Blar i NIFU Open Access Archive på forfatter "Stensaker, Bjørn"
-
Forskningsvilkår ved norske universiteter og høgskoler: en internasjonal komparativ undersøkelse
Sandberg, Nina; Nordli, Hege; Stensaker, Bjørn (NIFU skriftserie;2003-34, Research report, 2003-12)Utdannings- og forskningsdepartementet har gitt NIFU i oppdrag å utføre en undersøkelse av norske forskningsvilkår i et komparativt perspektiv. Denne rapporten er resultatet av prosjektet der sentrale dimensjoner og data ... -
Global rankings in the Nordic region: challenging the identity of research-intensive universities?
Elken, Mari; Hovdhaugen, Elisabeth; Stensaker, Bjørn (Journal article; Peer reviewed, 2016)Global university rankings currently attract considerable attention, and it is often assumed that such rankings may cause universities to prioritize activities and outcomes that will have a positive effect in their ranking ... -
Global, Nordic, or institutional visions? An investigation into how Nordic universities are adapting to the SDGs
Stensaker, Bjørn; Hermansen, Hege (Peer reviewed; Journal article, 2023)After their launch by the UN in 2015, the Sustainable Development Goals (SDGs) have been seen as landmarks for global survival. Higher education has been given a key role in the implementation of the SDGs, and the current ... -
HiOA underveis mot strategiske mål? Ekstern underveisevaluering av styring og ledelse, faglig og administrativ organisering, Høgskolen i Oslo og Akershus
Lekve, Kyrre; Kyvik, Svein; Stensaker, Bjørn; Vabø, Agnete; Elken, Mari; Røsdal, Trude; Gleinsvik, Audun (NIFU rapport;2014-14, Research report, 2014-04-11)HiOA ønsker en vurdering av i hvilken grad den strukturen som er valgt etter fusjonen i 2011 understøtter høgskolens strategi, profil og egenart. Underveisevalueringen er delt i tre faser. Med denne rapporten presenterer ... -
Høgskolen Stord/Haugesund – fusjon, fisjon eller status quo?
Kyvik, Svein; Stensaker, Bjørn (NIFU rapport;2011-12, Research report, 2011-03)I denne rapporten har vi vurdert ulike alternativer og valgmuligheter for Høgskolen Stord/Haugesund i et 10-15 års perspektiv. Vi har lagt vekt på å diskutere de mange dilemmaer og utfordringer HSH står overfor i det videre ... -
Høyere utdanning i endring: Dokumentasjon og drøfting av kvalitetsutviklingstiltak ved seks norske universiteter og høgskoler 1989-1999.
Stensaker, Bjørn (NIFU-rapport;6-2000, Research report, 2000-01)Denne rapporten inngår i prosjektet «Styring, organisering og kvalitet» som igjen er en del av Norges forskningsråds utdanningsforskningsprogram "Kompetanse, utdanning og verdiskapning" innen området for kultur og samfunn. ... -
Indikatorer på kvalitet i høyere utdanning
Hovdhaugen, Elisabeth; Aamodt, Per Olaf; Reymert, Ingvild; Stensaker, Bjørn (NIFU Arbeidsnotat;2016:3, Working Paper, 2016-04)Forord Dette notatet ser nærmere på og diskuterer et utvalg indikatorer som brukes for å måle kvalitet i høyere utdanning i Norge. Utvalget av indikatorer er gjort med utgangspunkt i indikatorer som er viktige for ... -
Innovative practices in higher education quality assurance
Elken, Mari; Stensaker, Bjørn (NIFU-arbeidsnotat;2020-7, Working paper, 2020-12-22)The main purpose of this project is to explore both recent developments and possible future trajectories for quality assurance. The study finds that despite increased emphasis on international developments, the agencies ... -
Internasjonal IKT-utdanning − Formål, organisering og innhold
Gornitzka, Åse; Stensaker, Bjørn (NIFU skriftserie;2002-6, Research report, 2002-02)I forbindelse med handlingsplanen for IKT i norsk utdanning (2000-2003) fremkom det et behov for en større utredning om IKT som fag. Utdannings- og forskningsdepartementet har bedt Norgesnettrådet iverksette en slik utredning ... -
Internasjonale sensorordninger i høyere utdanning. Er erfaringer fra Sverige, Danmark og England relevante for Norge?
