Browsing NIFU Open Access Archive by Author "Stensaker, Bjørn"
Now showing items 61-80 of 81
-
Performance Agreements in Denmark, Ontario and the Netherlands
Jongbloed, Ben; de Boer, Harry; Stensaker, Bjørn; Elken, Mari (NIFU Innsikt;2020-5, Others, 2020-10-18)Several countries have gained experience with some form of performance agreements in higher education. The Center for Higher Education Policy Studies (CHEPS) of the University of Twente has conducted a review of the ... -
Policy, perceptions, and practice: A study of educational leadership and their balancing of expectations and interests at micro-level
Stensaker, Bjørn; Frølich, Nicoline; Aamodt, Per Olaf (Journal article; Peer reviewed, 2018)As international and domestic policy initiatives continue to sweep over higher education, it is of utmost importance to study how those responsible for the implementation of the many initiatives taken perceive and respond ... -
Produktivitet, pragmatisme og polarisering: Evaluering av styrings- og ledelsesmodellen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Bergen
Frølich, Nicoline; Stensaker, Bjørn (NIFU STEP-rapport;2008-47, Research report, 2008-12)Universitetet i Bergen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet har bedt NIFU STEP om en evaluering av den styrings- og ledelsesmodell som fakultetet implementerte i 2003. Hensikten med evalueringen har vært å vurdere ... -
Prosjekt Innlandsuniversitetet - Faglig midtveisevaluering
Fraas, Morten; Hetland, Per; Næss, Terje; Stensaker, Bjørn (NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:12, Working paper, 2006-04)Høgskolen i Gjøvik, Høgskolen i Hedmark og Høgskolen i Lillehammer samarbeider med fylkeskommunene i Hedmark og Oppland om Prosjekt Innlandsuniversitetet. For å kunne søke universitetsstatus må høgskolene tilby mastergradsstudier ... -
Quality in Norwegian Higher Education: A review of research on aspects affecting student learning
Damşa, Crina; de Lange, Thomas; Elken, Mari; Esterhazy, Rachelle; Fossland, Trine; Frølich, Nicoline; Hovdhaugen, Elisabeth; Maassen, Peter; Nerland, Monika; Nordkvelle, Yngve T.; Stensaker, Bjørn; Tømte, Cathrine; Vabø, Agnete; Wiers-Jenssen, Jannecke; Aamodt, Per Olaf (NIFU-rapport;2015:24, Research report, 2015-10)This report is produced in the framework of the project “Quality of Norwegian Higher Education: Pathways, Practices and Performances”, funded through the program Research and Innovation in the Educational Sector (FINNUT), ... -
Rammebetingelser, studieopplegg og nøkkeltall for norskfaget i allmennlærerutdanningen
Stensaker, Bjørn (NIFU skriftserie;1998:4, Research report, 1998-04)Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet (KUF) har gitt NIFU i oppdrag å organisere en evaluering av norskfaget i allmennlærerutdanningen. I forbindelse med evalueringen ønsket departementet at man også skulle samle ... -
Strategier og metoder for kvalitetsutvikling: En drøfting av noen sentrale forslag og synspunkter hos Mjøsutvalget
Stensaker, Bjørn; Maassen, Peter (NIFU Skriftserie;2001-10, Research report, 2001-05)Mjøsutvalget har skapt debatt i Norge med sitt brede perspektiv og mange forslag knyttet til utviklingen av norsk høyere utdanning og forskning. Utvalget hevder selv at kvalitet og kvalitetshensyn har vært en særlig viktig ... -
Strategiske satsinger ved Høgskolen i Vestfold: En vurdering av resultater og virkemidler
Larsen, Ingvild Marheim; Maassen, Peter; Stensaker, Bjørn (NIFU STEP-rapport;2008-30, Research report, 2008-09)Høgskolen i Vestfold har bedt NIFU STEP om en evaluering av de strategiske satsingsområdene til høgskolen. Denne evalueringen er tenkt å inngå i høgskolens videre arbeid med profilering og oppbygging av spisskompetanse ... -
Strategiske valg og institusjonelle konsekvenser: Organisasjonsutvikling ved Høgskolen i Sør-Trøndelag
Stensaker, Bjørn (NIFU skriftserie;2002-18, Research report, 2002-08)Styret ved Høgskolen i Sør-Trøndelag vedtok i 2001 at høgskolen skulle igangsette et prosjekt i forhold til å utvikle ledelsesfunksjonen og organisasjonen sett i lys av den strategiplan som høgskolen har vedtatt for perioden ... -
Strengthening the strategic capacity of public universities: The role of internal governance models
Frølich, Nicoline; Christensen, Tom; Stensaker, Bjørn (Journal article; Peer reviewed, 2018)Governments in Europe have emphasized the development of more autonomous public universities over the last couple of decades. Often, the aim of these reform policies has been to stimulate to a more competitive and agile ... -
Studenter i utlandet: Innblikk i eksisterende teori og empiri
Berg, Lisbet; Stensaker, Bjørn (NIFU skriftserie;1997:20, Research report, 1997-06)Kirke-, utdannings og forskningsdepartementet initierte i 1996 en studie av norske studenter i utlandet: Norsk videregående utdanning i et internasjonalt perspektiv. Hensikten med prosjektet er å øke kunnskapen om de norske ... -
Studieprogramledelse – et spørsmål om organisering?
