Blar i NIFU Open Access Archive på forfatter "Stensaker, Bjørn"
-
Ledet til endring: Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole; endringer på skolene, måloppnåelse og anbefalinger. Sluttrapport fra Evalueringen av den nasjonale rektorutdanningen
Hybertsen, Ingunn Dahler; Stensaker, Bjørn; Federici, Roger Andre; Olsen, Marit Schei; Solem, Anniken; Aamodt, Per Olaf (Research report, 2014)I 2009 ble det igangsatt en nasjonal rektorutdanning for skoleledere i grunn- og videregående skole. Initiativet kan sees på som en konkret oppfølging av politiske ambisjoner om kvalitetsheving i norsk skole. Den nasjonale ... -
Ledet til ledelse. Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole i et internasjonalt perspektiv. Delrapport 1 fra Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen
Lysø, Ingunn Hybertsen; Stensaker, Bjørn; Aamodt, Per Olaf; Mjøen, Kristian (Research report, 2011-09)I denne rapporten peker vi på at den norske rektorutdanningen har kjennetegn som er relativt typiske i forhold til utviklingstendensene for moderne skolelederutdanning: sterkere nasjonal styring gjennom etablering av ... -
Ledet til ledelse: Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole i et internasjonalt perspektiv. Delrapport 1 fra Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen
Lysø, Ingunn Hybertsen; Stensaker, Bjørn; Aamodt, Per Olaf; Mjøen, Kristian (Research report, 2011)I denne rapporten peker vi på at den norske rektorutdanningen har kjennetegn som er relativt typiske i forhold til utviklingstendensene for moderne skolelederutdanning: sterkere nasjonal styring gjennom etablering av ... -
Ledet til lederutvikling. Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole; forskjeller og likheter mellom de seks programtilbudene. Delrapport 2 fra Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen
Lysø, Ingunn Hybertsen; Stensaker, Bjørn; Røthe, Randi Hojem; Federici, Roger Andre; Olsen, Marit Schei; Solem, Anniken (Research report, 2012-09)Den foreliggende delrapporten er den andre av fire rapporter fra følgeevalueringen av den nasjonale rektorutdanningen – et initiativ iverksatt av Utdanningsdirektoratet for rektorer og skoleledere i grunn- og videregående ... -
Ledet til lederutvikling. Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole; forskjeller og likheter mellom de seks programtilbyderne
Lysø, Ingunn Hybertsen; Stensaker, Bjørn; Røthe, Randi Hojem; Federici, Roger Andre; Olsen, Marit Schei; Solem, Anniken (Research report, 2012)Norway recently launched a national program for school leader development, organized through the Directorate for Education (see Lysø et al 2011). NIFU and NTNU Samfunnsforskning were asked to evaluate the program, and this ... -
Ledet til læring. Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole; deltakernes vurdering av egen utvikling. Delrapport 3 fra Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen
Lysø, Ingunn Hybertsen; Stensaker, Bjørn; Federici, Roger Andre; Solem, Anniken; Aamodt, Per Olaf (Research report, 2013-10)Den foreliggende delrapporten er den tredje av fire rapporter fra følgeevalueringen av den nasjonale rektorutdanningen – et initiativ som Utdanningsdirektoratet har tatt for å styrke lederkompetansen til rektorer og ... -
Lære å lede? En evaluering av lederopplæringen ved Gøteborgs universitet
Stensaker, Bjørn (NIFU skriftserie;2000:15, Research report, 2000-11)Gøteborgs universitet har siden 1995 drevet med ulike former for lederopplæring i forhold til det overordnede ansvar prefektene og andre faglige og administrative ledere ved universitetet har for forskning, utdanning og ... -
Læringsutbytte i høyere utdanning: En drøfting av definisjoner, utviklingstrekk og måleproblemer
Aamodt, Per Olaf; Prøitz, Tine Sophie; Hovdhaugen, Elisabeth; Stensaker, Bjørn (NIFU STEP-rapport;2007-40, Research report, 2007-12)Hva slags kunnskaper og ferdigheter bidrar universiteter og høgskoler til å utvikle hos studentene, og hvordan står disse kunnskapene i forhold til de kompetansekravene som stilles i arbeidslivet? Dette spørsmålet danner ... -
Mergers and missions: Investigating consequences for system diversity
Frølich, Nicoline; Stensaker, Bjørn (Peer reviewed; Journal article, 2021)In recent decades, many higher education systems around the world have been exposed to institutional mergers. While the rationale for mergers has often been related to issues of improved quality, effectiveness and/or ... -
Nasjonal evaluering av høyere utdanning: Bakgrunn, effekter og fremtidig organisering
Karlsen, Rita; Stensaker, Bjørn (U-notat;1996-3, Working paper, 1996)Dette notatet tar sikte på å gi en foreløpig oversikt over pilotprosjektet "Nasjonal evaluering av høyere utdanning" som avsluttes i løpet av 1996. Notatet er delt i tre: Første del omhandler prosjektets målsetting, prosess ... -
Noen erfaringer og utfordringer med fusjoner i høyere utdanning
Stensaker, Bjørn; Larsen, Ingvild Marheim; Kyvik, Svein (NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:24, Working Paper, 2005-09)Høgskolen i Lillehammer og Høgskolen i Gjøvik har innledet en sammenslåingsprosess der en rekke utfordringer som administrasjon, faglig samarbeid og organisering, samt styring og ledelse, må diskuteres og beslutninger ... -
Nordisk kvalitetssikring av høyere utdanning. Muligheter for gjensidig godkjenning og økt samarbeid?
