Now showing items 167-186 of 992

    • Et nytt utdanningsmarked: ”For-profit” høyere utdanning internasjonalt 

      Frølich, Nicoline (NIFU STEP-rapport;10-2007, Research report, 2007-03)
      Internasjonalisering, globalisering og europeisering er uttrykk for at høyere utdanning i stadig større grad er et fenomen uavhengig av landegrenser. Globalisering er et uttrykk som dekker et vidt spekter av saksfelt og ...
    • Etter- og videreutdanning blant realister 

      Arnesen, Clara Åse (NIFU skriftserie;2004-1, Research report, 2004-01)
      Formålet med denne rapporten er å studere ulike sider ved etter- og videreutdanning blant relativt nyutdannede realister. Et viktig formål er å kartlegge omfanget av påbegynt og fullført etter- og videreutdanning og hva ...
    • Etter- og videreutdanning ved UH: en internasjonal studie 

      Brandt, Ellen (NIFU skriftserie;2000:17, Research report, 2000-12)
      Rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Utvalget for utredning om norsk høgre utdanning etter år 2000 (Mjøs-utvalget). Den tar for seg høyere utdanningsinstitusjoners strategier for etter- og videreutdanning i ulike europeiske ...
    • Etter- og videreutdanning ved universitetene 1998-2002: Omfang, målgruppe, finansiering og opplegg 

      Brandt, Ellen (NIFU skriftserie;2003-31, Research report, 2003-12)
    • Etter- og videreutdanning ved universitetene 1998-2002: Omfang, målgruppe, finansiering og opplegg 

      Brandt, Ellen (NIFU skriftserie;2003-31, Research report, 2003-12)
      Med Kompetansereformen i 1998 var det forventninger om at flere yrkesaktive skulle ta etter- og videreutdanning, også tilbud fra universitetene. Å delta i slik utdanning er imidlertid avhengig av blant annat betalingsevnen ...
    • Evaluating Biology: A Scientometric Study of a University Biology Department 

      Seglen, Per O. (NIFU Skriftserie;2001-6, Research report, 2001-04)
      In the present report, professor Per O. Seglen deals in depth with the methodological issues that arose in connection to an evaluation of the Department of Biology at the University of Oslo in 1999. His aim is neither to ...
    • Evaluation of research in the humanities in Norway: Publication and research personnel. Statistics and analyses 

      Aksnes, Dag W.; Gunnes, Hebe (NIFU-rapport;2016:14, Research report, 2016-06)
      This report provides statistics and indicators of the scholarly peer-reviewed publication output and research personnel within humanities. The report was commissioned by the Research Council of Norway and the main purpose ...
    • Evaluation of SIU – Norwegian Centre for International Cooperation in Higher Education 

      Vabø, Agnete; Allinson, Rebecca; Geschwind, Lars; Melin, Göran; Aamodt, Per Olaf (NIFU STEP report;30-2010, Research report, 2010-10)
      This is an evaluation of SIU – The Norwegian Centre for International Cooperation in Higher Education.
    • Evaluation of the DEMO 2000 program 

      Hansen, Tor Borgar; Karlsson, Tore; Godø, Helge (NIFU STEP-rapport;7-2005, Research report, 2005)
      This report presents an evaluation of the DEMO 2000 program. DEMO 2000 is a large Norwegian technology development program for the oil and gas industry. Responding to initiatives from the Norwegian supplier industry, DEMO ...
    • Evaluation of the Leonardo da Vinci and SOCRATES programmes in Norway: Final report 

      Vabø, Agnete (NIFU STEP-rapport;26-2007, Research report, 2007-06)
      The current report on the national implementation of the second phase of the Leonardo and Socrates programmes has been prepared by NIFU STEP. The evaluation has been funded by the Ministry of Education and Research, in ...
    • Evaluation of the national research school scheme 

      Piro, Fredrik; Skjelbred, Siv-Elisabeth; Aksnes, Dag W.; Nesje, Kjersti; Børing, Pål (NIFU Report;2018:13, Research report, 2018-04)
      The main conclusion of this evaluation is that the national research school scheme has led to more national cooperation between research environments, and that the components of the training program provided to the PhD ...
    • Evaluation of the Norwegian scheme for independent research projects (FRIPRO) 

