dc.contributor.author | Bubikova-Moan, Jarmila | |
dc.contributor.author | Lødding, Berit | |
dc.contributor.author | Hjetland, Hanne Næss | |
dc.contributor.author | Rogde, Kristin | |
dc.date.accessioned | 2018-08-13T11:15:14Z | |
dc.date.available | 2018-08-13T11:15:14Z | |
dc.date.issued | 2018-06 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-327-0338-9 | |
dc.identifier.issn | 1892-2597 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2557734 | |
dc.description.abstract | Språkløyper; Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving (2016–2019) er igangsatt av Kunnskapsdepartementet og har som et overordnet mål en systematisk og helhetlig styrking av språk-, lese- og skriveferdigheter hos alle barn og elever. Strategien retter seg av den grunn mot hele personalet i barnehagen, og alle lærere på tvers av fag i skolen, slik at deres kompetanse innen språk, lesing og skriving styrkes. Strategien inkluderer tre hovedtiltak:1) regionale oppstartssamlinger for ansatte i barnehager og skoler; 2) gratis nettbaserte kompetanseutviklingspakker og 3) støtte til lokalt utviklingsarbeid – etablering av språkkommuner.
Evalueringens overordnete mål er å få innsikt i både bruken og opplevelsen av nytte og relevans av de tre tiltakene i Språkløyper hos relevante aktører i barnehagen og skolen, samt hvorvidt strategien har ført til endret praksis i barnehage, skole og på kommunalt og fylkeskommunalt nivå. Evalueringen skal også belyse om det å bli språkkommune har merverdi for lokalt utvikling arbeid innenfor språk, lesing og skriving. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | NIFU-rapport;2018:16 | |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Språkløyper | nb_NO |
dc.subject | Nasjonal strategi | nb_NO |
dc.subject | Kompetanseutvikling | nb_NO |
dc.subject | Evaluering | nb_NO |
dc.title | Evaluering av den nasjonale strategien Språkløyper. Delrapport | nb_NO |
dc.type | Research report | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 170 | nb_NO |
dc.relation.project | Utdanningsdirektoratet | nb_NO |