Stensaker, Bjørn; Elken, Mari; Maassen, Peter (Journal article; Peer reviewed, 2019-03-08)Utdanningsledelse har blitt fremmet som et viktig tiltak for å øke kvalitet i norsk høyere utdanning, men det har vært relativt begrenset kunnskap om hva utdanningsledelse på studieprogramnivå består av. Studieprogramledere ... -
Styring og ledelse av høyere utdanningsinstitusjoner: Nasjonale og internasjonale utviklingstrekk og erfaringer
Larsen, Ingvild Marheim; Maassen, Peter; Stensaker, Bjørn (NIFU skriftserie;2004-20, Research report, 2004-09)Utdannings- og forskningsdepartementet har gitt NIFU STEP i oppdrag å utarbeide et notat om utviklingstrekk i styring og ledelse av høyere utdanningsinstitusjoner med vekt på hvordan pågående endringer i Norge kan relateres ... -
Styring og strategi: Betydningen av ulike styringsmodeller for lærestedenes strategiarbeid
Stensaker, Bjørn; Vabø, Agnete; Frølich, Nicoline; Bleiklie, Ivar; Kvam, Endre; Waagene, Erica (NIFU rapport;2013-43, Research report, 2013-11)I 2003 ble det åpnet for at universiteter og høyskoler skulle få mulighet til å velge mellom to hovedmodeller for styring og ledelse på øverste nivå/lærestedsnivå. Flere læresteder har siden 2003 gjort endringer i egen ... -
Søkelys på økonomisk-administrativ utdanning - Studiekvalitet, kompetanseutnyttelse og arbeidsmarkedstilpasning
Arnesen, Clara Åse; Stensaker, Bjørn (Utredningsinstituttet-rapport;1994-6, Report, 1994-08)I løpet av de siste 10-15 årene har det vært sterk ekspansjon i både antall studieplasser og i antall institusjoner som tilbyr økonomisk-administrativ utdanning. Ekspansjonen har vært spesielt sterk innenfor privat sektor ... -
The painters behind the profile: The rise and functioning of communication departments in universities
Elken, Mari; Stensaker, Bjørn; Dedze, Indra (Journal article; Peer reviewed, 2018)It has been argued that universities are changing into becoming more professional as organizations, and this paper investigates this claim by exploring the emergence and tasks of communication departments in modern ... -
The practices of quality management in Norwegian higher education: Collaboration and control in study programme design and delivery
Stensaker, Bjørn; Hovdhaugen, Elisabeth; Maassen, Peter (Journal article; Peer reviewed, 2019)Purpose: In recent decades, higher education institutions have been encouraged to develop their own internal management systems as a response to perceived quality challenges in the sector. These quality management (QM) ... -
Utdanningsledelse: En analyse av ledere av studieprogrammer i høyere utdanning
Aamodt, Per Olaf; Hovdhaugen, Elisabeth; Stensaker, Bjørn; Frølich, Nicoline; Maassen, Peter; Dalseng, Carmen From (NIFU Arbeidsnotat;2016:10, Working paper, 2016-08)Dette notatet presenterer innledende resultater fra en stor spørreundersøkelse blant de som innehar rollen som leder av studieprogram ved norske universiteter og høgskoler. Spørreundersøkelsen tar for seg ulike aspekter ... -
Visjoner, virkemidler og virkelighet: En drøfting av premissene for fusjons- og universitetsambisjonene til Høgskolen i Oslo og Høgskolen i Akershus
Stensaker, Bjørn; Kyvik, Svein (NIFU STEP rapport;22-2010, Research report, 2010-08)Høgskolen i Oslo og Høgskolen i Akershus har igangsatt en prosess med sikte på å slå sammen de to institusjonene til en felles høyskole, samt arbeide for å etablere denne som et fremtidig profesjonsuniversitet i Oslo-regionen. ... -
Å organisere kvalitet? - En studie av selvevalueringsprosessen i økonomisk-administrativ utdanning
Karlsen, Rita; Stensaker, Bjørn (NAVF-rapport;1993-9, Report, 1993-09)I rapportens generelle del diskuteres ulike sider av studiekvalitetsbegrepet i høyere utdanning, ulike evalueringsformer og prosedyrer, samt hvilke prosedyrer den norske evalueringsmodellen inkluderer; selvevaluering og ...