Stensaker, Bjørn; Danø, Trine (NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:16, Working paper, 2006-04)Som vist i dette notatet, er joint degrees et fenomen som synes å bli stadig mer aktuelt og utbredt, både i nordisk men også i europeisk sammenheng. Fordelene med slike studieprogrammer synes å være mange, der både studenter, ... -
Nordiske universiteter og internasjonale universitetsrangeringer: Hva forklarer nordiske plasseringer og hvordan forholder universitetene seg til rangeringene?
Piro, Fredrik; Hovdhaugen, Elisabeth; Elken, Mari; Sivertsen, Gunnar; Benner, Mats; Stensaker, Bjørn (NIFU rapport;2014-25, Research report, 2014-08)På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har NIFU gjennomført en analyse av norske universiteters plassering på internasjonale rangeringer, der man spesielt har ønsket å sammenligne disse med hvordan andre nordiske universiteter ... -
Nye konkurranseflater i høyere utdanning: Utfordringer for Nord-Norge?
Trondal, Jarle; Stensaker, Bjørn (NIFU skriftserie;2001-23, Research report, 2001-11) -
Om å foregripe forandringer: faglige og organisatoriske utviklingsprosesser i et framtidig ”Innlandsuniversitet”
Larsen, Ingvild Marheim; Stensaker, Bjørn (NIFU skriftserie;2002-19, Research report, 2002-09)Høsten 1999 startet arbeidet med forprosjektet Innlandshøgskolen i Hedmark og Oppland. Prosjektet hadde sin bakgrunn i arbeidet med et utvidet regionalt utviklingsprogram for Hedmark og Oppland, og gjennom det oppfølging ... -
Organisasjonsstrukturen ved Universitetet i Stavanger – synspunkter fra de ansatte
Stensaker, Bjørn; Vabø, Agnete; Reymert, Ingvild (NIFU Arbeidsnotat;2016:5, Working Paper, 2016-04)I forbindelse med utsendelse av spørreskjema i anledning en evaluering av styringsordningen ved UiS ble NIFU enig med oppdragsgiver (UiS) om å benytte denne anledningen til å stille noen spørsmål om betydningen av institutt- ... -
Organisasjonsutvikling og ledelse - Bruk og effekter av evalueringer på universiteter og høyskoler
Stensaker, Bjørn (NIFU-rapport;1996-8, Report, 1996-08)Rapporten tar for seg bruk og effekter av de nasjonale evalueringene av utdanningene i økonomi- og administrasjon, sosiologi, elektroingeniør og matematikk. Disse evalueringene ble initiert av Kirke-, utdannings- og ... -
Organisering av flercampusuniversitet: En diskusjon av prinsipper og etablert praksis ved noen utenlandske læresteder
Elken, Mari; Stensaker, Bjørn (NIFU Arbeidsnotat;2015-10, Working Paper, 2015-05)Norge står overfor en rekke fusjoner og sammenslåinger mellom høgskoler og universiteter. Slike sammenslåingsprosesser er komplekse, både når det gjelder selve prosessen, og hvilke prinsipper som skal legges til grunn for ... -
På vei mot Innlandsuniversitetet - en vurdering av mulige PhD-program
Lauglo, Jon; Olsen, Tore; Aasen, Petter; Stensaker, Bjørn; Hetland, Per (NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:15, Working Paper, 2004-12)Høgskolene i Lillehammer, Gjøvik og Hedmark har i flere år arbeidet ut fra en visjon om å etablere et "Innlandsuniversitet". Ulike initiativ og tiltak har vært tatt for å realisere dette målet. Det foreløpig siste initiativet ... -
På vei mot integrasjon? Universiteters og høgskolers arbeid med internasjonalisering
Frølich, Nicoline; Waagene, Erica; Stensaker, Bjørn (NIFU rapport;2014-44, Research report, 2014-11)Denne studien undersøker sammenhengen mellom institusjonelle strategier og strategier for internasjonalisering på nivåene lenger nede i lærestedenes organisasjon. Studien viser at det er variasjoner mellom planer og ...