      Langfeldt, Liv; Ramberg, Inge; Sivertsen, Gunnar; Bloch, Carter; Olsen, Dorothy Sutherland (NIFU report;2012-8, Research report, 2012-03)
      FRIPRO is a funding scheme for independent research projects encompassing basic research in all areas. It is a key instrument of the Research Council of Norway (RCN) for fostering basic research and promoting high scientific ...
    • Evaluation of the Spark pilot: Identifying novel and unconventional research by doubleblinded peer review 

      Langfeldt, Liv; Ingeborgrud, Lina; Reymert, Ingvild; Svartefoss, Silje Marie; Borlaug, Siri Brorstad (NIFU Report;2022:2, Research report, 2021-12)
      This report presents the results of an evaluation of the Spark pilot, a research funding instrument which was piloted by the Swiss National Science Foundation (SNSF) in 2019 and 2020 to enable rapid funding of unconventional ...
    • Evaluering av bruken av infrastrukturmidlene i FORNY-programmet 

      Borlaug, Siri Brorstad; Gulbrandsen, Magnus; Rasmussen, Einar; Spilling, Olav R. (NIFU STEP-rapport;2008-34, Research report, 2008-09)
      Med dette legges det frem en evaluering av bruken av infrastrukturmidlene i FORNY-programmet. FORNY-programmet er det viktigste virkemidlet i Norge for å stimulere til kommersialisering av forskningsresultater, og ...
    • Evaluering av de nasjonale sentrene i opplæringen: Evaluering av åtte nasjonale sentre i et styrings- og brukerperspektiv 

      Aamodt, Per Olaf; Seland, Idunn; Opheim, Vibeke; Carlsten, Tone Cecilie; Lødding, Berit; Røsdal, Trude (NIFU rapport;2014-49, Research report, 2014-11)
      På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet har NIFU gjennomført en evaluering av åtte av de nasjonale sentrene i opplæringen. Sentrene er opprettet for å bistå utdanningsmyndighetene i gjennomføringen av utdanningspolitikken ...
    • Evaluering av de nordiske samarbeidsnemdene for humaniora og samfunnsforskning 

      Brofoss, Karl Erik; Søgnen, Randi; Sörlin, Sverker (NIFU skriftserie;2003-24, Research report, 2003-09)
      På oppdrag av de nordiske samarbeidsnemdene for humaniora og samfunnsforskning (NOS-H og NOS-S) ved Rådsledningsmøte har Norsk insitutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) og Institut för studier av utbildning och ...
    • Evaluering av den bibliometriske forskningsindikator 

      Sivertsen, Gunnar; Schneider, Jesper (NIFU rapport;2012-17, Research report, 2012-08-03)
      Danmark innførte i 2009 en resultatindikator for forskning knyttet til fordelingen av nye basismidler mellom de åtte danske universitetene. Som resultatindikator for forskning valgte man den bibliometriske forskningsindikator ...
    • Evaluering av den nasjonale strategien Språkløyper : Sluttrapport 

      Bergene, Ann Cecilie; Lødding, Berit; Rogde, Kristin; Myklebust, Runa Brandal; Bubikova-Moan, Jarmila; Vika, Karl Solbue (NIFU-rapport;2020:22, Research report, 2020-11)
      Språkløyper: Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving (2016–2019) er en strategi igangsatt av Kunnskapsdepartementet med en overordnet målsetting om en systematisk og helhetlig styrking av språk-, lese- og ...
    • Evaluering av den nasjonale strategien Språkløyper. Delrapport 

      Bubikova-Moan, Jarmila; Lødding, Berit; Hjetland, Hanne Næss; Rogde, Kristin (NIFU-rapport;2018:16, Research report, 2018-06)
      Språkløyper; Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving (2016–2019) er igangsatt av Kunnskapsdepartementet og har som et overordnet mål en systematisk og helhetlig styrking av språk-, lese- og skriveferdigheter hos ...
    • Evaluering av Den naturlige skolesekken: Utdanning for bærekraftig utvikling på ulike læringsarenaer 

      Sjaastad, Jørgen; Carlsten, Tone Cecilie; Opheim, Vibeke; Jensen, Fredrik (NIFU rapport;2014-38, Research report, 2014-10)
      NIFU har evaluert Den naturlige skolesekken på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Formålet med evalueringen er å etablere et kunnskapsgrunnlag når videreføringen av ordningen skal vurderes. Evalueringen er gjennomført i ...