Blar i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på tittel
Viser treff 1095-1114 av 2006
-
Livslang læring i norsk arbeidsliv: Hvorfor varierer deltakelsen?
(NIFU rapport;2013-7, Research report, 2013-03-01)Formålet med denne rapporten er å undersøke hvorfor deltakelsen i livslang læring varierer mellom ulike grupper i norsk arbeidsliv. Vi beskriver først hvordan deltakelsen i ulike former for læring har utviklet seg fra 2003 ... -
Livslang læring og ansettbarhet for arbeidstakere over 55 år
(Research report, 2015-11)Denne rapporten presenterer funn fra en kartlegging av livslang læring og seniorers ansattbarhet/employability på arbeidsmarkedet i Norge. Studien er finansiert av Senter for seniorpolitikk og består av en kvantitativ ... -
Livslang læring og mobilitet i arbeidsmarkedet: En studie av formell og uformell videreutdanning blant norske arbeidstakere basert på Lærevilkårsmonitoren og registerdata
(NIFU rapport;2013-8, Research report, 2013-02-25)Dette er den tredje rapporten i en serie rapporter i et prosjekt som handler om livslang læring i norsk arbeidsliv. Med "livslang læring" menes deltakelse i minst en av følgende tre former for læring: videreutdanning som ... -
Lojalitet i spill. Eierskap i implementering av et matematikkdidaktisk tiltak i Oslo-skolen
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Temaet for artikkelen er betydningen av lojalitet overfor implementeringen av et matematikkdidaktisk tiltak i ungdomsskoler og videregående skoler i Oslo. Matematikklærere kurses i didaktiske verktøy og gir elever som ... -
Lokal yrkesfagskultur og ulikhet i fortellinger om ungdoms utdanningsvalg – et stedssensitivt blikk på Oslo og Rogaland
(Journal article; Peer reviewed, 2019)The literature on vocational educational aspirations typically lacks a conception of space, place and local employment opportunities. This article compares two locations in Norway, that is, the capital Oslo, characterised ... -
Lokale systemer for kommersialisering av forskningsbasert kunnskap
(NIFU STEP-rapport;2008-5, Research report, 2008-04)Denne rapporten har som siktemål å kartlegge og sammenligne kommersialiseringssystemer i de tre norske universitetsbyene Oslo, Trondheim og Tromsø. Felles for de ulike tilnærmingene til innovasjonssystemer og kommersiali ... -
Lone geniuses or one among many? An explorative study of contemporary highly cited researchers
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Purpose: The ranking lists of highly cited researchers receive much public attention. In common interpretations, highly cited researchers are perceived to have made extraordinary contributions to science. Thus, the metrics ... -
Long-run effects of local government mergers on educational attainment and income
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Local government mergers are an important policy issue in many countries, yet empirical evidence of the effects of merging and of local government size on the production and quality of local public services is scarce. We ... -
Long-run effects of local government mergers on educational attainment and income
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Local government mergers are an important policy issue in many countries, yet empirical evidence of the effects of merging and of local government size on the production and quality of local public services is scarce. We ... -
Lower growth in Nordic R&D activity
(NIFU Innsikt;2021-17, Others, 2021-11-29)Recent figures from the Nordic producers of R&D statistics show that approximately NOK 475 billion was spent on research and experimental development (R&D) in the Nordic region in 2020. Adjusted for inflation, this equals ... -
Lære å lede? En evaluering av lederopplæringen ved Gøteborgs universitet
(NIFU skriftserie;2000:15, Research report, 2000-11)Gøteborgs universitet har siden 1995 drevet med ulike former for lederopplæring i forhold til det overordnede ansvar prefektene og andre faglige og administrative ledere ved universitetet har for forskning, utdanning og ... -
Læremidler i grunnskole og videregående skole: En analyse av tilgang på, balanse mellom og valg av trykte og digitale læremidler i grunnskole og videregående skole
(NIFU-rapport;2023:13, Research report, 2023-08)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har skrevet denne rapporten på oppdrag for Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFFO). Datagrunnlaget for rapporten er tidligere ... -
Læremidler og formidling i høyere utdanning: En evaluering av tilskuddsordningen og en vurdering av insentivene
(NIFU-rapport;2016:18, Research report, 2016-06-28)Denne rapporten svarer på et todelt oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Den ene delen består i å utrede en mulig indikator for fagfellevurdert formidling som kan inngå i finansieringssystemet for universiteter og høgskoler. ... -
Lærerrollen sett fra lærerperspektivet: Notat til ekspertgruppen om lærerrollen
(NIFU Arbeidsnotat / Working Paper;2016:8, Working paper, 2016-06)Kunnskapsdepartementet oppnevnte ekspertgruppen om lærerrollen den 27.07.2015. Formålet var å frembringe et kunnskapsgrunnlag som gir innsikt i og forståelse av den rollen dagens lærere har i skolen. Ekspertgruppen har ... -
Lærerspesialister i Oslo: Spørreskjema til lærerspesialister, deres kolleger og ledere november 2015. En figurrapport
(NIFU-rapport;2016:20, Research report, 2016-10)Denne rapporten er utarbeidet av NIFU på oppdrag fra Utdanningsetaten i Oslo. Data som er analysert og som presenteres i form av enkle figurer, er i utgangspunktet samlet inn for et annet oppdrag: NIFU og NTNU samfunnsforsknings ... -
Lærerspesialistutdanningene belyst av fagansvarlige, lærere og skoleledere: Delrapport fra evalueringen av lærerspesialistordningen
(NIFU-rapport;2021:8, Research report, 2021-03)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet gjennomfører NIFU en evaluering av piloteringen av lærerspesialistordningen. Denne delrapporten er konsentrert om lærerspesialistutdanningen, mens sluttrapporten som vil foreligge mot ... -
Lærertetthet i koronapandemiens første år: Analyse av GSI og intervjuer med skoleeiere, skoleledere og lærere. Fjerde delrapportering fra Evaluering av norm for lærertetthet
(NIFU Arbeidsnotat;2021:6, Working paper, 2021-06)Dette arbeidsnotatet er fjerde delrapportering i prosjektet «Evaluering av norm for lærertetthet» som NIFU gjennomfører på oppdag fra Utdanningsdirektoratet. Arbeidsnotatet inkluderer en analyse av relevante tall fra ... -
Lærerutdanningene: Statistiske oversikter og utviklingstrekk
(NIFU rapport;2014-31, Research report, 2014-09)Den sterke oppmerksomheten rundt kvalitet i skole og barnehage og lærernes store betydning for elevenes læring og skolens kvalitet er bakgrunnen for denne rapporten som NIFU har skrevet på oppdrag fra Utdanningsforbundet. ... -
Lærestedenes FoU har høy næringsrelevans
(NIFU Innsikt;2021-10, Others, 2021-05-25)27 prosent av lærestedenes FoU-aktivitet i 2019 hadde relevans for næringslivet. Det rapporterer forskningsmiljøene. Teknologi og landbruks-, fiskerifag og veterinærmedisin er fagområdene med høyest næringsrelevans. Norges ... -
Læring i arbeidslivet: Et innblikk i hvordan Spekter-medlemmer jobber med kompetanseplanlegging og kompetanseutvikling
(NIFU Arbeidsnotat;2021:19, Working paper, 2021-12)Denne rapporten er resultatet av et oppdrag for Arbeidsgiverforeningen Spekter. Målet har vært å få en bedre forståelse for hvordan læring i arbeidslivet foregår, og en oppdatert oversikt over hvordan noen av Spekters ...