Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBerg, Lisbet
dc.date.accessioned2019-06-17T12:03:15Z
dc.date.available2019-06-17T12:03:15Z
dc.date.issued1989-10
dc.identifier.isbn82-7218-228-9
dc.identifier.issn0800-4331
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2601036
dc.description.abstractMye av universitetsdebatten på 1980-tallet har dreiet seg om hvordan universitetene kan bli mer nyttige for samfunnet. Det er reist krav om at utdanningene i større grad skal tilpasses behovene i arbeidslivet. På den annen side er mange skeptiske til, og bekymret for, hva en slik "yrkesretting" vil innebære for det faglige innholdet ved våre undervisningsinstitusjoner. Gjennom prosjektet "Yrkesretting i høyere utdanning - retorikk eller realitet?" ønsket vi å studere om, og eventuelt hvordan, arbeidsliv kan påvirke høyere utdanning. I denne rapporten drøfter vi for det første begrepet "yrkesretting". For det andre viser vi gjennom case-studier forskjellige eksempler på hva en yrkesretting kan innebære av faglige endringer. I en tidligere rapport - "Studiemotivasjon" - tok vi utgangspunkt i studentene selv som medium i tilpassingsprosessen mellom utdanning og arbeid. Innenfor rammen av prosjektet har vi også publisert Berit Hyllseths hovedfagsavhandling "Nytte og danning - en motsetning?"nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNAVFs utredningsinstituttnb_NO
dc.relation.ispartofseriesNAVF-melding;1989-6
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleYrkesretting; retorikk eller realitet? - Om arbeidslivets påvirkning av universitetsstudiers innholdnb_NO
dc.typeReportnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal