of the research project Competitive policies in the Nordic Energy Research and Innovation Area (eNERGIA). The project was co-funded by Nordic Energy Research and NIFU STEP. The objective of the ... -
Constraints and possibilities : A comparative study of public support to industry-oriented research and development
(NIFU Report;2017:11, Research report, 2017-06)The Research Council of Norway has several funding schemes for public funding of industry-oriented research and development (R&D). The aim of this study is to investigate funding schemes in five other European countries, ... -
Continuity and Change in Norwegian Vocational Education and training (2)
(NIFU STEP rapport;6-2010, Research report, 2010-02)This report deals with recent research on some essential themes regarding vocational education and training in Norway (VET). These themes are also essential to European cooperation in these areas, of which Norway is a ...