dc.contributor.author | Hovdhaugen, Elisabeth | |
dc.contributor.author | Høst, Håkon | |
dc.contributor.author | Skålholt, Asgeir | |
dc.contributor.author | Aamodt, Per Olaf | |
dc.contributor.author | Skule, Sveinung | |
dc.date.accessioned | 2015-04-01T11:07:50Z | |
dc.date.available | 2015-04-01T11:07:50Z | |
dc.date.issued | 2013-12 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7218-974-6 | |
dc.identifier.issn | 1892-2597 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/280844 | |
dc.description.abstract | Formålet med dette prosjektet er å belyse om det er samsvar mellom den kompetansen elevene får i videregående opplæring og de kompetansekravene de møter i henholdsvis arbeidsliv og høyere utdanning. Resultatene viser blant annet at studiekompetanse - selv med svake karakterer - synes å være godt nok grunnlag for å gjennomføre enkelte studier som sykepleier og førskolelærer. I andre studier, som lærer, ingeniør og de store bachelorstudiene ved universitetene, indikerer våre analyser at studiekompetanse med svake karakterer ikke utgjør et godt grunnlag for å lykkes i studiene. Også i den yrkesfaglige opplæringen er bildet nyansert. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | NIFU | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | NIFU rapport;2013-50 | |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/no/ | * |
dc.subject | Videregående | nb_NO |
dc.subject | Kompetansekrav | nb_NO |
dc.title | Videregående opplæring - tilstrekkelig grunnlag for arbeid og videre studier? | nb_NO |
dc.type | Research report | nb_NO |