Blar i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på tittel
Viser treff 41-60 av 2009
-
Arbeidsmarkedet for IKT-kandidater med høyere utdanning
(NIFU-rapport;2020:15, Research report, 2020-07)På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har NIFU utarbeidet en samlet analyse av arbeidsmarkedssituasjonen for personer med høyere utdanning innenfor IKT. Tidligere undersøkelser gir dels motstridende resultater; noen ... -
Arbeidsmarkedet for jurister: En framskrivning mot 2025
(NIFU rapport;2012-49, Research report, 2012-12-01)Rapporten inneholder ulike alternativer for tilbudet av juridisk arbeidskraft fram mot 2025 basert på ulike forutsetninger om utdanningskapasiteten. Etterspørselen er basert på to hovedalternativer, det ene basert på den ... -
Arbeidsmarkedet for statsansatte: Tilgang og etterspørsel etter arbeidskraft 2006-2030
(NIFU STEP-rapport;2008-49, Research report, 2008-12)I denne rapporten har vi sett på ulike mulige scenarier for utviklingen i tilbud og etterspørsel etter ulike typer arbeidskraft innenfor det statlige tariffområdet. Scenariene fremskriver arbeidskraftsetterspørselen med ... -
Arbeidsmarkedssituasjon og tilfredshet med utdanningen blant ulike grupper av nyutdannede
(NIFU rapport;2012-39, Research report, 2012-10)Denne rapporten presenterer hovedresultater fra Kandidatundersøkelsen 2011. Undersøkelsen omfatter kandidater som fullførte studiene våren 2011, og er gjennomført om lag et halvt år etter at de fullførte utdanningen. ... -
Arbeidsmarkedstilpasning i perioden 2000 – 2004 for kandidater utdannet våren 2000: En sammenligning av resultater fra spørreskjemaundersøkelser og registerkoplinger
(NIFU STEP-rapport;16-2007, Research report, 2007-04)Formålet med denne rapporten har primært vært å oppsummere resultatene fra andre fasen av prosjektet ”Videreutvikling av kandidatundersøkelsen”. Prosjektet som helhet har som hovedformål å utarbeide et datagrunnlag for ... -
Arbeidsmarkedstilpasning i perioden 2000-2004 for kandidater uteksaminert våren 2000
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:40, Working Paper, 2005-11)Formålet med dette arbeidsnotatet er å gi et bilde av hvordan kandidater fra universiteter og høgskoler har tilpasset seg arbeidsmarkedet i løpet av den første drøye fireårsperioden etter endt utdanning. Analysen baserer ... -
Arbeidsvilkår i norsk forskning
(NIFU STEP rapport;2009-9, Research report, 2009-02)I denne rapporten presenteres hovedresultatene fra en undersøkelse av arbeidsvilkår for vitenskapelig ansatte i universitetssektoren og forskere i instituttsektoren gjennomført ved årsskiftet 2007-08. Undersøkelsen inngår ... -
Architectural Education for Young People in Europe: A Comparative Study in Seven European Countries. Norway Country Report.
(NIFU STEP-rapport;2008-51, Research report, 2008-12)This report investigates architectural education for children and young people in primary and secondary education in Norway. The Norwegian Institute for Studies in Innovation, Research and Education (NIFU STEP) carried out ... -
Are book publications disappearing from scholarly communication in the social sciences and humanities?
(Journal article; Peer reviewed, 2018-10-03)The purpose of this paper is to analyze the evolution in terms of shares of scholarly book publications in the social sciences and humanities (SSH) in five European countries, i.e. Flanders (Belgium), Finland, Norway, ... -
Are evaluative cultures national or global? A cross-national study on evaluative cultures in academic recruitment processes in Europe
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Studies on academic recruitment processes have demonstrated that universities evaluate candidates for research positions using multiple criteria. However, most studies on preferences regarding evaluative criteria in ... -
Are There Learning Agents in Innovative Firms? A Study of the Potential Role of Human Resource Managers in Learning and Innovation
(Journal article; Peer reviewed, 2015)This article takes the link between learning and innovation as its starting point and explores how this relationship might be managed within the innovative firm. In order to gain a better overview of the kinds of activities, ... -
Arenasammensetning og finansieringssystem for primærnæringsinstituttene : Alternativer for fremtidig organisering
(NIFU-rapport;2017:16, Research report, 2017-09)Denne rapporten er skrevet på oppdrag for Norges forskningsråd og drøfter arenaorganiseringen og basisfinansieringssystemet for primærnæringsinstituttene og alternativer for den fremtidige organiseringen av dette. Rapporten ... -
Argumentation as a pathway to critical thinking
(Chapter, 2019)Based on insights from the field of educational psychology, we designed and implemented an eightweek, small-scale intervention for first year university students in educational sciences. Critical thinking and argumentation ... -
Assessing contradictions: Methodological challenges when mapping symbolic boundaries
(Journal article; Peer reviewed, 2019)In this article, we address the methodological question of making sense of contradictions in sociological analysis. Focusing on the scholarly debate about generating and interpreting data on symbolic boundaries – the ways ... -
Assessing the broader impacts of research: A review of methods and practices
(NIFU Working Paper;2015-8, Working Paper, 2015-04)This study was commissioned by the Swedish Research Council for Environment, Agricultural Sciences and Spatial Planning (Formas). It maps how societal and broader impacts are assessed in four funding agencies outside Sweden ... -
Attraktive akademiske karrierer? Søkning, rekruttering og mobilitet i UH-sektoren
(NIFU-rapport;2019:10, Research report, 2019-07)Akademiske karrierer, rekruttering av vitenskapelig ansatte og forskeres mobilitet har fått større oppmerksomhet etter stortingsmeldingen Kultur for kvalitet (2016–2017). Ikke minst er det en sentral politisk målsetting ... -
Avkorting av studier på grunnlag av realkompetanse
(Skriftserie;2005-5, Research report, 2005-03)Studenter fikk fra 2001 muligheten til å få avkortet studiet, ved å søke om å få fritak for eksamen eller prøve på grunnlag av dokumentert realkompetanse. Utdanningspolitisk er det viktig å undersøke i hvilken grad studentene ... -
Bachelorgraden fra universitet – en selvstendig grad, eller delmål i et lengre utdanningsløp?
(NIFU STEP rapport;2009-7, Research report, 2009-02)Kvalitetsreformen har ført til at en ny gradsstruktur er innført ved landets høyere utdanningsinstitusjoner. Det knytter seg stor interesse for hvordan de nye gradene fungerer i utdanningssystemet og i forhold til ... -
Barn med særlige behov i barnehage : Delrapport for prosjektet "Undersøkelse av tilbudet til barn med særlige behov under opplæringspliktig alder"
(Research report, 2015)Denne rapporten er en delrapport i prosjektet "Undersøkelse av tilbudet til barn med særlige behov under opplæringspliktig alder". Dette prosjektet er et samarbeid mellom NTNU Samfunnsforskning, Trøndelag Forskning og ... -
Barnehagetilbudet til barn med særlige behov : Undersøkelse av tilbudet til barn med særlige behov under opplæringspliktig alder
(Research report, 2015)Alle barn under opplæringspliktig alder med særlig behov for spesialpedagogisk hjelp, har rett til slik hjelp. Kommunen har også ansvar for å tilrettelegge barnehagetilbudet til barn med nedsatt funksjonsevne, og ...