Blar i 2 - Working Papers / Arbeidsnotater på tittel
Viser treff 168-187 av 308
-
Kunnskapsoppsummering kompetansebehov og grønn omstilling
(NIFU-arbeidsnotat;2022-9, Working paper, 2022-10) -
Kunnskapssenteret. Seksjon for velferdstjenester. En underveisvurdering
(NIFU-arbeidsnotat;2013:11, Working Paper, 2013-04-25)Denne underveisevalueringen av Seksjon for velferdstjenester ved Kunnskapssenteret for helsetjenester er utført på oppdrag av Kunnskapssenteret. Hensikten med evalueringen er å komme med innspill til det videre arbeid med ... -
Kvalitet i fleksible og desentraliserte profesjonsutdanninger
(NIFU Arbeidsnotat;2024:3, Working paper, 2023-02)Undersøkelsene i dette arbeidsnotatet er utført i forbindelse med prosjektet Kvalitet i fleksible og desentraliserte profesjonsutdanninger, som er en del av en rammeavtale NIFU har inngått med Kunnskapsdepartementet. ... -
Kvinner i kunstfagene: Statistikk om kjønnsbalansen i kunstfaglig utdanning
(NIFU Arbeidsnotat;2016:19, Working paper, 2016-12)Dette arbeidsnotatet inneholder statistikk om kvinner i kunstutdanningene, og er en del av prosjektet «Kjønn og Skjønn i Kunstfagene» i regi av Det kunstfaglige fakultet ved Universitetet i Tromsø. Prosjektet inngår i ... -
La oss snakke om F, U og innovasjon i forvaltningen: Forskning og utviklingsarbeid i statlige organer med annen hovedaktivitet
(NIFU Arbeidsnotat;2022:4, Working paper, 2022-07)Dette notatet presenterer resultatet av en utviklingsoppgave under NIFUs statistikkavtale med Norges forskningsråd. NIFU har undersøkt omfanget av forskning og utviklingsarbeid (FoU) i statlige forvaltningsorganer, presisert ... -
Likestilling blant professorene : Simulering av likestilling blant professorer ved norske universiteter og høgskoler
(NIFU Arbeidsnotat;2018:1, Working paper, 2018-01)Dette arbeidsnotatet inneholder statistikk om kjønnsbalansen blant professorer ved norske universiteter og høgskoler, samt en simulering som undersøker hvor mange av de nye professorene som må være kvinner for å oppnå en ... -
Likestillingsscenarier for UoH-sektoren
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:44, Working paper, 2006-11)NIFU STEP fikk sommeren 2006 i oppdrag fra Universitets- og høgskolerådet ved Komite for integreringstiltak - kvinner i forskning, å gjennomføre et kortvarig prosjekt med arbeidstittelen: "Likestillingsscenarier i høyere ... -
Lærerrollen sett fra lærerperspektivet: Notat til ekspertgruppen om lærerrollen
(NIFU Arbeidsnotat / Working Paper;2016:8, Working paper, 2016-06)Kunnskapsdepartementet oppnevnte ekspertgruppen om lærerrollen den 27.07.2015. Formålet var å frembringe et kunnskapsgrunnlag som gir innsikt i og forståelse av den rollen dagens lærere har i skolen. Ekspertgruppen har ... -
Lærertetthet i koronapandemiens første år: Analyse av GSI og intervjuer med skoleeiere, skoleledere og lærere. Fjerde delrapportering fra Evaluering av norm for lærertetthet
(NIFU Arbeidsnotat;2021:6, Working paper, 2021-06)Dette arbeidsnotatet er fjerde delrapportering i prosjektet «Evaluering av norm for lærertetthet» som NIFU gjennomfører på oppdag fra Utdanningsdirektoratet. Arbeidsnotatet inkluderer en analyse av relevante tall fra ... -
Læring i arbeidslivet: Et innblikk i hvordan Spekter-medlemmer jobber med kompetanseplanlegging og kompetanseutvikling
(NIFU Arbeidsnotat;2021:19, Working paper, 2021-12)Denne rapporten er resultatet av et oppdrag for Arbeidsgiverforeningen Spekter. Målet har vært å få en bedre forståelse for hvordan læring i arbeidslivet foregår, og en oppdatert oversikt over hvordan noen av Spekters ... -
Lønnsforskjell mellom kvinner og menn 1999 og 2009
