Yrkesretting; retorikk eller realitet? - Om arbeidslivets påvirkning av universitetsstudiers innhold
Report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2601036Utgivelsesdato
1989-10Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Meldinger (1955-1990) [190]
Sammendrag
Mye av universitetsdebatten på 1980-tallet har dreiet seg om hvordan universitetene kan bli mer nyttige for samfunnet. Det er reist krav om at utdanningene i større grad skal tilpasses behovene i arbeidslivet. På den annen side er mange skeptiske til, og bekymret for, hva en slik "yrkesretting" vil innebære for det faglige innholdet ved våre undervisningsinstitusjoner.
Gjennom prosjektet "Yrkesretting i høyere utdanning - retorikk eller realitet?" ønsket vi å studere om, og eventuelt hvordan, arbeidsliv kan påvirke høyere utdanning. I denne rapporten drøfter vi for det første begrepet "yrkesretting". For det andre viser vi gjennom case-studier forskjellige eksempler på hva en yrkesretting kan innebære av faglige endringer. I en tidligere rapport - "Studiemotivasjon" - tok vi utgangspunkt i studentene selv som medium i tilpassingsprosessen mellom utdanning og arbeid. Innenfor rammen av prosjektet har vi også publisert Berit Hyllseths hovedfagsavhandling "Nytte og danning - en motsetning?"