2 - Working Papers / Arbeidsnotater: Nye registreringer
Viser treff 21-40 av 307
-
Innovation pattern heterogeneity and crisis resilience
(NIFU Working Paper;2023:5, Working paper, 2023-03)This working paper presents a part of the RelinC-project focusing on how resilient different innovative firms have been to the crisis (in both the short and the long run). -
How do (economic) crises impact the pattern of innovation and why does it matter? Final Report for the RelinC project
(Working paper, 2023-03)The RelinC Project (“The role of research and innovation in the Covid19-crisis”) was financed by the Research Council of Norway as a “collaborative and knowledge-building project” through the BIA program. Its design and ... -
Kunnskapsoppsummering kompetansebehov og grønn omstilling
(NIFU-arbeidsnotat;2022-9, Working paper, 2022-10) -
Evaluering av Utdanningsløftet 2020: Tilleggsnotat basert på registerdata for 2021/2022
(NIFU Arbeidsnotat;2023:4, Working paper, 2023-02)Dette notatet har undersøkt mulige virkninger av fire av tiltakene i Utdanningsløftet 2020 på deltakelsen i videregående opplæring. Notatet er basert på registerdata om utviklingen i antall elever over 20 år, med og uten ... -
Organisering av klasser og undervisning i grunnskolen: Femte delrapportering fra Evaluering av norm for lærertetthet
(NIFU Arbeidsnotat;2023:6, Working paper, 2023-02)Dette arbeidsnotatet er femte delrapportering i prosjektet «Evaluering av Norm for lærertetthet» som NIFU gjennomfører på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Arbeidsnotatet presenterer resultater fra en utvalgsundersøkelse ... -
Endringer i publiseringslandskapet og konsekvenser for publiseringsindikatoren: Rapport til Det nasjonale publiseringsutvalget
(NIFU Arbeidsnotat;2022:11, Working paper, 2022-12)Det nasjonale publiseringsutvalget har som mandat å bidra til at faglige hensyn knyttet til vitenskapelig publisering blir godt ivaretatt i forskningspolitikken. Utvalget har blant annet ansvaret for publiseringsindikatoren. ... -
Tilgjengelighet av publiserte instrumenter for potensielle temaer i Elevundersøkelsen: Forstudie for Utdanningsdirektoratet
(NIFU Arbeidsnotat;2022:3, Working paper, 2022-11)Utdanningsdirektoratet ønsker å revidere Elevundersøkelsen. I denne prosessen har Utdanningsdirektoratet valgt ut temaer basert på juridisk hjemmel i opplæringsloven og læreplanen. Som et ledd i prosessen med revidering, ... -
Forskningspolitikken i forskningsbudsjettet: En dekomponering av statsbudsjettets bevilgninger til forskning og utviklingsarbeid i nye bevilgningskategorier
(NIFU Arbeidsnotat;2022:10, Research report, 2022-11)I denne analysen blir bevilgninger til FoU i statsbudsjettet dekomponert i bevilgningskategorier etter i hvilken grad de er bestemt av spesifikt forskningspolitiske vurderinger og mål. Hensikten er å gi et bedre bilde av ... -
How does testing young children influence educational attainment and well-being?