(NIFU-arbeidsnotat;2011:10, Working paper, 2011-10)Formålet med prosjektet var primært å dokumentere og beskrive mulige kjønnsforskjeller i arbeidsmarkedet for høyt utdannede personer i 1999 og 2009, og om mulige kjønnsforskjeller i arbeidsmarkedet har økt eller blitt ... -
Mangfoldstatistikk: Statistikk om innvandrere og etterkommere av innvandrere i norsk forskning og høyere utdanning
(NIFU Arbeidsnotat;2016:17, Working paper, 2016-11)Dette arbeidsnotatet inneholder statistikk om mangfold, i betydningen innvandringsstatus, blant de tilsatte i norsk forskning og høyere utdanning. Statistikken er fremstilt av Statistisk sentralbyrå (SSB) og NIFU i fellesskap, ... -
MatAdapt – erfaringer fra pilotering av en adaptiv digital læringsressurs i matematikk for elever i videregående skole
(NIFU Arbeidsnotat;2017:6, Working paper, 2017-06)Prosjektet «Evaluering av adaptiv digital læring i matematikk» ble innvilget støtte fra Regionale Forskningsfond Hovedstadsregionen våren 2014. Prosjektets formål har vært å kartlegge elevenes læringsutbytte av den adaptive ... -
Måling av innovasjonsaktiviteten i helseforetakene: En videreutvikling av de nasjonale indikatorene for innovasjon i helsesektoren
(NIFU Arbeidsnotat;2015-16, Working Paper, 2015-09)I denne rapporten foreslås en ny modell for måling og stimulering av innovasjon i helseforetakene. Modellen er basert på at man som datagrunnlag bruker den informasjonen som uansett blir til når tjenesteinnovasjon og ... -
Mer mangfoldstatistikk. Statistikk om innvandrere og etterkommere av innvandrere i norsk forskning og høyere utdanning. Revidert utgave.
(NIFU Arbeidsnotat;2017:4, Working paper, 2017-04)Dette arbeidsnotatet inneholder statistikk om mangfold, i betydningen innvandringsstatus, blant de tilsatte i norsk forskning og høyere utdanning. Statistikken er fremstilt av Statistisk sentralbyrå (SSB) og NIFU i fellesskap, ... -
Meritteringssystemer i FoU-sektoren i forhold til nærings- og innovasjonsrettet FoU-virksomhet
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:9, Working Paper, 2005-04)Dette forprosjektet har hatt som mandat å avdekke om det er formålstjenlig med et større prosjekt som kan studere hvorvidt og eventuelt hvordan meritteringssystemer i FoU-sektoren kan endres for å gi bedre insentiver til ... -
Metodenotat. Dokumentasjon av data fra spørreskjemaundersøkelsen til faste vitenskapelig ansatte i UH-sektoren våren 2013
(NIFU arbeidsnotat;2014:3, Working Paper, 2014)Kunnskapsdepartementet finansierer et strategisk forskningsprosjekt (2012-2014) om kvalitet i høyere utdanning og samspill mellom UH-sektoren og samfunnet. En viktig del av datagrunnlaget er en elektronisk spørreundersøkelse ... -
Metodenotat: Dokumentasjon av data fra spørreskjemaundersøkelsen til fast vitenskapelig ansatte i U&H-sektoren våren 2013 – Revidert og utvidet utgave
(NIFU Arbeidsnotat;1-2015, Working Paper, 2015-01)Kunnskapsdepartementet finansierer et strategisk forskningsprosjekt (2012-2014) om kvalitet i høyere utdanning og samspill mellom UH-sektoren og samfunnet. NIFU - Nordisk Institutt for Studier av innovasjon, forskning og ... -
Mindre interesse for forskning blant mastergradskandidater?
(NIFU Arbeidsnotat;2017:13, Working paper, 2017-11)Dette notatet er skrevet på oppdrag av Forskerforbundet. Det belyser interessen for en forskerkarriere blant nyutdannede mastergradskandidater på to ulike tidspunkter, senhøsten 2013 og 2015. Analysene er basert på NIFUs ... -
Modeller for fagopplæring for voksne innvandrere
(Working paper, 2017-03)Notatet gjennomgår og drøfter ulike modeller for tilpasset fagopplæring rettet mot voksne innvandrere uten fast tilknytning til arbeidsmarkedet. Oppdragsgiver har vært Arbeids- og velferdsetaten, og oppdraget er uformet ...