dc.contributor.author | Opheim, Vibeke | |
dc.contributor.author | Støren, Liv Anne | |
dc.date.accessioned | 2015-01-14T14:38:22Z | |
dc.date.available | 2015-01-14T14:38:22Z | |
dc.date.issued | 2001-05 | |
dc.identifier.isbn | 82-7218-451-6 | |
dc.identifier.issn | 0807-3635 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/274134 | |
dc.description.abstract | Utgangspunktet for denne rapporten var et oppdrag fra Kirke, utdannings- og forskningsdepartementet om å se på rekrutteringen til høyere utdanning blant ungdom med innvandrerbakgrunn sammenliknet med ungdom med majoritetsbakgrunn. Det var også et ønske om å se på eventuelle forskjeller og likheter i lys av sosial bakgrunn. Tidlig i prosjektet ble det klart at når vi så på overgangen fra videregående opplæring til høyere utdanning, måtte utdanningsvalg og -erfaringer fra tidligere stadier i opplæringsløpet trekkes inn, fordi disse var av sentral betydning for å forstå de mønstre en ser ved overgangen til høyere utdanning. I tillegg til å undersøke overgangen mellom videregående opplæring og høyere utdanning, undersøkes derfor også rekruttering til og progresjon i videregående opplæring, samt utdanningsaspirasjoner og prestasjonsnivå i videregående opplæring. I rapporten har vi benyttet ulike typer datasett ved NIFU, herunder datasett innhentet fra Statistisk sentralbyrå. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | NIFU | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | NIFU-rapport;7-2001 | |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/no/ | * |
dc.subject | Innvandrerungdom | |
dc.subject | Utdanningsvalg | |
dc.subject | Videregående | |
dc.subject | Overganger | |
dc.title | Innvandrerungdom og majoritetsungdom gjennom videregående til høyere utdanning: Utdanningsforløp, utdanningsaspirasjoner og realiserte utdanningsvalg | nb_NO |
dc.type | Research report | nb_NO |
dc.relation.project | Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet | nb_NO |