(Journal article, 2022)How much young children should be tested and graded is a highly contentious issue in education policy. Opponents consider it detrimental to child mental health, leading to misaligned incentives in educational policy and ... -
Kjønnsforskjeller i vitenskapelig publisering og publiseringspoeng: Analyser og simuleringer
(NIFU Arbeidsnotat;2022:8, Working paper, 2022-10)Dette arbeidsnotatet er en delrapport under NIFUs Balanse-prosjekt, finansiert over Norges forskningsråds Balanse-program. -
Studenters motiver for valg av studiested
(NIFU-arbeidsnotat;2022-5, Working paper, 2022-08-22)Dette notatet bruker eksisterende Studiebarometer-data, sammen med data fra Samordna opptak til å undersøke hvilke faktorer som er viktige for studenters valg av studieprogram og lærested. Dataene er fra 2013 og 2014, som ... -
La oss snakke om F, U og innovasjon i forvaltningen: Forskning og utviklingsarbeid i statlige organer med annen hovedaktivitet
(NIFU Arbeidsnotat;2022:4, Working paper, 2022-07)Dette notatet presenterer resultatet av en utviklingsoppgave under NIFUs statistikkavtale med Norges forskningsråd. NIFU har undersøkt omfanget av forskning og utviklingsarbeid (FoU) i statlige forvaltningsorganer, presisert ... -
Digital technologies for primary education in disadvantaged contexts: An explorative review
(NIFU Arbeidsnotat;2022:7, Working paper, 2022-02)Particularly in ‘early’ or ‘major’ adopting countries of digital technologies research on digital transformation in schools has been expanding. Such research, however, is fragmented for ‘late’ adopting countries with a ... -
Profesjonsfaglig digital kompetanse i grunnskolelærerutdanningene: Status og endringer over tid ved fem grunnskolelærerutdanninger i Norge (2019–2021)
(NIFU Arbeidsnotat;2022-2, Working paper, 2022-04)Grunnskolelærerutdanningene ved fem universiteter og høyskoler fikk i 2017 prosjektmidler fra Kunnskapsdepartementet for å styrke lærerutdanningenes arbeid med profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK). Prosjektene startet ... -
Dokumentasjon av data fra Kandidatundersøkelsen 2021: Spørreundersøkelse til personer som ble uteksaminert med mastergrad våren 2021
(NIFU Arbeidsnotat;2022:6, Working paper, 2022-06)I dette dokumentasjonsnotatet beskrives datagrunnlaget fra den norske kandidatundersøkelsen. Undersøkelsen er en nasjonal spørreundersøkelse som retter seg mot nyutdannede personer med universitets- og høgskoleutdanning. ... -
Norway’s scientific collaboration with China in a global context: An analysis based on articles in Web of Science
(NIFU Arbeidsnotat;2022:1, Working paper, 2022-03)This Working Paper presents the results of a small study commissioned by the Norwegian Ministry of Education and Research with the aim of mapping scientific collaboration between Norway and China within the context of ... -
Læring i arbeidslivet: Et innblikk i hvordan Spekter-medlemmer jobber med kompetanseplanlegging og kompetanseutvikling
(NIFU Arbeidsnotat;2021:19, Working paper, 2021-12)Denne rapporten er resultatet av et oppdrag for Arbeidsgiverforeningen Spekter. Målet har vært å få en bedre forståelse for hvordan læring i arbeidslivet foregår, og en oppdatert oversikt over hvordan noen av Spekters ... -
Fleksibilitet og valgfrihet i utdanningstilbud: Status for tilskudd til fleksible videreutdanningstilbud og program for fleksible utdanninger høsten 2021
(NIFU Arbeidsnotat;2021:18, Working paper, 2022-01)Dette notatet representerer første del av en større evaluering av midler til fleksible utdanningstilbud. Hensikten med evalueringen er å vurdere hvorvidt to tilskuddsordninger – tilskudd til fleksible videreutdanningstilbud ... -
Forskerrekrutteringsmonitoren: Dokumentasjon av system for monitorering av rekruttering til norsk forskning. Pilot 2.
(NIFU Arbeidsnotat;2021:16, Working paper, 2021-12)Arbeidet med å etablere et system for å monitorere forskerrekrutteringen i Norge har pågått over flere år. En første pilotundersøkelse, eller mulighetsstudie, ble ferdigstilt i 2019. I etterkant av denne har NIFU og SSB, ... -
Publiseringsanalyse av Sunnaas sykehus 2011–2020: En komparativ analyse av Sunnaas i en internasjonal kontekst
(NIFU Arbeidsnotat;2021:17, Working paper, 2021-11)Dette prosjektet er gjennomført på oppdrag for Sunnaas sykehus. Det foreliggende arbeidsnotatet er en bibliometrisk analyse av Sunnaas sykehus sine vitenskapelige publikasjoner fra tiårsperioden 2011 til 2020, med særlig ...