Brandt, Ellen; Stensaker, Bjørn (NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:39, Working Paper, 2005-11)Tradisjonelt har man ved eksamen i norsk høyere utdanning alltid brukt eksterne sensorer. I etterkant av Kvalitetsrefomen har imidlertid dette blitt endret. På lavere grad (bachelornivået) er det i dag lærestedene selv som ... -
Internasjonalisering av høyere utdanning: Trender og utfordringer
Trondal, Jarle; Stensaker, Bjørn; Gornitzka, Åse; Maassen, Peter (NIFU skriftserie;2001-28, Research report, 2001-12)Nordisk Ministerråd, Avdeling for utdanning, forskning og informasjonsteknologi har bedt NIFU om å gjøre en hurtigutredning om utviklingstendenser og utfordringer i forhold til internasjonaliseringen av høyere utdanning. ... -
Kompetanseutvikling og kunnskapsorganisering. En evaluering av lederutviklingsprogrammet ved Umeå Universitet
Stensaker, Bjørn; Aasen, Petter (NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:15, Working Paper, 2005-06-06)Umeå Universitet har i mange år arbeidet med lederutvikling, der ulike tiltak på dette feltet har vært gjennomført siden begynnelsen på 1990-tallet. Universitetet har en bevisst holdning til å samle erfaringer fra virksomheten ... -
Konturer av et Innlandsuniversitet: Vurdering av organisasjons-, styrings- og ledelsesmodeller
Røsdal, Trude; Hope, Kristin; Lykke, Peter S.; Stensaker, Bjørn (NIFU STEP rapport;2009-26, Research report, 2009-08)NIFU STEP og Rokkansenteret fikk våren 2009 i oppdrag å utrede fremtidige modeller for hvordan et Innlandsuniversitet skal organiseres, styres og ledes. -
Kunnskap og kvalitet i ny kontekst: Sluttrapport fra Kunnskapsdepartementets strategiske forskningsprogram 2009–2011
Stensaker, Bjørn; Frølich, Nicoline; Thune, Taran; Vabø, Agnete; Aamodt, Per Olaf; Kyvik, Svein; Gunnes, Hebe (Research report, 2012)Kunnskapsdepartementet lyste i 2008 ut et strategisk forskningsprogram for å undersøke sentrale utviklingstrekk i universitets- og høgskolesektoren. Utlysningen adresserte en lang rekke temaer, under to hovedtemaer: ... -
Kvalitet i høyere utdanning: Teori, empiri og praksis
Karlsen, Rita; Stensaker, Bjørn (NIFU-rapport;1996-1, Report, 1996-04)Stor studenttilstrømning, begrensede ressurser og økt vektlegging på resultater og gjennomstrømning har de seneste årene bidratt til at det stilles spørsmål ved kvaliteten på høyere utdanning. Mange universiteter og høyskoler ... -
Kvalitetskriterier i høyere utdanning: Bakgrunnsnotat for etablering av en norsk informasjonsportal
Aamodt, Per Olaf; Wiers-Jenssen, Jannecke; Stensaker, Bjørn (NIFU rapport;2012-12, Research report, 2012-03)Denne rapporten har til formål å styrke kunnskapsgrunnlaget for å etablere en kvalitets- eller informasjonsportal om høyere utdanning i Norge. I dette inngår en drøfting av kvalitetsbegrepet og hvordan dette operasjonaliseres, ... -
Kvalitetssikring ved Universitetet i Oslo
Stensaker, Bjørn; Karlsen, Rita (U-notat;1996-2, Working paper, 1996)NIFU fikk i desember 1995 i oppdrag av Universitetet i Oslo å utarbeide et notat over sentrale modeller og erfaringer med evaluering og kvalitetssikring på universiteter og høyskoler i andre land. Bakgrunnen for oppdraget ... -
Learning outcomes – a useful tool in quality assurance? Views from academic staff
Aamodt, Per Olaf; Frølich, Nicoline; Stensaker, Bjørn (Journal article; Peer reviewed, 2016)While the establishment of quality assurance has been seen for decades as the most significant instrument to secure and enhance the quality of teaching and learning in higher education, the concept of developing more ... -
Led to leadership. The National Leadership Education for School Principals in lower and upper secondary schools in Norway; in an international perspective
Lysø, Ingunn Hybertsen; Stensaker, Bjørn; Aamodt, Per Olaf; Mjøen, Kristian (Research report, 2011-09)In this report we show that the Norwegian leadership education for school principals has some common characteristics that are relatively typical in terms of the development tendencies of modern school leader education: ... -
Ledet til endring: Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole, endringer på skolene, måloppnåelse og anbefalinger. Sluttrapport fra Evalueringen av den nasjonale rektorutdanningen
Hybertsen, Ingunn Dahler; Stensaker, Bjørn; Solem, Anniken; Federici, Roger Andre; Aamodt, Per Olaf; Olsen, Marit Schei (Research report, 2014-10)Den foreliggende sluttrapporten er den siste av fire rapporteringer fra følgeevalueringen av den nasjonale rektorutdanningen – et initiativ som Utdanningsdirektoratet har realisert for å styrke lederkompetansen til rektorer ...