dc.contributor.author | Berg, Lisbet | |
dc.date.accessioned | 2019-06-17T12:03:15Z | |
dc.date.available | 2019-06-17T12:03:15Z | |
dc.date.issued | 1989-10 | |
dc.identifier.isbn | 82-7218-228-9 | |
dc.identifier.issn | 0800-4331 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2601036 | |
dc.description.abstract | Mye av universitetsdebatten på 1980-tallet har dreiet seg om hvordan universitetene kan bli mer nyttige for samfunnet. Det er reist krav om at utdanningene i større grad skal tilpasses behovene i arbeidslivet. På den annen side er mange skeptiske til, og bekymret for, hva en slik "yrkesretting" vil innebære for det faglige innholdet ved våre undervisningsinstitusjoner.
Gjennom prosjektet "Yrkesretting i høyere utdanning - retorikk eller realitet?" ønsket vi å studere om, og eventuelt hvordan, arbeidsliv kan påvirke høyere utdanning. I denne rapporten drøfter vi for det første begrepet "yrkesretting". For det andre viser vi gjennom case-studier forskjellige eksempler på hva en yrkesretting kan innebære av faglige endringer. I en tidligere rapport - "Studiemotivasjon" - tok vi utgangspunkt i studentene selv som medium i tilpassingsprosessen mellom utdanning og arbeid. Innenfor rammen av prosjektet har vi også publisert Berit Hyllseths hovedfagsavhandling "Nytte og danning - en motsetning?" | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | NAVFs utredningsinstitutt | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | NAVF-melding;1989-6 | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Yrkesretting; retorikk eller realitet? - Om arbeidslivets påvirkning av universitetsstudiers innhold | nb_NO |
dc.type | Report | nb_NO |